Column: ‘(Aals)meer of minder Schiphol?’

Landend vliegtuig boven de Stommeermolen (Foto Arjen Vos)

Door: Wilco Hoogeveen. Ik wist van de week niet of ik moest lachen of huilen toen ik in een brief van de Schiphol Group las dat ik een gratis presentje mocht uitzoeken ter compensatie voor de extra geluidsoverlast de komende maanden vanwege onderhoud aan de Kaagbaan. Ik probeerde me te verplaatsen in het team goedbetaalde managers van Schiphol dat ergens heeft besloten dat deze actie een goed idee zou zijn. En de directeur daarboven die er geld voor vrijmaakte. Hoe verliep dat overleg? “Joh, anders laten we al die Aalsmeerders gewoon kiezen uit een tiental waardeloze productjes om de pijn van onze extra herrie een beetje te verzachten…” Begrijp me niet verkeerd, ik blijf een Nederlander en ben dol op gratis troep, maar hadden ze oprecht het idee dat een gratis hamamdoek of plastic drinkfles zou werken als goedmakertje? Ik snap dat landingsbanen onderhoud nodig hebben. Maar een waardeloos presentje gaat mij me op geen enkele manier meer of minder laten ergeren aan de extra vliegtuigen de komende tijd. Dus het is voor mijn gevoel een compleet nutteloze verbranding van geld door Schiphol.

Het is wel een onderwerp dat leeft. Met drie andere Aalsmeerders raakte ik op drie verschillende momenten in drie afzonderlijke discussies over dit onderwerp verzeild. Een van hen vergeleek het met de kraaltjes en spiegeltjes die Westerse kolonisten een paar eeuwen geleden meenamen naar verre landen om bij de lokale bevolking te ruilen tegen veel waardevollere grondstoffen zoals goud. Onder het mom van; weten zij veel dat onze kraaltjes niks waard zijn; ze lijken er blij mee. In deze vergelijking waren de cadeautjes van Schiphol de kralen en ons zwijgen over de extra overlast was wat wij Schiphol teruggeven voor die kraaltjes. Die vergelijking ging me wat ver; die kraaltjes veranderen voor mij niks over wat ik van Schiphol vind; ik geef mijn goud er niet voor weg.

Het is ook lastig, want zoals zoveel in het leven heeft het voor- en nadelen dat Aalsmeer zo dichtbij Schiphol ligt. Als student vond ik het heerlijk, want met een korte directe busverbinding (die er toen nog wel was) was ik snel op Schiphol waar ik met de trein zo in Delft (of een andere stad) kon zijn. Als vakantieganger kan ik ook zo met de bus naar mijn vliegtuig gebracht worden. Als Aalsmeerder hoor ik vooral veel herrie en adem ik bakken vol fijnstof in. Nu is dat laatste overigens gewoon een deel van je leven als je in de Randstad wilt wonen, maar we zitten hier natuurlijk wel in het afvoerputje van Nederland qua luchtkwaliteit. Aan de herrie ben ik na 33 jaar wel gewend. Die vliegtuigen boven ons hoofd vallen me in het dagelijks leven nauwelijks meer op, dus een paar meer of minder kan me eigenlijk gestolen worden. Maar dat gevoel herkennen maar weinig Aalsmeerders, weet ik.

Dus, willen we (Aals)meer of minder Schiphol? Wat zou er met Aalsmeer gebeuren als Schiphol morgen opeens zou sluiten. Niks? Van alles? De kwaliteit van leven – zowel bewust (geluid) als onbewust (luchtkwaliteit) zou sowieso verbeteren. Maar het sluiten van Schiphol of het significant afbouwen van het aantal vliegbewegingen is niet realistisch. Jij en ik willen toch ook op vliegvakantie of zakenreis kunnen blijven gaan? En rondom Rotterdam-, Eindhoven-  en Maastricht Airport zijn omwonenden net zo ongelukkig met de groei van ‘hun’ vliegveld als wij met Schiphol, dus daar kunnen vliegtuigen niet naartoe als ze hier niet meer mogen komen. Het voelt voor mij een beetje als een probleem zonder duidelijke oplossing, en ik haat dat soort problemen. Eén ding weet ik wel zeker; mensen afkopen met spiegeltjes en kraaltjes gaat niet werken

Wilco Hoogeveen is geboren en getogen Aalsmeerder en met geboortejaar 1990 de junior van de columnistenclub. Met zijn technisch inzicht en creatieve geest schonk hij Aalsmeer escaperooms als Gold Creek, De Torenwachter en andere interactieve spellen. ‘Out of the box’ denken kan hij ook met de pen.

 

23 reacties

  1. Beste Piet,
    Dank voor je reactie.
    Ik heb inderdaad bij de klm gewerkt maar ik ben heel goed in staat om privé en werk te scheidden . Ik heb 46 jaar kort bij de LIB zone in Aalsmeer gewoond en dat was niet altijd prettig. Ik begrijp dat je mijn mail niet begrijp. . Ik verwijst naar de ongelijkheid in het gezeur en meten met twee maten. Ja, de bloemen uit Kenia komen inderdaad met vliegtuigen naar Aalsmeer. De veiling trekt dan geen schone economie aan. Terechte opmerking van je. De vele vrachtverkeer daar schrijf je niet over. Ook het aantal kleine vervuilers moet kritisch bekeken worden.

  2. Heel terecht dat Kudelstaarters ook het kadootje aangeboden krijgen. Want ook zij krijgen erg veel vliegtuigen over door de “trechter” in/uit zuidelijke richting.

  3. Snap niet waarom je niks mag zeggen van een bedrijf dat groeit en daardoor meer overlast geeft. Omdat ik hier ben gaan wonen..? zo makkelijk is het niet Karel. Ik ben hier geboren en getogen. Moet IK dan alles op gaan geven hier omdat mijn buurman uit z’n jasje groeit? Erg makkelijke gedachte. Als buren hou je rekening met elkaar. Af en toe een vliegtuig is helemaal geen probleem maar van 7.00-22.00 om de 2 minuten een vliegtuig slaat nergens op. En ik heb al het recht om daar iets van te zeggen.

  4. Wat een zeurpieten allemaal die klagers. Het is ook nooit goed wat Schiphol doet.Feit blijft dat die klagers zelf zijn gaan wonen in de nabijheid van Schiphol.Je hoort ze zeggen vroeger was het minder maar ja Schiphol is nou eenmaal een bedrijf die groeit.Ooit gehoord van een bedrijf wat niet groeit. En als die klagers last hebben van Schiphol dan verhuis je toch gewoon maar kennelijk is het toch nog goed toefen in de buurt van Schiphol ondanks de zogenaamde overlast. Mensen hou een keer op met dat eeuwige gezeur over Schiphol je wordt er helemaal kots van.Schiphol staat er nou eenmaal wen er maar aan.Bij mij komen ze ook over mijn huis fantastisch gewoon.

  5. Aldus Joop van der Jagt, voormalig projectmanager bij KLM Royal Dutch Airlines.
    Als ‘insider’ zou je moeten weten dat het vliegverkeer op schiphol buitengewoon hard gegroeid is de laatste jaren.
    Een vergelijking met de bloemenveiling is te verwaarlozen. Zeker qua uitstoot. Laten we het over het geluid al helemaal maar niet hebben. Oh ja en hoe komen die rozen uit kenia hier eigenlijk?!

  6. Wat een selectief geklaag. Ongetwijfeld geeft Schiphol overlast maar ik hoor nooit iemand over de vervuiling die Flora Holland veroorzaakt. In de eerste plaats de bloementeelt is zeer vervuilend. Per dag gaan er colonnes vrachtwagen voor de aan en afvoer naar de veiling op en neer. De vrachtwagens rijden niet op water maar op diesel. In vele steden worden de dieselsluppers geweerd maar in Aalsmeer zijn ze welkom. Nee dat mag want wij moeten trots zijn op het Aalsmeerse bedrijf. Klagen prima maar dan verder kijken dan de neus lang is en vooral niet met het vliegtuig op vakantie gaan.

  7. Alleen maar zielenpoten klagers die de moet niet hebben om hun eigen huis helemaal gratis weg te geven aan anderen die er wel willen wonen.Schiphol is gebouwd van 1965 tot 1969 de opening.Uilenstede is in de jaren 1960 gebouwd.Wel er van het begin af hebben willen wonen en nog steeds.Koophuis , auto voor de deur , 2 x per jaar op vakantie kunnen , totaal ook maar nergens geldzorgen over.Het zelf veel te goed hebben wat deze zielenpoten helemaal niet verdienen van mij.Ze horen onder de armoede grens te leven.Klant van de voedselbank geworden zijn.Werkende of niet werkende.Eten niet meer kunnen betalen , energie rekening niet meer kunnen betalen.Geen vakanties meer.800.000 mensen leven in nederland onder de armoede grens wat gaat oplopen naar 1,2 miljoen mensen onder de armoede grens.Bij kinderen is het 1 op de drie onder de armoede grens.Nerderlandse cijfers er voor.Steeds nog meer andere soorten voedselbanken er bij.Voor mij is het alleen maar meer schiphol in helemaal alles.

  8. Mee eens met E Pike: de overlast in Kudelstaart is in 10 jaar enorm toegenomen doordat er extra/nieuwe vliegroutes bij gekomen zijn. Oplossing is toch: minder vluchten, minder overstappers en geen nachtvluchten tussen 23:00 en 7:00 uur.

  9. Goede morgen Kees Boef en Ruud Sondag,
    Met afgrijzen heb ik jullie briefje over het onderhoud van de kaagbaan en het bijbehorende ‘cadeautje ‘
    gelezen.
    Wat denken jullie als je zoiets aanbiedt?
    Dan houden ze hun mond wel en klagen niet meer?
    Dan hebben ze geen verdriet meer over hun verloren geliefden, die t.g.v. allerlei ziektes zijn overleden
    (Parkinson, leukemie, Kahler)?
    Dan hebben ze geen last meer van de vervuiling die schiphol veroorzaakt?
    En oh wat zullen ze blij zijn met met zoveel gulheid.
    Ik vind dit een grove belediging want jullie denken dat wij een stel imbecielen zijn die dit zomaar
    allemaal slikken, al decennia lang.
    Jullie walsen al decennia lang over onze zielen en graven zonder dat jullie enige verantwoording hoeven
    af te leggen.
    Ik hoop dat jullie wel gezond blijven en wel een lang en gelukkig (goed betaald) leven kunnen lijden.
    En ook dat je nog rustig kan slapen met dit allemaal op je geweten.
    N.T.G.Lanser-Groenveld

  10. @E.Pike Ja goed punt, tussen 23:00/00:00 en 07:00 (ofzo) zou er eigenlijk niks meer mogen vliegen. Het verschilt wel enorm per locatie en huis (isolatie?) hoeveel last je ervan hebt. Ik heb in Kudelstaart en op 3 plekken in Aalsmeer gewoond, en nergens last van gehad ‘s nachts. Maar ik begrijp van mijn ouders – die op slechts 300 meter van mij af wonen – dat zij tegenwoordig wel ‘s nachts last hebben. Dat maakt het een lastige discussie: de mate van overlast die wordt ervaren is van nogal wat factoren afhankelijk…

  11. Ik vind dat Schiphol alle inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart zo’n brief had moeten sturen. We hebben er ten slotte allemaal last van, van dat onderhoud.
    Daarnaast vind ik minder vluchten wel realitisch. Schiphol zelf wilde de nachtvluchten en privéjets stoppen, maar dat mag dan weer niet. Ook de krimp is weer teruggedraaid. Door wie worden we nou voor de gek gehouden?

  12. Als ik hoor om welke cadeautjes het gaat, kan het mij niet ontgaan dan dat het van dezelfde rommelmarkt komt als waar je je ‘pluimen’ of ‘complimentjes’ in decrmber mag besteden.

  13. MIJN OVERGROOTVADER WOONDE IN DE HAARLEMMERMEER 90 % WERKTE IN DE LANDBOUW WERD STEETS MODERNER IEDEREEN VOND WEER WERK DE MIIJNEN IN LIMBURG GINGEN DICHT IERDEREEN WEER WERK KIJK IS NAAR DE TUINBOUW HOEVEEL KWEKERS ZIJN NOG BIJNA NIETS SCHIPHOL MOET KRIMPEN OOK NU ZULLEN WERK VINDEN IN 2002 WERD DE POLDERBAAN AANGELD DAN KON DE AALSMEERBAAN DICHT WE KRIJGEN ALLEEN MAAR MEER VINDEN WE HET GEK DAT WE SCHIPHOL NIET GELOVEN NU WORDEN AF GESCHEEPT MET 15 EURO OMKOPERIJ IK HEB HEM GELUKKIG NIET GEHAD

  14. @ Wilco
    Ja, ik denk dat het wel een significant verschil kan maken. Zeker als er daarmee gezorgd kan worden voor eerder stoppen en later starten van de vluchten, dus zoveel mogelijk overdag vliegen. Dus dan heeft t niet te maken met om de 5 of om de 6 minuten een vliegtuig over (hoe wel dat hier vaak niet eens gehaald wordt, als het geluid van de ene nog niet verdwenen is en de volgende al weer er aan komt, dan zit je aan krap 2 minuten), maar een betere nachtrust.
    Ik wordt soms ook wel eens rond 3.15/3.30 wakker en ja, ook dan hoor ik nog al eens een vliegtuig gaan. Dat is in mijn ogen echt niet nodig. Die hub-functie mag van mij verdwijnen van Schiphol, wat ze in Den Haag eigenlijk willen vergroten, ik snap alleen niet waarom. Want ze gaan niet het land in, blijven op de luchthaven en dus hebben we er geen winst van, alleen overlast, door meer vliegbewegingen.

  15. @Frank: Interessant, ik wist niet dat KLM zoveel overstappers heeft hier! Een stukje research leert mij dat 36% van de reizigers op Schiphol in 2023 overstappers waren: zo’n overstap hoeft natuurlijk niet bij ons (hoewel ik ook wel eens gelezen heb dat alle grote vliegvelden om ons heen ook al aan hun max zitten qua bezoekersaantallen). Dus halveren is wat enthousiast, maar theoretisch zou het aantal vliegbewegingen dus wel flink omlaag kunnen. Bedenk wel dat bij vliegtuigen met overstappers, ook vaak Nederlanders ‘erbij’ stappen en veel toeristen Amsterdam ‘eventjes’ bezoeken omdat ze hier toch een overstap hadden (en die dan vaak verlengen). Dus het volledig schrappen van overstappen heeft wel degelijk gevolgen. En KLM heeft Schiphol gekozen als haar thuisbasis, met allerlei loodsen, voorzieningen en kantoren hier. Dus is die overstap dan niet noodzakelijk? Doen alle maatschappijen dat niet op hun ‘eigen’ luchthaven? Maar stel dat Schiphol het aantal vluchten met 20% omlaag zou kunnen krijgen; gaat het woongenot en/of onze gezondheid dan significant omhoog? Zijn wij als omwonenden minder geïrriteerd als vliegtuigen om de 6 minuten in plaats van om de 5 minuten overkomen? Ik weet dat dit veel ‘sturende’ vragen zijn, maar ik accepteer dat het antwoord ook ‘ja’ kan zijn. In mijn ogen blijft het echter een onrealistisch scenario, want je zegt niet zomaar tegen een bedrijf als Schiphol of KLM: hey, willen jullie even minder omzet en winst gaan maken?

  16. “… het significant afbouwen van het aantal vliegbewegingen is niet realistisch.”

    Dat afbouwen is wél realistisch.
    kLM lokt hier met enorme kortingen overstappers naar toe, die op hun vliegveld in de buurt ook rechtstreeks naar hun bestemmingen kunnen vliegen, of via een logischere hub als Frankfurt, Parijs of Londen. kLM vliegt soms met wel 95% overstappers en 5% Nederlanders. Wij hebben wel de hinder van die overstappers en het is zeer milieuonvriendelijk, alleen de kLM wordt hier rijk van.

    Schiphol kan halveren zonder dat er veel bestemmingen verloren gaan.

  17. Nou ehhh Margot Uithol… beetje kort door de bocht.
    Ik ben een ECHTE AALSMEERDER en heb wel degelijk dagelijks last van onze buurman Schiphol. Het gebruik van de Aalsmeerbaan is de afgelopen jaren ontzettend toegenomen. Waar er ‘vroeger’ af en toe eens een vliegtuig over kwam is het nu heel af en toe eens stil in Aalsmeer. Maar daar mag je blijkbaar niks van vinden want dan zeur je.
    Het scheelt ook heel erg waar in Aalsmeer je woont. Vergelijk het geluid eens op de Hornweg en de Hornmeer, dat is een wereld van verschil.

  18. Ik heb het aan de voedselbank gedoneerd. Dat kon ook. En Schiphol had het ook niet kunnen doen he!

  19. Nou, Margot, dat ben ik niet met je eens. Ik ben een geboren en getogen Aalsmeerse, dus een ECHTE AALSMEERDER, zoals jij het noemt, maar hier in Kudelstaart-zuid ben ik niet blij met de standaard tijden dat ze hier over gaan. Dan heb ik het voornamelijk over de tijden vanaf 22.15 tot middernacht en het al weer starten rond 5.30. Je 8 uur goede nachtrust ga je dus niet krijgen.
    Wij hebben 11 jaar geleden heel bewust gekeken naar de aan-en afvliegroutes bij dit huis, wat toen nog redelijk gunstig was. Echter is binnen een paar jaar de proef gestart voor Leimuiden met iets over een microklimaat en dat is nu definitief. Wat dus wel resulteert in een vliegroute die nu (bijna)over Kudelstaart heen ligt. Ook de gemeente Uithoorn blijkt zo’n overeenkomst te hebben en dus is het maar een dunne trechter waar er in zuidelijke richting van zowel de Kaagbaan, de Zwaneburgbaan als de Polderbaan de vliegroute ligt. En juist, dat is dus over Kudelstaart.
    En dan heb ik t nog niet over de recente ontwikkeling dat ze boven het Groene Hart en de gemeente Nieuwkoop harder mogen vliegen en daardoor boven de gemeente Aalsmeer dus letterlijk in de remmen moeten. Ook dat is een vervelend geluid er nog eens bij. Dus waar ze de ene gemeente tegemoet komen, zadelen ze een ander weer op met meer overlast. Alleen lijkt de gemeente Aalsmeer niet door te hebben dat dit soort afspraken in de maak zijn, of ze zijn te laat en ligt het al vast.
    Oh enneuh, hier geen brief gehad met dat zoethoudertje, weet ook niet of ik überhaupt iets besteld zou hebben.

    Er zullen nu genoeg reacties komen, dan ga je maar naar de andere kant vh land verhuizen, maar hé, das makkelijker gezegd dan gedaan.

  20. Ik vind dat iedereen is moet op hopen met zeuren. Net zo als jij schrijft, als ECHTE AALSMEERDER merk je het vliegverkeer heel niet.

  21. Als klein landje, ex oliestaatje, zonder verder enige delfstoffen of id doen wij het extreemgoed in de wereld, pensioen, zorg, veilig, landbouw, industrie, logistiek, wegen, havens en luchthavens. En dat allemaal op een paar km2. Met bijna 20 miljoen mensen. Die op vakantie willen, een tv, auto, fiets, iphone ipad, dagelijks brood en spelen. Dat alles hangt met elkaar samen en heeft een prijs. We willen allemaal een betere levensstandaard, voor onszelf en onze nazaten. Niets voor niets. Het afkopen van overlast met kralen slaat nergens op. Help dan mensen met isolatie oid. Dat gaat langer mee en is een betere bijdrage dan bijv. Een plastic flesje.

  22. @Larissa Ah dat was best een goed idee geweest…. maar zoals ik in mijn column al schreef; ik blijf een Nederlander en heb wel iets besteld. Het viel alleen nogal tegen wat ik thuisbezorgd kreeg en het gehele aanbod zette me aan het denken tot het schrijven van deze column; wat dacht Schiphol precies te bereiken met deze ‘Kermis-prijsjes’?

  23. Als je het een waardeloos cadeau vindt, neem ik de brief graag van je over. Ik wil de cadeautjes aan een goed doel geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel