Vliegtuigen zullen zes weken lang vaker van de Aalsmeerbaan gebruik maken dan ze al doen. De extraherrieperiode gaat volgende week maandag in en duurt tot en met maandag 21 april. Schiphol zet deze baan meer in vanwege de komende internationale nucleaire top (NSS) en aansluitend groot onderhoud van de Polderbaan.
In de eerste weken, van 10 tot 27 maart, is de Polderbaan buiten gebruik om veiligheidsredenen. Dit omdat de baan speciaal is gereserveerd voor de toestellen van wereldleiders en staatshoofden die de prestigieuze topconferentie op 24 en 25 maart in Den Haag bezoeken. De Polderbaan is dan de luxe parkeerplaats.
Ook 's nachts lawaai
Meteen erna vinden er op de Polderbaan, zoals BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) laat weten, noodzakelijke “herstelwerkzaamheden” plaats als gevolg van de extra service aan de circa zestig staatshoofden en wereldleiders. Daarna is het tijd voor het reguliere groot onderhoud van de baan. Dat is verschoven vanwege de NSS.
Het gat dat de Polderbaan laat vallen, zullen de andere banen moeten opvullen. Daaronder ook de Aalsmeerbaan, die stand-by is als secundaire baan. De Kaagbaan en Zwanenburgbaan worden, aldus BAS, “in de regel” als eerste ingezet. Ook 's nachts zullen vliegtuigen van de Aalsmeerbaan gebruik mogen maken, “indien de omstandigheden erom vragen”.
● Klik hier op de BAS-website voor meer informatie. Daar is ook live te zien welke banen in gebruik zijn
Eén reactie
Nog meer overlast als wat wij nu al ervaren? En ’s nachts als de omstandigheden erom vragen? Nou Aalsmeer, hou daar al vast maar rekening mee, want bij de LVNL is er altijd een reden te vinden die dit toelaat.
Wind, zon, regen, laagvliegende vogels, strakblauwe lucht en dan toch de Aalsmeerbaan inzetten vanwege het slechte zicht? Verzin het maar, en helaas voor de bewoners niet te controleren, slaap zacht!