Column: ‘Een mooi familiebedrijf’

Frans de Hartog emn medewerkers in de werkplaats 1932 (Foto privé archief)

Door: Paul Bras. Uw Kudelstaartse columnist, die regelmatig over vliegschaamte schrijft en daarmee hele groepen in de samenleving bestempelt als zondaars tegen het milieu, doet een bekentenis. Ik rij in een auto met een verbrandingsmotor en ben dus geen haar beter dan de toerist die zich comfortabel naar een zonnig strand laat vliegen. Waarom deze intro zult u denken. Ik ben een echte liefhebber van mooie auto’s, van auto’s met karakter. Nu moet u weten dat mijn auto is geleverd door de familie De Hartog, service dealer sinds 1932. Ik kom daar regelmatig voor een onderhoudsbeurt of een schadereparatie. En als je dan in de showroom rondloopt zie je dat er bij de familie de Hartog olie door de bloedvaten loopt. Het is net een klein museum met prachtige exemplaren als een Ford Capri 6 cilinder 2,3 liter automaat of de Ford Granada 2,6 liter. Dat waren nog eens auto’s.

Ford de Hartog is een echt familiebedrijf. In 1932 startten Frans de Hartog en Jan Maarssen een Bootmotoren en Automobielen bedrijf aan de Marktstraat 19 in Aalsmeer. Het begon met een werkplaats en etalage. Maar de ruimte was daar klein, de zaken gingen goed en in 1969 verhuisden Opa Frans en zoon Piet de Hartog naar de Madame Curiestraat 3 in Kudelstaart die toen nog Mijnsherenweg heette. Vanaf 1988 zijn ze officieel Ford dealer. Het pand werd in 2006 uitgebreid met een ruime showroom.

En zoals het gaat in een familiebedrijf wordt het stokje overgegeven van vader op zoon. Inmiddels staan de drie kleinzoons van de oprichter aan het roer, Frans, Peter en René. Ze hebben de taken goed verdeeld. René runt de schadeafdeling, Peter gaat over de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s en Frans is baas over de werkplaats. Het is een soepel draaiend collectief en ik kan het weten want ik ben al zo’n kleine twintig jaar klant. En zoals een echt familiebedrijf betaamt leveren ze waar voor hun geld. Ze koppelen een uitstekende service aan klantvriendelijkheid en vakmanschap. Je kent dat wel, kom je voor het monteren van een trekhaak, checken ze gelijk even je oliepeil en vullen ze je ruitenvloeistof bij. Als je schade rijdt repareren ze dat vakkundig en geven ze je auto een wasbeurt. Het zijn de details die het verschil maken. Een aantal jaren geleden was de accu overleden. Binnen de kortste keren staan ze met een auto voor je deur om een nieuwe te installeren. Dat is het fijne van een lokale dealer die zijn klanten bij voornaam kent. Noem mij ouderwets, ik hecht grote waarde aan de service die deze mannen continu bieden.

Maar de tijden veranderen. Het blijft bij Ford oorverdovend stil als het gaat om de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ja ze leveren de Mustang Mach E en de Ford Explorer, maar dat zijn niet bepaald de auto’s waar ik op zit te wachten. En er gaan geruchten dat Ford het verkoopkanaal via internet wil gaan organiseren. Dat betekent voor de dealer een flinke streep door de rekening. En als je dan bedenkt dat de autoleasemaatschappijen voor hun klanten grote kortingen bedingen voor het onderhoud van de auto’s en de verzekeringsmaatschappijen werken met speciale reparatiebedrijven dan kun je op je vingers natellen dat de lokale dealer weinig marge overhoudt. Het grote geld regeert. Het doet me denken aan de kaalslag die plaats heeft gevonden toen grootgrutters als Albert Heijn de kleine lokale kruidenier wegconcurreerde.

En dan is er nog de opvolgingskwestie. Het stokje zal niet meer worden doorgegeven, de kinderen van Frans, Peter en René zullen de zaak niet overnemen. In 2032 bestaat Ford de Hartog 100 jaar. Drie generaties de Hartog hebben Aalsmeer en Kudelstaart uitstekend bediend. Ik ben fan en ik hoop dat ik nog lang getuige mag zijn van dit prachtige bedrijf

Paul Bras is een geboren en getogen Amsterdammer die nooit gedacht had ooit een Kudelstaarter te worden. Totdat zijn woonplaats een café kreeg, toen was hij om. Zou zelfs van de daken kunnen schreeuwen dat hij daar ‘groos’ mee is. Muzikaal talent maar dat schreeuwt hij dan weer niet van de daken. Bescheiden en zachtmoedig.

3 reacties

  1. Ik ben ook al 45 jaar klant! Fantastisch bedrijf! Altijd heel goed geholpen door de familie Hartog!

  2. Wij zijn al 45 jaar klant,tot volle tevredenheid!!! Vandaag nog een probleempje ,wat direct verhlpen werd!!! Super bedrijf!!!!!

  3. Ik kom er al jaren, word fantastisch geholpen.
    Fijne mensen en ze denken mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel