Werk aan de winkel in Aalsmeer-centrum

Dat het de gemeente ernst is met de leegstand in de Zijdstraat bewijst zij met de aanstelling van Saskia Rill als acquisiteur. Voor acht uur per week gaat zij voor de duur van een half jaar proberen de gaten in Aalsmeer-centrum te vullen. Betaald door gemeente, aangestuurd door winkeliersvereniging Meer Aalsmeer. Ze is strijdlustig en heeft ideeën genoeg: omzet gerelateerde huur, pop-up-stores, crowdfunding. Er is duidelijk werk aan de winkel.
 
Saskia Rill, wederhelft van oud-burgemeester Pieter Litjens, vindt dat het helemaal niet zo slecht gesteld is met Aalsmeer. “We hoeven hier echt niet zo pessimistisch te zijn. vergeleken met andere gemeentes valt het in Aalsmeer met de leegstand nogal mee,” zegt ze. Desondanks is Rill van mening dat er wat moet gebeuren.
 
Bewoners
In het dagelijks leven is Rill werkzaam op de Amsterdamse Zuidas waar ze min of meer hetzelfde doet als waar ze in Aalsmeer voor gevraagd is: zorgen dat er gebruikers komen voor leegstaande vierkante meters. In de commerciële units van kantoorgebouwen gaat dat haar aardig goed af. Dat geeft haar vertrouwen dat het in Aalsmeer ook moet lukken. 
 
Wat ze niet doet is de rol van makelaar spelen. “Ik wil contacten leggen en ondernemers zoeken die mogelijk interesse hebben. Deels boor ik daar mijn eigen netwerk voor aan, deels doe ik gewoon acquisitie. Door te bellen of gewoon bij winkels en ondernemers naar binnen te lopen.  Maar als het gaat om overeenstemming bereiken met de verhuurder; dat moeten de mensen zelf doen.”
 
Meer creativiteit
Als het over huur en verhuur gaat, heeft Rill uitgesproken ideeën. Wat haar betreft mogen verhuurders van winkelpanden de hand best eens in eigen boezem steken. “Het zou mooi zijn als het bewustzijn doordringt dat de huurprijzen vaak een te hoge drempel zijn voor ondernemers in deze tijd. Ook dat is een punt van aandacht waar aan gewerkt wordt. Wat meer creativiteit op dat gebied zou mooi zijn. Zo werken we op de Zuidas met omzet gerelateerde huur. Zet je meer om, wordt de huur ook hoger.
 
Of korter lopende huurcontracten. De mogelijkheid om één jaar te huren in plaats er voor vijf jaar aan vast te zitten. Voor dergelijke aanpassingen moeten we wel de vastgoedeigenaren mee zien te krijgen. Alleen maar de huur naar beneden bijstellen, is niet de oplossing.”  Daarnaast vindt ze het ook van belang dat de gemeente soepel omgaat met vergunningen voor terassen of voor ‘blurring’, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid drank te schenken in een winkel.
 
Gevarieerd aanbod
Er staan momenteel ongeveer tien panden leeg in de Zijdstraat. Dat is ongeveer vijftien procent van het totale winkelaanbod. “Alles wat de consument zo’n beetje aan winkels nodig heeft is hier wel aanwezig,” zegt ze, van lokale ondernemers, tot speciaalzaken en winkelketens. Er is best een mooi gevarieerd en divers aanbod. Wat we missen is een grote trekpleister achterin de Zijdstraat. Het zou mooi zijn als daar een Action-achtige winkel zou komen. En als het op straat wat levendiger zou worden met bijvoorbeeld wat meer dag horeca zou dat ook een flinke verbetering zijn.”
 
Molenplein
De locatie bij uitstek voor extra horeca is ook in de ogen van Rill het Molenplein. Nu het pand van Beau Grande leeg staat, lijkt het een gespreid bedje voor iedere horecaman of vrouw die op zoek is naar een mooie stek. Aan de voet van de molen met een sfeervol plein voor de deur en op loopafstand van de passantenhaven. Daar zou toch iemand voor te porren moeten zijn. Van de gemeente mag het, er kan een horecavergunning voor die plek worden afgegeven. “Het lastige is alleen dat mogelijke kandidaten aanhikken tegen de hoge investering,” aldus Rill, “een horecavoorziening op die plek zou een impuls geven aan het achterste deel van de Zijdstraat. Daar lijkt nu een soort angst voor te zijn terwijl er toch mooie trekkers zitten zoals onder meer Ron Steen, Waning, Outlet Homedezign, het Boekhuis en de Wereldwinkel.”
 
Tijdelijke bestemming
Als alternatief voor een permanente horeca-onderneming denkt Rill eraan op gezette tijden een aantal foodtrucks op het Molenplein te laten verschijnen. Een idee van soortgelijke strekking is ruimte geven aan ‘pop-up-stores’ waarmee leegstaande panden tijdelijk een bestemming krijgen en op die manier wel publiek naar het dorp trekken. “Je zou daarbij kunnen denken aan meer seizoensgebonden winkels. Bijvoorbeeld op het gebied van watersport.”
 
Bewezen
Binnenkort kan het winkelend publiek kennis maken met posters op ramen die aandacht voor de zaak vragen: ‘Pand zoekt ondernemer’ of iets dergelijks. En ondernemers die al een goed lopende winkel hebben in de regio, worden benaderd om misschien een tweede winkel te openen. Al dan niet met behulp van crowdfunding.
 
Wat Rill ook mooi zou vinden: ‘clustering’:  als winkels buiten de bestaande centra zich in dorp zouden willen vestigen. Daarmee doelt ze op winkels op bijvoorbeeld de Oosteinderweg of Aalsmeerderweg.  Winkels die zich bewezen hebben, een vaste clientèle hebben en het ook in het centrum goed zouden kunnen doen.
 
Ideaalplaatje
Rill beseft dat de uitdaging die ze aangaat best groot is. Maar ook weet ze dat niks doen helemaal niet helpt. “Het ideaalplaatje is dat na een half jaar de hele Zijdstraat gevuld is. Dat zou heel mooi zijn. De realiteit is dat ik met een achterstand begin omdat Teddy’s net vertrokken is en ook Raymond zijn vertrouwde plek gaat verlaten. Al blijft die wel in het centrum. Naast de Wereldwinkel komt een filiaal van Hoofdzaak kappers. Er is dus wel sprake van beweging.”
 
Rill hoopt dat ook de burgerbevolking  een steentje aan de goede zaak wil bijdragen. Niet alleen door lokaal te kopen maar ook door met ideeën te komen. Op de onlangs gestarte website www.kansrijkaalsmeer.nl is te zien welke mogelijkheden Aalsmeer centrum biedt. Ook is er ruimte om reacties en suggesties achter te laten.
 
Foto’s (boven:) Saskia Rill durft de uitdaging wel aan om nieuwe huurders te vinden voor het centrum, Daaronder: leegstand en drukte in de Zijdstraat. Foto's Arjen Vos
 
 
 
 

 

5 reacties

  1. Helemaal top dat jij het aandurft en aangrijpt. Ik werk zelf in de horaca en houd van de gezelligheid van de mens, toch wat ik mis is dat als je uit bent geweest, een lekker broodje kan halen, wat betaalbaar en laagdrempelig is voor iedereen en vooral in het late uurtje als de cafe’s dicht zijn. Ik ondersteun je in ieder geval met het feit Aalsmeer weer op de kaart te krijgen, gr danielle

  2. Misschien een winkelcentrum vestigen in de voormalige CAV/televisiestudio’s om het winkelend publiek terug te krijgen in het centrum?

  3. Later we eerst even de Reclamebelasting afschaffen, zodat deze nieuwe huurders niet met een negatief gevoel en een negatief saldo hoeven te beginnen !

  4. Ik wens Saskia veel succes met het vol krijgen van de Zijdstraat. Hoe eerder en beter de winkels zijn bezet, hoe meer publiek eindelijk onze hoofdwinkelstraat weer kan gaan vinden in Aalsmeer. Wij zijn misschien winkelend het kleine broertje of zusje van Hoofddorp of Amstelveen, maar dan moet het motto maar gelden: Klein, maar wel groot door kwaliteit!!
    Ik hoop wel dat de Sakia, gemeente Aalsmeer en de winkeliersvereniging bij de heropstanding van de Zijdstraat, het gevaar van fietsers, brommers en nog steeds onnodig veel vrachtwagens voor de toestroom van ,toeristen, blijven onderkennen en naar een veilige en duurzame oplossing gaan zoeken. Veel succes!!

  5. Misschien een een aardig idee om de bewegwijzering is aan te pakken in de omgeving, zodat men Aalsmeer centrum weer kan vinden en men niet kilometers om hoeft te rijden via de Waterwolftunnel en de V.B.A. Om in het “dorp” te komen.
    Voor niet Aalsmeerders zijn we min of meer onvindbaar geworden! Slecht voor ondernemend Aalsmeer!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel