Column: ‘Het verschrompeld beeld van Schiphol…’

Door: Hermen de Graaf. Járen geleden kregen we van mijn schoonouders in Apeldoorn een beeldje van Limburgs mergelsteen. Hoewel gebeeldhouwd door mijn schoonmoeder zaliger – of misschien wel juist daarom – kreeg het een ereplekje in onze achtertuin. Je hebt zoiets niet goed in de gaten omdat het geleidelijk gaat, maar het beeldje verschrompelde. Eerst werd het zwart en elk jaar werd het kleiner en kleiner, totdat er een zielig hoopje steen lag. Een vergelijkbaar beeldje in dezelfde tijd gemaakt als dat van ons, stond nog fraai te schitteren, daar in het lommerrijke Apeldoorn. Bewijzen kan ik het niet, maar het ligt voor de hand dat de verschrompeling is veroorzaakt door de uitstoot van vooral het vliegverkeer.

Het is symbolisch voor de verschrompeling van mijn beeld van Schiphol…

Kom je aan Schiphol?
Toen wij hier in Kudelstaart kwamen wonen, alweer 36 jaar geleden, reden er auto’s rond met bumperstickers met de tekst ‘Kom je aan Schiphol, dan kom je aan mijn baan’. Ik was toen ook best wel trots op Schiphol, de KLM en Fokker (wie weet nog wat dat was?). De economische kracht, de werkgelegenheid, het reisgemak, prachtig toch? En voor de sierteeltsector waarin ik werk superbelangrijk!

Dat beeld is compleet omgeslagen, althans, bij de omwonenden die binnen een straal van zo’n 30 kilometer van de luchthaven wonen. Misschien is het meer, maar dat is de afstand tussen Aalsmeer en Den Haag. Want in de Haag denken ze er anders over, zo blijkt uit het deze week afgesproken coalitieakkoord.

Daarin staat onder meer dat de ‘nieuwe’ regering (hoezo nieuw, want van dezelfde partijen) ‘de sterke hubfunctie wil behouden’. En ook ‘dat er aandacht moet zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart’. En nog wolliger: ‘Dit vraagt om een integrale oplossing die zekerheid en perspectief biedt voor zowel de hubfunctie van Schiphol als de omgeving van de luchthaven’.

Het kan dus alle kanten op, maar… niet die van verminderen van de luchtvaartoverlast denk ik. Er staan weliswaar ook zinnetjes in dat akkoord als ‘ondersteuning van Europa voor een internationaal geldende accijns op kerosine’ en het ‘verhogen van de belasting op vliegtickets’.

Doekjes voor het bloeden
Jaja, doekjes voor het bloeden. Ik hád gehoopt op een trendbreuk in de benadering van Schiphol en de luchtvaartindustrie. Want trendbreuken staan er genoeg in dat akkoord, na negen maanden kletsen en daar ben ik best mee ingenomen: bouw van twee kerncentrales, twee nieuwe ministeries (Klimaat en Energie en de terugkeer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, niet zo nieuw dus), rekeningrijden in 2030, BTW op groenten en fruit omlaag, afschaffen van de verhuurdersheffing, defensie structureel 3 miljard euro erbij, het leenstelsel wordt vervangen door een basisbeurs en de kinderopvang wordt voor 95 procent door de overheid betaald. Om er maar een paar te noemen. Maar Schiphol en de luchtvaart? Het kan nog alle kanten op mensen. Onze plaatselijke politici laten zich stelliger uit, zo blijkt uit een rondje spitten in plaatselijke en landelijke partijprogramma’s.

VVD koploper
Met de VVD als koploper: ‘Het is klaar met de groei van Schiphol’ staat in het Aalsmeerse programma. Landelijk wordt evenwel onverbloemd ingezet op ’Groei van Schiphol’, al moet dat later in hun programma dan wel beheerst – en vliegveld Lelystad moet open. Het CDA Aalsmeer/Kudelstaart baseert op basis van een recent gemeentelijk rapport dat krimp van Schiphol zelfs kan leiden tot welvaartsgroei. Dat is het omgekeerde van wat tot nu toe werd gesteld, dat groei van de luchthaven juist noodzakelijk was voor onze welvaart en dat is pas echt een trendbreuk in het denken. Hetzelfde zegt ook Absoluut Aalsmeer (die geen landelijke aftakking heeft en dus hélemaal geen invloed). Verder wil ons plaatselijke CDA geen nachtvluchten meer op de Aalsmeer- en Zwanenburgbaan en is een ultieme wens sluiting van de Aalsmeerbaan. Landelijk wil het CDA een voorlopige beperking tot 500.000 en minder nachtvluchten. D66 Aalsmeer bepaalt een standpunt in januari, zo lees ik op de site. Landelijk wil deze partij halvering van de nachtvluchten tot maximaal 14.000 per jaar en opening van Lelystad mag niet leiden tot meer uitstoot vanuit de luchtvaart. En de vierde partij in de toekomstige regering (een plaatselijke afdeling is er bij mijn weten (nog?) niet) Christen Unie wil een kleiner Schiphol tot 450.000 vluchten in 2030 én een streep door vliegveld Lelystad. Dat laatste vind ik nogal dom, alleen al omdat dit vliegveld het meest duurzame in heel Europa zal zijn.

Lokaal diametraal anders
Lokaal wordt er over Schiphol diametraal anders gedacht dan landelijk, zelfs door degenen die voor hun baan en inkomen (deels) afhankelijk zijn van Schiphol en de luchtvaart. De landelijke partijen die niet mee regeren in het aanstaande kabinet, waarvan ik denk dat het goed zou zijn geweest om er toch deel van uit te maken, de PvdA en GroenLinks, zijn ook prettig kritisch over Schiphol. De PvdA wat omfloerst, GroenLinks duidelijk, maar hun opvatting lijkt voorlopig landelijk verloren.

Het laat niet onverlet, dat we ons Aalsmeerse geluid nog harder en beter moeten laten klinken en gelden in de bubbels in de provincies, Den Haag en in Brussel…

Ik hoop dat ik dan mijn beeld van en over Schiphol weer kan herstellen en dat het weer een verrijking kan zijn… Toch een trendbreuk(je)?

Hermen de Graaf 06 53992755

Hermen de Graaf is communicatieadviseur. Kudelstaarter – en bazuint dat ongegeneerd rond. Man van contacten, vooral in bloemenland. Twittert dat het een lieve lust is. Voormalig CDA-statenlid in provincie Noord-Holland. Jongleert graag met ‘duurzaamheid’ en ‘rentmeesterschap’. Eigenwijze kerel.

 

 

 

Lees vorig bericht

Starre houding AA staat gratis koffie in de weg

Lees volgend bericht

Foto 374: verzin en win


2 Reacties

  • En als schiphol overgaat op efficientie in plaats van concurentie. Momenteel gaan er alleen al 26 kleine vluchten naar Stockholm in plaats van 4 grote. Zou al zoveel opleveren. Verduurzaming van de toestellen (ipv de bagagekarretjes) daarbij eerlijke kostprijs en belasting. En je hebt weer een gezonde melkkoe.

  • Het helpt als Schiphol gewoon netjes gaat voldoen aan alle wetgeving waar andere bedrijven zich ook aan moeten houden. Ook helpt het als de mainport gedachte wordt losgelaten en vliegen ook gewoon belast en duurder wordt om te beginnen met kerosine. Nederland kan daar het voortouw in nemen!

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *