Wethouder belooft groot onderzoek verkeersbewegingen

Door: Klaas Leegwater. Wethouder Robert van Rijn heeft maandag opnieuw een petitie in ontvangst genomen van een inwoner die ontevreden is over de nieuwe verkeerssituatie rond de Burgemeester Kasteleinweg. Petra Imanse (foto), eigenares van een bedrijf in aanhangwagens aan de Witteweg, verzamelde bijna 1500 handtekeningen om bij Van Rijn de onvrede te benadrukken. Concrete toezeggingen over grote wijzigingen in het project zegde de wethouder niet toe, wel zal er in het voorjaar een groot onderzoek plaatsvinden naar de verkeersbewegingen rond het tracé.

Imanse heeft vanaf het begin grote bezwaren geuit tegen de reconstructie van de Burgemeester Kasteleinweg: een nieuwe weg met rotondes, een busbaan, en een ‘zachte knip’ bij de kruising met de Mensinglaan. Doorgaand autoverkeer moet gebruikmaken van ventwegen en een fietsstraat waar de auto te gast is (Witteweg). Vorig jaar december werd het project in zijn geheel opgeleverd.  

Meer veiligheid
Imanse wil dat de ‘knip’ uit het traject wordt gehaald, er een doorgaande autoweg komt langs de Brandweerkazerne die aansluit op rotonde Zwarteweg. Met als doel meer veiligheid en een betere bereikbaarheid voor bedrijven aan de Witteweg. Imanse: “We hebben nu een fietspad voor de deur dat vijf meter breed is. Vrachtverkeer dat hier bij bedrijven komt laden en lossen kan elkaar niet passeren en is gevaarlijk voor fietsers. Tevens worden straten in de omliggende wijken belast met extra autoverkeer.” 

Sluipverkeer
Imanse is niet de enige inwoonster die zich heeft beklaagd over de verkeerssituatie rond de Burgemeester Kasteleinweg. Bewoners van onder meer de Ophelialaan en Hortensialaan trokken verschillende keren stevig aan de bel bij de gemeente over onveilige toestanden in hun straat. Veel sluipverkeer, automobilisten die te hard rijden en hinderlijk vrachtverkeer. Eind 2021 liet Van Rijn in deze straten een vrachtwagenverbod instellen en werd er tijdelijk een maximumsnelheid van 30 km ingevoerd.  

Groot onderzoek
Van Rijn geeft in een schriftelijke verklaring aan de zorgen van bewoners en bedrijven uiterst serieus te nemen. “Daarom gaan wij aan de hand van een groot onderzoek kijken of en welke aanpassingen er in de wegenstructuur nodig zijn. We zijn al in gesprek met bewoners van de Hortensialaan en Ophelialaan over korte- en langetermijnoplossingen.” Voor de lange termijn denkt Van Rijn hoe het oude busstation op de hoek van de Hortensialaan en de Ophelialaan anders ingericht kan worden om zo te zorgen dat hier minder snel gereden wordt.

Verkeerstellingen
Al eerder zal er extra bebording komen om meer verkeer over de Witteweg te leiden, nodig omdat automobilisten die niet bekend zijn in Aalsmeer het spoor bijster raken. Daarnaast wordt in maart een onderzoek gedaan naar het gedrag van weggebruikers op de rotondes en worden er op dit moment verkeerstellingen uitgevoerd. Deze huidige verkeerstellingen vormen samen met de verkeerstellingen die gehouden zijn voor de aanleg van de weg de basis voor het grote onderzoek dit voorjaar.

Positief
Petra Imanse is tevreden dat ze eindelijk de petitie aan Van Rijn kon aanbieden. “Daar was ik al vanaf december mee bezig, maar ik werd steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Gelukkig is het nu gelukt.” Imanse, die in het verleden een paar negatieve ervaringen had met de gemeente op dit onderwerp, heeft de ontmoeting met Van Rijn als positief ervaren. “We hebben ruim een uur gepraat, hij heeft geluisterd en kwam geïnteresseerd over. Dat hij nu nog geen toezeggingen kan doen snap ik wel.” Over twee maanden is er tussen Imanse en de gemeente een vervolggesprek.

Knip lijkt al weg
Overigens lijkt er in de praktijk al een vrij doorgaande Burgemeester Kasteleinweg zonder ‘knip’  te zijn. Donderdag een half uurtje posten bij kruising Mensinglaan liet zien dat er twintig auto’s over de busbaan reden, ondanks een verbod. Ook omwonenden lieten de afgelopen periode regelmatig weten dat de busbaan veelvuldig wordt gebruikt door automobilisten waarmee zij een forse boete riskeren.

Foto Imanse en archief AV/Arjen Vos

8 reacties

  1. het zal niet de eerste rode kaart zijn voor dhr van Rijn. Toegeven dat er inschattingsfouten zijn gemaakt is lastig. En vroeger werd een vvd wethouder die niet meer in de gemeente woonachtig is, afgeserveerd. denk maar even na over wie dat ging…

  2. ze kunnen beter onderzoek doen naar degene die dit onzalige plan bedacht hebben
    h de vries

  3. Heb de petitie niet getekend (want niet gezien) maar geef Imanse groot gelijk. Wat een rare ‘lus’ zit er daar.. verder wilde ik graag toevoegen dat wij -sinds de nieuwe geluidswal- véél meer geluidsoverlast hebben, vooral tussen half 5 en 6 in de ochtend. Ik woon aan de N196, Azaleastraat.

  4. Half uurtje tellen in de Hortensialaan (mensinglaan – Zwarteweg):
    Meer dan 90% van de auto’s rijden harder dan de toegestane 30km/h.
    5 vrachtwagens negeren inrijverbod.

  5. Opnieuw bewijst ook Petra met al die 1500 opgehaalde handtekeningen, dat het wel degelijk helpt als je met goede en constructieve onderbouwingen komt vanuit de burgers zelf, dat er gehoor is bij dit gemeente bestuur.
    Om de juiste oplossing te vinden, is een kwestie van lange adem en in gesprek blijven met elkaar!

    Succes gewenst .

  6. als het de veiligheid ten goede komt lijkt me de aangewezen oplossing minimax een bus sluis bij de rotonde Zware weg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel