Column: ‘The Big Four’

Fietspad over het viaduct bij Baanvak (Foto Arjen Vos)

Door: Erik van Itterzon. Het is juli 2021 en Fiona Ruhe heeft 1600 handtekeningen opgehaald met de bedoeling het Spoorlijnpad te behouden. Het Spoorlijnpad loopt van de Stommeerkade richting Baanvak en Ophelialaan, het stuk tussen Stommeeerkade en Baanvak is op dat moment een zandpad, de tegels zijn weggehaald en er staan hekken. Zoveel handtekeningen, daar is ook wethouder Van Rijn van onder de indruk en hij zegt toe dat het Spoorlijnpad in ere zal worden hersteld, in de zomer van 2022 kunnen we er weer fietsen.

Maar ook hier staan, kennelijk, tussen droom en daad wetten in de weg en wellicht ook wat praktische bezwaren, want fietsen op het Spoorlijnpad is toch echt voorbehouden aan zeer geoefende veldrijders, het is nog steeds een zandvlakte.

Het is inmiddels januari 2023 en worden we uitgenodigd om woensdag 25 januari naar het Raadhuis te komen om naar de plannen voor de ‘herinrichting fietsroute Baanvak-Wissel’ te komen kijken. Of ze voor kennisgeving aan te nemen, of er iets zinnigs over te zeggen, dat is niet helemaal duidelijk.

Uitgangspunt is dat de gemeente streeft naar een perfecte fietskwaliteit: comfortabel en veilig doorfietsen. Dat is mooi. Zo is mijn streven nog altijd een marathon lopen binnen de twee uur, of de Elfstedentocht winnend afsluiten. Onhaalbaar, dat weet ik ook wel. Als een mens zulke onhaalbare zaken nastreeft heeft het iets romantisch, het kan zelfs vertederend zijn. Ach, toch, een marathon, op zijn leeftijd! Als je eigen gemeente out of the blue aankondigt een perfecte fietskwaliteit na te streven, dan schrik je toch even. Daar heb je nooit iets van gemerkt. Vrijwel elk stuk Aalsmeers fietspad vertoont gelijkenis met een Belgische kasseienstrook en de rotondes van Aalsmeer staan bekend als The Big Four. Als je ze alle vier bent gepasseerd op je fiets zonder vol in de remmen te moeten, dan krijg je een speldje!

Maar wacht, het toekomstige ideale fietspad door het Baanvak wordt geen fietspad maar een fietsstraat, fietsers moeten hun weg delen met auto’s. Auto’s zijn er te gast, zoals dat heet. In de praktijk betekent dat dat je als fietser de kant in wordt geduwd omdat er een SUV te gast is in de fietsstraat. Zoals we vroeger allemaal wel een oom of neefje hadden, die op verjaardagen je bier opdronken, hun schoenen op tafel legden, je muziekkeuze bekritiseerden en als laatste je huis weer verlieten. Op die manier zijn auto’s te gast op de fietsstraat. Eigenlijk is een fietsstraat niet anders dan elke weg in de jaren zestig van de vorige eeuw, een straat voor auto’s waar ook fietsers rijden.

Maar nu maken we het asfalt rood en dan gaan auto’s als vanzelf maximaal 25 km per uur rijden en rekening houden met fietsers. En dan houden de tekeningen die de gemeente bij de uitnodiging voegt ook nog eens op daar waar het Spoorlijnpad vroeger richting Stommeerkade liep, dus of we zelfs in de zomer van ‘23 daar weer kunnen fietsen is nog maar zéér de vraag,

De Burgemeester zegt in zijn nieuwjaarstoespraak dat hij ervoor wil waken te worden zoals het huidige politiek Den Haag momenteel is. Want: “Onze inwoners, onze burgers, onze mensen verdienen beter. En u en ik gaan ze dat geven.” Prima plan, aan de slag!

Vóór Fiona Ruhe teleurgesteld afhaakt en het vertrouwen in de gemeentepolitiek opgeeft, nu fluks dat stukje fietspad opnieuw bestraat. Vóór er zich boze pelgrims vastketenen aan de hekken op de Hoge Dijk, wég met die hekken.

En voorts ben ik van mening dat leden van de Gemeenteraad ten minste één keer per maand fietsend naar het Raadhuisplein zouden moeten komen, om aan den lijve te voelen hoe het is gesteld met die perfecte fietskwaliteit in de gemeente Aalsmeer

Erik van Itterzon is boekhandelaar in Hoofddorp. Wat hem hier in het dorp niet lukte, fikst hij in de grote polder. Literatuurliefhebber pur sang. Brengt desnoods de boeken bij u thuis. Scherpe pen, gedrenkt in relativeringsvermogen en humor. Eigenwijze kerel.

3 reacties

  1. Beide mannen geef ik gelijk. Ook de fiets paden in kudelstaart heb ik meegenomen op fb. Ik als verwoed fietster recreatief fiets zoveel mogelijk op weg ivm schade aan lijf en fiets ivm zielige staat van onze fiets paden.

  2. Not in mijn back yard fietspad, Erik maakt zich druk over een fietspad in zijn leefomgeving, ik maak me meer druk over het fietspad dat ik elke dag fiets.
    Hoofdweg Kudelstaart, een tegel fietspad. Werkelijk een moordadig fietspad, hoogte verschillen tussen tegels van 5 cm. ruimte tussen de tegels soms ook een 10 cm.
    Deze week een 3 tal tegels die 20 cm weg gezakt waren.
    Ok kan gebeuren met de zware regenval.
    Gelijk opgebeld naar de gemeente als je hierin rijdt is het niet best natuurlijk.
    Kreeg niet de indruk dat gemeente werken gelijk ging uitrukken.
    Dus zelf maar het gat gedicht en de tegels weer gelegd.
    Woon er vlak bij
    Nog een tip : er is een 30 mm regeling. Die houd in mocht u een smak maken en letsel op lopen kan je de gemeente aansprakelijk stellen voor letselschade als een tegel meer dan 30 mm boven de ander uitsteekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel