Vrijliggend fietspad Baanvak blijft gehandhaafd

Niet meer groen maar behoud van vrijliggend fietspad bij Baanvak

Door: redactie. Er komt geen fietsstraat over Baanvak. Dat is de conclusie die de gemeente heeft getrokken naar aanleiding van de weerstand die er tegen het plan was vanuit de bevolking. Wel zal de rijbaan van Wissel als fietsstraat worden ingericht omdat hier geen vrijliggend fietspad is. Tijdens een drukbezochte inloopmiddag werden twee voorstellen gepresenteerd. Op basis van de reacties kiest de gemeente er voor om het vrijliggende fietspad zoals het er nu ligt, te behouden.

Oversteek van Ketelhuis bij Stommeerkade wordt verbeterd

Daarnaast wordt bekeken of de kruising bij Ketelhuis/Seinpost veiliger kan. Ook wordt de oversteek op de Stommeerkade verbeterd. Nogmaals gaat de gemeente goed kijken naar de kruising Wissel-Spoorlijnpad en de ligging van het nieuwe fietspad langs het grasveld tussen Stommeerkade en Wissel. Het fietspad wordt opgeknapt. Het ontwerp wordt nu aan de hand van de suggesties van de bewoners zoveel mogelijk geoptimaliseerd en uitgewerkt tot tekeningen en bestek.

Baanvak: het asfalt dat er al ligt zou voor meer fietscomfort hebben gezorgd

Twee voorstellen
De gemeente had twee voorstellen gemaakt om de fietsroute Baanvak/Wissel te verbeteren. Een van de tekeningen ging daarbij uit van een doorlopende fietsstraat waar auto’s te gast zijn waardoor het vrijliggende fietspad zou verdwijnen. In een 30 km/uur-gebied is het volgens de gemeente gebruikelijk en zelfs de richtlijn dat auto’s en fietsers dezelfde rijbaan gebruiken. Een inrichting als fietsstraat verhoogt ook de attentie op de fietsers, meer dan bij een gewone 30 km/uur-inrichting. Daarbij ligt het asfalt er al, waardoor fietsers meer comfort zouden hebben en er zou iets meer ruimte komen voor groen. Bewoners bleven echter bij het standpunt dat ze in de week voorafgaand aan de inloop al breeduit, onder meer via de sociale media, kenbaar hadden gemaakt: het vrijliggende fietspad moest behouden blijven.

Wissel wordt wel ingericht als fietsstraat

‘Fietsstraat even veilig als vrijliggend fietspad’
Niet voor niets had de gemeente twee voorstellen in tekening voorgelegd aan de bewoners. Verkeerswethouder Dick Kuin in een persbericht: “Wij hebben ideeën voor de inrichting van onze wegen, fietspaden en de omgeving daarvan. Het voorstel mét de fietsstraat liet bijvoorbeeld zien dat er meer ruimte zou zijn voor vergroening van de wijk. Niet onbelangrijk voor wat het klimaat betreft. En bij goed gebruik is een fietsstraat volgens deskundigen minstens even veilig als een vrijliggend fietspad. Maar als bewoners dat kennelijk niet zo ervaren en zich beter voelen bij het vrijliggende fietspad, dan luisteren we naar hen. Als dat tenminste past binnen ons beleid, de wettelijke vereisten en de adviezen van onze verkeerskundigen. Dat is wat we ons als college hebben voorgenomen en dat is wat we doen.”

Foto’s Arjen Vos

4 reacties

  1. Toch raar als ik langs N196 fiets, voel ik mij toch stuk veiliger op vrij liggende fiets pad dan op stuk tussen Mensinghlaan en zwarte weg..
    Maar tja ik heb niet door geleerd..

  2. “…… is een fietsstraat volgens deskundigen minstens even veilig als een vrijliggend fietspad……”
    Zijn vast dezelfde deskundigen als die geadviseerd hebben over de rotondes in de N196?!

  3. Lekker de wissel als fietsstraat inrichten, er verandert niet veel meer dan dat de klinkers plaatsmaken voor rood asfalt en een paar drempels voor de auto’s.

    Ik hoop alleen dat ze daar niet weken mee bezig zijn…..

  4. Het lijkt erop dat de gemeente Aalsmeer achterhaalde richtlijnen voor veilig fietverkeer hanteert.
    Een publicatie van het SWOV van vorig jaar noemt 7 kenmerken die de veiligheid van een fietsroute bepalen (https://fietsberaad.nl/kennisbank/deze-7-kenmerken-bepalen-vooral-de-veiligheid-van).
    Kenmerk 4 uit deze publicatie is op dit fietspad van toepassing:
    4. Zo veel mogelijk over solitaire fietspaden
    Solitaire fietspaden liggen los van een weg en zijn alleen toegankelijk voor fietsers, waardoor ze op wegvakken veiliger zijn dan wegen die ook door gemotoriseerd verkeer worden gebruikt.

    Kenmerk 5 is van toepassing op de fietsroute over de Stommeerweg waar veel schoolgaande jeugd gebruik van maakt:
    5. Zo min mogelijk over gebiedsontsluitingswegen zonder vrijliggend fietspad
    Bij snelheden hoger dan 30 km/uur is voor fietsers de kans op een dodelijke afloop van een ongeval groot. Daarom is het belangrijk om fietsers op 50km/uur-gebiedsontsluitingswegen door middel van vrijliggende fietspaden te scheiden van gemotoriseerd verkeer. Dit gebeurt echter (nog) niet overal. Voor gebiedsontsluitingswegen waar geen vrijliggend fietspad mogelijk is, is de GOW30 een optie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin