Bloemenbroodjes

Aalsmeer is (al jaren) uitgebloeid. Kwekerijen vind je hier bijna niet meer, de kassen zijn gesloopt en het aantal seringenakkers is nog maar op één hand te tellen. Ook de veiling is niet meer wat hij was. Bloemen komen er niet meer voor de klok. Wil je een veilingklok zien draaien, dan kun je het beste naar de Historische Tuin. Het bloemencorso trekt alleen nog voorbij op het Nostalgisch Filmfestival in de feesttent. En de Bloemenvaktentoonstelling is eveneens geschiedenis.
 
De ‘Bloemenvak’ vond altijd rond deze tijd plaats. Eerst in de CAV aan de Van Cleeffkade, later in de VBA aan de Legmeerdijk. Vijf dagen lang. De eerste drie dagen waren bestemd voor de vaklui. Maar zaterdags en zondags was het ‘gewone publiek’ welkom. Drommen bezoekers schuifelden langs de stands en vergaapten zich aan de bloemenpracht. Totdat de veiling het na 37 jaar welletjes vond en de Bloemenvak naar de RAI in Amsterdam joeg. Daar ging hij in 2000 verder onder de naam ‘HortiFair’. Het werd niet bepaald een succes. In 2014 keerde de beurs daarom terug naar de veiling, nu onder de naam ‘Royal FloraHolland Trade Fair Aalsmeer’. Een hele mond vol. Komende week wordt hij weer gehouden. Helaas zijn ‘wij’ niet welkom.
 
Waar wij straks meer dan welkom zijn, is ‘Floriworld Amsterdam’. Het ‘toeristisch ervaring- en expertisecentrum van de Nederlandse sierteelt’ komt naar Aalsmeer. Verwacht wordt, dat het centrum jaarlijks meer dan 350 duizend bezoekers zal trekken, die op een ‘spitsvondige wijze’ worden geïnformeerd over de wereld van bloemen en planten. Floriworld, dat over drie jaar klaar moet zijn en waarmee een investering van maar liefst 28 miljoen is gemoeid, verrijst tussen de ingang van FloraHolland en Waterdrinker.
 
Doet Floriworld Aalsmeer weer opbloeien? Toen ik las dat het prestigieuze project doorging, moest ik meteen aan Kanniewaarzijn denken. U weet wel, dat programma waarin absurde situaties aan de orde komen, die worden veroorzaakt door bureaucratie en het gedrag van overheden, instanties en burgers. Vast onderdeel is de rubriek ‘Weggegooid geld’. Hierin worden projecten getoond, die klauwen met geld hebben gekost, maar totaal mislukt. Dat zie ik ook met Floriworld gebeuren, ik voel het aan mijn water.
 
Volgens de architect van het project, Bert Kranendonk, zal Floriworld een bijdragen leveren aan ‘het idee, dat Aalsmeer nog steeds hèt centrum is van de sierteelt.’ Gelooft hij het zelf? Waarom laat hij het gebouw dan domineren door een 26 meter hoge tulp met glazen wanden? Een tulp! Métershoog. Als hij ons zo graag wil laten geloven, dat Aalsmeer nog steeds een bloemendorp is, kies dan voor een roos of een anjer, of een sering.
 
Maar Kranendonk denkt dat een tulp de toerist meer tot de verbeelding spreekt, dan een roos of een anjer. Daar is hij dan ook ‘verbeeldingsarchitect’ voor natuurlijk. Verbeelding is waar het in Floriworld om draait. ,,Het centrum richt zich vooral op de consument, die zich moet gaan verwonderen over kleuren, geuren en emotie,’ zegt Kranendonk. ,,De bezoekers moeten vertrekken met een gevoel, dat ze nooit meer vergeten. Met een eigen verhaal over een eigen ervaring naar buiten gaan.” Begrijpt u?
 
Ik wel. Floriworld is echt niet bedoeld om Aalsmeer weer op te laten bloeien, maar alleen ter meerdere eer en glorie van Amsterdam. Het centrum heet niet voor niets Floriworld Amsterdam. Bovendien vermoed ik, dat de architect niet beter weet dan dat tulpen uit Amsterdam komen. Kranendonk hoopt echter, dat Aalsmeerse ondernemers hier enthousiast op inspringen met ‘boeiende arrangementen.’ ,,Enthousiasme vanuit de directe omgeving, is ontzettend belangrijk om van Floriworld een succes te maken.’’ Ja, dat zal best, maar dan moet dat enthousiasme er wel zijn. Tot nu toe ben ik nog niet één ondernemer tegen gekomen, die riep: ‘hoi, hoi, hoi, Floriworld komt naar Aalsmeer.’
 
Vooruit, twee ondernemers dan, die wel enthousiast zijn: Mike van der Laarse en Kirsten Verhoef. Zij hebben namens Ondernemend Aalsmeer (OA), samen met wethouder Jop Kluis, gewerkt aan het inmiddels door de raad goedgekeurde Promotieplan Aalsmeer 2017 – 2020. In een interview over dat promotieplan, op de website van de gemeente, noemen zij Floriworld ‘een publiekstrekker van formaat binnen onze gemeente, waar we echt mee kunnen scoren.’ En zeggen ze het heel belangrijk te vinden, ‘dat iedereen zich ambassadeur voelt van Aalsmeer.
 
Volgens Kluis, die zegt van het promotieplan ‘heel erg vrolijk’ te worden, komen ‘onze bezoekers’ vooral voor water en bloemen naar Aalsmeer. Voor het water kan ik nog begrijpen, maar voor bloemen… Kan de wethouder misschien vertellen, waar die in Aalsmeer zijn te bewonderen? In de veiling? ’s Morgens voor dag en dauw, vanaf een balustrade naar met bloemen en planten volgepropte, kriskras door elkaar heen scheurende karretjes kijken? Fantastisch, zèg. ,,Ja maar,’’ zegt Kirsten Verhoef, ,,bloemen moeten overal in de gemeente zichtbaar zijn. ,,Bijvoorbeeld bloemenbroodjes bij de bakker.’’ Hoe kom je erop. Ik heb geloof ik liever een Westplasje van Vooges.
 
‘Bloemen en water zitten in het DNA van Aalsmeer en maken Aalsmeer uniek. Dat mogen meer mensen weten,’ staat in het promotieplan. Daarom wordt een website opgezet, onder de naam ‘Visit Aalsmeer’. Bezoekers aan Aalsmeer worden uitgenodigd hierop hun verhalen, belevenissen en foto’s te delen. Want, zeggen Van der Laarse, Verhoef en Kluis in koor: ,,Wij kunnen zelf wel zeggen hoe mooi Aalsmeer is, maar het komt veel sterker over als bezoekers vertellen hoe zij Aalsmeer beleven.’’ Nou, dat kan nog interessant worden. Ik reken er wel op, dat de verhalen, belevenissen en foto’s niet worden gecensureerd.
 
Hopen Jop Kluis c.s. vooral op ‘positieve’ verhalen, laten ze dan als de wiedeweerga ervoor zorgen, dat Royal FloraHolland Trade Fair weer een Bloemenvaktentoonstelling wordt, toegankelijk voor het ‘gewone publiek’, al is het maar voor een paar dagen. Daar komen duizenden ‘ambassadeurs’ op af, die ongetwijfeld enthousiaste verhalen en de mooiste foto’s op ‘Visit Aalsmeer’ willen delen. Betere en goedkopere promotie kunnen ze wensen. Daar kan zelfs een peperduur Floriworld niet tegenop.
 
Dick Piet is journalist. Geeft zijn nieuwsgierigheid al meer dan een halve eeuw de vrije loop in de schrijverij. Schopte het tot hoofdredacteur van de Aalsmeerder Courant. Graaft op papier graag dieper dan anderen in naoorlogs Aalsmeer. De hele zomer lekker het water op met de boot. Pleziert daarna Aalsmeer met nostalgische filmavonden.

10 reacties

  1. Wat jan beschrijft hebben we al in Aalsmeer en heet de Historische tuin
    Een hele mooie locatie met veel vrijwilligers die daar met plezier werken en bezoekers al te graag rond leiden
    De gemeente wilt toch dat de toeristen naar het centrum gaan ? stop dan meer geld en energie in de Historische tuin
    De toeristen die Floriworld bezoeken gaan direct weer door net als bij de keukenhof de omgeving profiteert daar ook niet van.
    En jaarlijks 1x bloemencorso levert meer aandacht op dan 365 dagen bezoek op Floriworld

  2. Wat jan beschrijft hebben we al in Aalsmeer en heet de Historische tuin
    Een hele mooie locatie met veel vrijwilligers die daar met plezier werken en bezoekers al te graag rond leiden
    De gemeente wilt toch dat de toeristen naar het centrum gaan ? stop dan meer geld en energie in de Historische tuin
    De toeristen die Floriworld bezoeken gaan direct weer door net als bij de keukenhof de omgeving profiteert daar ook niet van.
    En jaarlijks 1x bloemencorso levert meer aandacht op dan 365 dagen bezoek op Floriworld

  3. Toeristen van ver kennen Nederland als land van Tulpen, schilderijen, Anne Frank, wiet, fietsen en hoeren. En qua steden kennen ze Amsterdam en heel heel misschien Rotterdam. Ze “doen” Nederland in een of twee dagen en gaan dan door naar het volgende land. Dat kun je leuk of niet leuk vinden. De tulp als symbool kun je afwijzen maar met een Sering krijg je geen hond over de vloer. Amsterdam verzuipt in de toeristen, Aalsmeer is zijn bloementeelt zo goed als kwijt. Wij zitten op een heel gunstige plek, Schiphol, Amsterdam, randstad. Gouden kansen zuo ik zeggen.

  4. De Hortifair is doorgegaan als IFTF in Vijfhuizen waar het publiek gewoon welkom is. Deze wordt ook de komende week gehouden.
    RFH heeft later gelijktijdig een beurs opgezet voor de kwekers die in de opzet van de IFTF zich niet thuis voelden.
    Verder ben ik het volledig eens met de analyse van Dick Piet.

  5. Ik denk als het bloemencorso nieuw leven wordt ingeblazen het de beste promotie voor Aalsmeer is..
    Een nieuwe generatie corsowagen bouwers ondersteund door de oude garde kan iets heel mooi neerzetten.
    Misschien in een wat andere opzet, misschien is een pramencorso wel een idee.
    Goed opgezet met overdadig bloem vertoon in de avond verlicht.
    Misschien kan het Schiphol fonds bijdragen om oud Aalsmeers erfgoed in eren te herstellen.

  6. Een na laatste zin moet natuurlijk zijn: betere promotie kunnen ze NIET wensen

  7. Niet welkom op ons eigen bloemenfeestje.
    Van mij mag Dick de bloemetjes gaan buiten zetten, wat een verhelderend goed stuk. Elke scheut is raak en in elk knopje van de tekst zit een opbloeiende waarheid.
    Als we het nu toch over promotie hebben, Waarom heeft de veiling en de bloemsector, de fameuze bloemencorso afgeschaft? Wereld beroemd in zijn soort. Van heiden en ver kwamen de mensen de opbouw avond bezoeken in de veiling en duizenden mensen en vooral ook toeristen genoten langs de route van Aalsmeer in kleur. Dick heeft gelijk als hij schrijft dat de bloemenvaktentoonstelling voor iedereen moet zijn. Hoe wil je de burgers van Aalsmeer dan nog binden met hun eigen bloemen in de toekomst..
    Floriworld is misschien een goed duur plan.
    De Bloemencorso terug, is een goedkoper plan.

  8. Niet welkom op ons eigen bloemenfeestje.
    Van mij mag Dick de bloemetjes gaan buiten zetten, wat een verhelderend goed stuk. Elke scheut is raak en in elk knopje van de tekst zit een opbloeiende waarheid.
    Als we het nu toch over promotie hebben, Waarom heeft de veiling en de bloemsector, de fameuze bloemencorso afgeschaft? Wereld beroemd in zijn soort. Van heiden en ver kwamen de mensen de opbouw avond bezoeken in de veiling en duizenden mensen en vooral ook toeristen genoten langs de route van Aalsmeer in kleur. Dick heeft gelijk als hij schrijft dat de bloemenvaktentoonstelling voor iedereen moet zijn. Hoe wil je de burgers van Aalsmeer dan nog binden met hun eigen bloemen in de toekomst..
    Floriworld is misschien een goed duur plan.
    De Bloemencorso terug, is een goedkoper plan.

  9. In andere gemeenten is ’n nieuwe trend: de Democratic Challenge:, oftewel burgers mogen meedenken en meebeslissen over hun dorp!

  10. Dit verhaal doet mij sterk denken aan de algemene beschouwing van de tweede kamer. Met name de verlaging van de vennootschapsbelasting, het douceurtje van 1,4 miljard
    aan buitenlandse aandeelhouders. Of het wel of niet werkt weet nog de regering nog de oppositie……
    Daarom, probeer eerst zoals Dick inderdaad suggereert, enkele dagen de veiling voor publiek toegankelijk te maken en laat als extra attractie de toeristen in zo’n karretje meerijden waar normaal de bloemen en planten in worden vervoerd. Ik kom dan zeker kijken. (Raiders of the lost ark).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel