Watersport floreert maar niet overal hosanna-stemming

“We worden overstelpt met vraag naar boten. De showroom is helemaal leeg, alles is verkocht. Als ik dit had voorzien had ik extra ingekocht.” Derk Heemskerk, eigenaar van Heemhorst Watersport aan de Oosteinderweg, weet niet wat hem de laatste maanden overkomt, “vooral sloepen zijn in trek, die zijn bijna niet meer te leveren. Pas eind dit seizoen zal de stroom nieuw bestelde boten weer goed op gang komen, maar daar hebben klanten nu niets aan.”

Dit weekend startte in Nederland officieel de vakantie. Uit een recent onderzoek van het Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat vanwege de coronapandemie een groot deel  van de Nederlanders vakantie in eigen land zal  vieren. Veel aan de watersport gelieerde bedrijven profiteren hiervan. Onder meer de verkoop van sloepen, motorboten en supboarden zit enorm in de lift. In de rondvaartbusiness is de stemming veel minder uitbundig. AalsmeerVandaag maakt een rondgang langs een aantal watersportbedrijven in Aalsmeer.

Achterlijke bedragen
Evenals Derk Heemskerk van Heemhorst kijkt Hans Pel met verbazing naar de huidige periode. Pel, die met zijn onderneming  handelt in boten, buitenboordmotoren en onderdelen, vindt het ongekend. “Het is echt heel druk, vooral met de verkoop van onderdelen. Met gebruikte boten loopt het bij ons minder,  daar is moeilijk aan te komen want iedereen verkoopt zijn boot nu natuurlijk zelf. Kijk maar eens op Marktplaats, er worden achterlijke bedragen betaald. Ik zie boten van vijftien jaar oud verkocht worden voor meer dan de nieuwprijs, dat slaat natuurlijk nergens op.”  

Ook bij Kempers Watersport aan de Herenweg een bijna lege showroom. “Help ons van de laatste boten af, want dan kunnen we hier een kartbaan uitzetten. Dat heb ik mijn personeel beloofd zodra we uitverkocht zijn,” vertelt eigenaar Bart Kempers half grappig in een vlog op het Facebookaccount van zijn bedrijf. Kempers verkoopt boten in het duurdere segment, ook dat loopt dus als een trein. 

Dat beaamt Derek Starink van Shipcar Yachts, gevestigd aan de Uiterweg en een grote speler op het gebied van in- en verkoop van snelvarende motorjachten. “Het is heel bijzonder wat er momenteel in de watersportbranche gebeurt.  Normaal gesproken hebben wij 90 procent buitenlandse klanten, dat is  de afgelopen drie maanden veranderd in 90 procent binnenlandse klanten. Mensen zien dat hun geld op de bank niks waard is, daarom kopen ze een jacht en willen genieten.”

Heel Nederland supt
“Het lijkt wel of heel Nederland aan het suppen is geslagen, we hebben het megadruk,” zegt Frank Smaal van Wakestore, een van de grootste online wakeboardshop in Europa die sinds kort een groot magazijn heeft geopend in Rijsenhout. “De supboarden zijn niet aan te slepen, de vraag is enorm. Gelukkig hebben we een uitgebreide aankooplijn opgezet met eigen mensen, zo blijft onze voorraad goed op peil. De hausse zal nog wel een tijd aanhouden, in Nederland is suppen sterk in opkomst.”

Dat merkt ook Edwin van der Pol die samen met zijn dochter Julia negen jaar geleden SUPventure heeft opgericht en lessen/tochten verzorgt op onder meer de Westeinderplassen. “Dit seizoen is echt de doorbraak van het suppen. In het voorjaar was het door het coronavirus nog erg rustig, sinds mei verwelkomen we veel nieuwe cursisten. Suppen is een toegankelijke sport en leuk om te doen. Iedereen die het eerst wil uitproberen bieden we een oriëntatieles, maar je ziet dat daarna veel mensen doorstromen naar reguliere lessen,” verklaart Van der Pol. 

Peter de Wit van Zeilschool Aalsmeer: “De groep suppers neemt snel toe. Maar dat geldt over een bredere lijn, ook windsurfen en zeilen blijven een populaire sport.” Sinds de coronamaatregelen afgelopen periode zijn versoepeld, draait de Zeilschool bijna weer op volle toeren. De Wit: “Je kon echt merken dat kinderen het prachtig vonden dat ze weer het water op mochten, dat was mooi om te zien.”

Gekkenhuis
De watersportwinkels in Aalsmeer doen eveneens goede zaken. Nico Hofstee van jachthaven Dragt: “Het is een gekkenhuis in onze winkel, we draaien in deze periode zo’n 40 procent meer omzet dan vorig jaar. Tot april liep het voor geen meter, daarna is het totaal omgeslagen.” De webshop van RS Jachttechniek (allerlei bootaccessoires) liep bijna vast. “We moesten extra mensen inzetten, zoveel wordt er verkocht. Ik kon het in mijn eentje niet meer aan,” aldus medewerker Michael Kostya.

“De vraag naar ligplaatsen en graslandjes is extreem hoger dan vorig seizoen,” vertelt Erik Verbeek van Recreatie Park Aalsmeer, een combinatie van jachthaven en camping en waar tevens het huren van trekkershutten en clampingtenten mogelijk is. “Dat loopt allemaal heel goed,” zegt Verbeek die graag had gezien dat Aalsmeer zich in deze periode meer had kunnen profileren als toeristische trekpleister. “Door de coronacrissis is een aantal initiatieven op een zijspoor geraakt. We zijn met een belangengroep in gesprek met de gemeente hoe we dit weer snel kunnen oppakken, proberen Aalsmeer als waterdorp beter op de kaart te zetten.”

Negentig procent minder omzet
Is er bij het merendeel van de bedrijven veel tevredenheid, niet iedereen is in hosanna-stemming. Eigenaren van rondvaartboten hebben het zwaar, het handhaven van de 1.5m maatregel maakt het onmogelijk met volle bezetting het ruime sop te kiezen. “Dit zouden mijn hoogtijdagen moeten zijn, het is echter hopeloos want ik kan maar tien mensen meenemen,” zegt Henk van Leeuwen van Westeinder Rondvaart. “Tot nu toe draai ik 90 procent minder omzet. Grote zorgen of ik het financieel ga overleven heb ik nog niet, ik zie deze periode als een soort sabbatical.”

Jan Koster van Aalsmeer Rondvaart laat eenzelfde geluid horen. “Er kunnen bijna 50 personen in onze overdekte houten praam, ik neem nu twaalf tot vijftien mensen mee. Er is amper aan te verdienen, maar ik vaar wel.” Van Leeuwen verhuurt ook elektrische boten, zogenaamde fluistersloepen. “Dat gaat wel goed door, maar de rondvaartbusiness zal nog wel lang in het dal blijven. Pas als er een vaccin is en de 1.5m maatregel van tafel is kunnen we weer los gaan.” 

Markt gaat instorten
Hans Pel verwacht dat de bloeiperiode in de botenverkoop nog een paar maanden zal aanhouden. “Maar daarna gaat de markt instorten, daarvan ben ik overtuigd. Mensen kopen nu een boot en verkopen hem in de herfst weer, ze calculeren het verlies in. En in het najaar verwacht ik grote drukte bij het stallen van boten, ik denk dat nieuwe booteigenaren er snel bij moeten zijn.” Nico Hofstee van Dragt: “Er komen straks heel veel boten op de markt, de prijzen zullen flink gaan dalen. Met wat er nu wordt verdiend kan het verlies van volgend seizoen worden gecompenseerd.”

Project Waterfront
De gemeente Aalsmeer wil het dorp aantrekkelijker maken voor watertoerisme. In 2016 werd een ambitieus plan gelanceerd om te komen tot een betere beleving van de Westeinderplassen en tegelijk het aanzicht van de ‘kustlijn’ te verfraaien: Project Waterfront. Uitbreiding van het Surfeiland, de aanleg van een wandelpromenade en het toegankelijker maken van de watertoren zijn de belangrijkste speerpunten. 

Kosten zijn geraamd op zes miljoen euro. Met een onder meer een bijdrage uit het fonds van Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) van ruim drie miljoen euro werd begin vorig jaar gekozen voor de zogenaamde ‘voorkeursvariant’. 

Volgens een eerder gepubliceerde planning zou eind 2020 gestart worden met de uitvoering van het project en in 2021 de oplevering. De coronapandemie zal voor enige vertraging zorgen. Ondertussen maken bewoners in de omgeving zich zorgen over de verwachte parkeeroverlast, discussie over een bevredigende oplossing loopt nog. (Zie aalsmeerwaterfront.nl)

Tekst Klaas Leegwater, foto’s archief AV

 

Eén reactie

  1. Beste redactie,
    Helder water stuk.
    Toch een kleine aanvulling. In uw laatste alinea zou volgens u schrijven de omwonende alleen met parkeeroverlast grote moeite hebben binnen de komst van het Waterfront.
    Ook de verkeersstromingen, geluidoverlast, handhaving etc. etc.
    Laat duidelijk zijn, ieder gunnen we het Waterfront, mits de leefbaarheid en het woongenot voor de direct omwonende niet onevenredig wordt aangetast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel