Column: ‘Neem de bus’

Door: Arjen Vos. (bevat video) Stel je voor: vanuit het niets wordt er besloten dat er midden in het dorp een busstation wordt aangelegd en dat er voortaan dagelijks zo’n tien tot vijftien bussen per uur door de Aalsmeerse straten zullen rijden. Achttien meter lange voertuigen die zich met 50 kilometer per uur tussen het overige verkeer bewegen. Die stoppen en optrekken, die fietsers inhalen en diens achterzijden flink uit kunnen zwenken bij het nemen van bochten. Ik denk dat de weerstand tegen dit plan niet van de lucht zou zijn. Maar nu de bussen in een tamelijk rechte lijn over de as van het dorp rijden, daarmee een feitelijk vlottere en veiliger route volgen en het wat busverkeer betreft rustiger is in de bebouwde kom, is er een hoop commentaar. Op sociale en andere media heb ik nog nauwelijks een vreugdevol woord kunnen vinden over de nieuwe busverbinding. Het lijkt vooral kommer en kwel wat er aan voor bussen bedoeld asfalt over ons dorp is uitgerold. Omwonenden ergeren zich bijvoorbeeld aan het getingel van de bel als de bus een rotonde nadert. Maar tingelt de bel niet en steekt een enigszins in gedachten verzonken figuur lopend of fietsend de busbaan over met veel lichamelijk ongemak tot gevolg, is er natuurlijk weer onbegrip waarom er geen beter alarmeringssysteem is aangelegd. Het is niet goed of het deugt niet. Geduld om te wennen aan de nieuwe situatie en de winstpunten zwaarder te laten wegen dan de minpunten is kennelijk maar moeilijk op te brengen.

Ander commentaar is dat er een te grote afstand moet worden afgelegd om vanaf de voordeur bij een halte te komen. Zie het van de positieve kant. Alle aandacht die er de laatste jaren is om vooral meer te bewegen kan heel eenvoudig in praktijk worden gebracht met een wandeling naar de bushalte. Natuurlijk zijn er mensen die slecht ter been zijn voor wie dat een te grote opgave is maar voor hen was de vroegere halte waarschijnlijk ook al een expeditie.

Een derde irritatie rondom de nieuwe buslijn betreft de verbinding naar Schiphol. De Aalsmeerse politiek maakt zich er sinds kort druk over en pleit voor een rechtstreekse verbinding vanuit Aalsmeer. Maar ook daarbij vraag ik me af hoe ingewikkeld het is om met de fiets naar het busstation Schiphol-Zuid te rijden (dat klinkt ver weg maar deze halte ligt net over de Ringvaartbrug) en daar de cirkellijn te pakken die hier maar liefst acht (!) keer per uur voorbijkomt. Vroeger was natuurlijk alles beter. Maar ook toen moesten studerenden en werknemers die met de bus naar Schiphol wilden, eerst bij het busstation zien te komen. Of je nou voorheen naar het Hortensiaplein fietste of nu naar de Ringvaartbrug, hoeveel moeite kost dat nou helemaal extra? Helemaal als de fietssnelweg langs de busbaan/Kasteleinweg straks geopend is en je als fietser geen stoplicht meer tegenkomt. Wie niet wil of kan fietsen pakt alsnog een bus en stapt na de brug over op de cirkellijn. Acht (!) keer per uur maakt dat je gemiddeld zo’n drie minuten moet wachten op een bus naar de luchthaven.

Kom op mensen, stop met klagen, geef het tijd, kom in beweging en zie de voordelen.

Voor wie heel erg terugverlangt naar hoe het was maakte ik half december, enkele dagen voor het opheffen van de buslijnen door het dorp wat filmopnames. Met de stille hoop dat deze beelden over 50 jaar het hoogtepunt zullen vormen van de nostalgische filmavond tijdens de Aalsmeerse feestweek die door de kleinzoon van Dick Piet aan elkaar gepraat zal worden. Een beetje slow-tv is het wel. Zes minuten is natuurlijk veel te lang voor een filmpje over bussen. Maar het uitzonderlijke tijdsbeeld van nu moet in mijn ogen een goed argument zijn voor een wat uitgebreidere reportage.

Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geïnteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen.

10 reacties

  1. Ik hoop dat we nog eens een aansluiting krijgen op de tram net als uithoorn. Die hele busbaan is in mijn ogen onnodig. En het argument dat met het verdwijnen van de oude N201 het dorp meer tot elkaar is gekomen is een giller… iedereen, op de collumnist na vervloekt het en de afstand is met twee rijbanen eerder groter dan kleiner geworden..

  2. Arjen,
    Zal het heel erg kort houden, jij denkt vanuit jou positie lekker lopend of op de fiets blij dat je nog zo kan genieten.
    Maar nu zal je maar in een rolstoel zitten, of achter een rollator lopen, wat dan?
    Dus ga daar eens aan denken, kom je er vanzelf achter.
    Groet

  3. Geduld en kijken naar de winstpunten is maar moeilijk op te brengen, zegt u. In mijn ogen heeft u wat selectief gekeken. Op de zes minuten durende film zie je meest jongeren voor wie een stukje verder fietsen of lopen geen probleem zal zijn. De andere gebruikers van de bus door het dorp bent u niet tegengekomen. Vrij logisch omdat de activiteiten voor de andere doelgroep toen al stil stonden. Ondanks dat, had ik u graag met uw camera een paar uur bij de haltes in het dorp zien staan. U had beslist gebruikers uit zien stappen met rollators, krukken of een boodschappen karretje. Toen nog te doen, nu niet meer! OV op Maat is een zoethouder om het geweten te sussen. Bij voorbaat gedoemd om te mislukken. Niet helemaal vlot ter been, mag ik na een afspraak te hebben, naar de halte Seringenpark lopen. Voor mij veertien minuten lopen! Nu dus een expeditie, voorheen een halte bereiken goed te doen. Wat mij betreft mogen ze de O bij vervoer weghalen. voor de niet dagelijkse gebruiker wordt vervoer in Aalsmeer nu genadebrood eten! U heeft voor het nageslacht gefilmd. Misschien aardig om nu ook te gaan filmen hoe de benadeelde groep gebruikers nu nog kan participeren in de Aalsmeerse samenleving. Ook dat is over 50 jaar best interessant.

  4. Na deze wijzigingen (i.e. gewijzigde buslijnen) zal ik vaker voor de auto kiezen (Ik denk dat meer mensen dit zullen doen). Volgens mij is het OV Aalsmeer behoorlijk achteruit gegaan, Een nieuw busstation buiten Aalsmeer en ‘gloednieuwe’ busbaan voegen niks toe aan de bereikbaarheid van Aalsmeer zonder rechtstreekse buslijnen naar Schiphol en Amsterdam.

  5. Vanuit mijn huis moet ik nu 18 minuten lopen ipv 8 en dan moet ik nog goed doorstappen. Voor mij te doen maar ik pas er toch voor en kies dan toch de auto (want met iets meer tijd dan al op het werk in de grote stad). Maar de bus is er toch juist om mensen zonder auto (om welke reden dan ook) te bedienen en/of om mensen uit de auto in het ov te krijgen? En ik kan geen bezoek meer laten komen met OV want die kan ik niet 18 minuten laten lopen (al dan niet vanwege fysieke reden). Ik heb een auto dus zal ze op halen van het busstation. Maar als dat niet (meer) zo is voor mij of anderen (of je mag/kunt niet meer rijden), dan kun je dus geen bezoek laten komen. OV op Maat op afroep ga ik niet op in, dat is geen oplossing. Ik vind de busbaan een ontzettende verslechtering voor bepaalde (delen van) woonwijken die er daardoor echt bekaaid vanaf komen. Iedereen praat voor eigen parochie maar vanuit het oogpunt waarvoor OV is vind ik het (met name komen bij het) OV hier in Aalsmeer echt beneden peil geworden. Hopelijk komt er wel een soort (buurt)bus terug, maar dan op rooster, in bepaalde wijken die het ov naar de mensen brengt (v.v.)

  6. Er lijkt wel een soort ruil gemaakt te zijn.
    De bussen uit het dorp en
    de lange stoet auto’s gaan nu door het dorp.
    Niet erg slim bedacht!

  7. Natuurlijk ook voordelen. Mijn kritiek was voor een deel ingegeven door de chaotische situatie tijdens de aanleg van de rotondes.
    Blijft voor mij wel staan, dat door “de knip” de Stationsweg ect. drukker zijn dan de Burg. Kasteleinweg, waar wel een apart fietspad is.
    En het punt dat het fietspad op de rotondes voorrang heeft in twee richtingen. In bijvoorbeeld Katwijk heeft het fietspad geen voorrang op de rotonde.
    Het is dus wel zaak dat automobilisten van buiten Aalsmeer goed kijken naar de richting van de haaientanden.

  8. De busbaan brengt inderdaad voordelen. Al is het onbegrijpelijk dat juist nu de bus ruim baan wordt gegeven, de voor Aalsmeer belangrijke rechtstreekse verbinding met Schiphol is opgeheven…

    Verder gaat de column helaas voorbij aan het feit dat het heersende chagrijn in belangrijke mate moet worden gezien in de context van de herinrichting van de burgemeester Kasteleinweg als geheel, waar de busbaan onderdeel van is. Sommigen – zoals columnist – ervaren de lusten van de nieuwe busbaan, maar veel anderen, zoals bewoners in omliggende straten, voorlopig vooral nog de lasten van de wijze waarop de herinrichting is vormgegeven. Met verwijzing naar de eerste zin van de column: stel je voor dat de weg waaraan je woont plotseling onderdeel van de provinciale weg lijkt te zijn geworden…

  9. Snap niet dat de bus nog stopt in Aalsmeer. Daar is toch niets meer te beleven. En als je toch al zo’n stuk moet lopen om inndorp te komen kan je net zo goed doorrijden naar Hoofddorp. Stap je naast de winkels. En vrijdags naast de markt uit.

  10. Arjen,
    Ik ben helemaal blij met deze column. Vooruitgang is wat deze busbaan ons dorp oplevert! Wij waren als dorp al meer dan 10 jaar de missende link tussen Uithoorn en Hoofddorp. Het is mooi dat nu niet meer hoeft na te denken wanneer de bus komt want die komt gewoon 8 keer in het uur! Het is goed dat we ons niet altijd neerleggen bij tegenstand bij vernieuwing, dan zouden we ons nog net als de Amish met koetsen verplaatsen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel