Door: Conny Vos. De afgeplakte ramen van de voormalige fietsenwinkel Romkema Tweewielers op de hoek van de Marktstraat en de Van Cleefkade roepen vragen op. Welke plannen heeft de eigenaar met de ruimte? In zijn werkplaats annex winkel op Markstraat 40 is Fred Romkema druk bezig met het repareren van fietsen, maar de fietsenmaker neemt even rustig de tijd om te vertellen. “We hebben er tot afgelopen maart een jaar of dertig gezeten, maar er mankeerde veel aan het pand en toen iemand het wilde kopen, heb ik het verkocht. Wat er precies mee gaat gebeuren weet ik niet.”
Voor Romkema was het een goede beslissing om het tweede pand af te stoten. “Het is nu veel overzichtelijker en veiliger. Ik liep continue heen en weer tussen de winkel en de werkplaats en als ik iemand aan het helpen was, riep een ander: volk. Nu kan ik mensen gelijk helpen.” En dat blijkt meteen, want deze ochtend lopen mensen binnen met een afgebroken fietsstandaard, een lekke band en een kapotte elektrische fiets. “Het zal het display wel zijn, want die worden in China gemaakt en kunnen vaak niet tegen water en in Nederland regent het nogal veel.” Aan de haken hangt een moderne fatbike waarvan ook het display niet meer functioneert.
Met de hand gemaakt in Friesland
Het rechterdeel van zijn huidige pand is nu ingericht voor de verkoop. Er staat een aantal nieuwe en tweedehands fietsen en er hangt een bord met onderdelen en accessoires. “De meeste mensen kopen tegenwoordig een elektrische fiets. In principe kan ik alle merken verkopen, maar ik ben dealer van het merk Pointer, die fietsen worden met de hand gemaakt in Friesland, dus ze zijn van echte Friese kwaliteit. In 2024 komen ze met een accu in het frame.”
Links is een klein kantoortje en daarachter de werkplaats met een werkbank met schroevendraaiers, steeksleutels en tangetjes. Een kastje vol schroefjes en boutjes hangt er vooral uit nostalgische gevoelens. De fietswinkel bestaat al sinds 1922 toen Freds opa ermee begon. “Hij werkte in de kroeg De Volharding, maar toen besloot hij fietsenmaker te worden. Op de fiets reed hij naar de Simplex fabriek in Amsterdam om het vak te leren. Mijn vader en oom namen het bedrijf over en vanaf mijn zestiende werk ik ook al mee. Mijn vader overleed in 2020 op 93-jarige leeftijd en vanaf die tijd is de zaak van mij geworden.”
Beter vervangen dan plakken
Fred werkt dus al bijna veertig jaar in het huidige familiebedrijf. “Repareren vind ik het leukst om te doen. Vroeger haalden we een versnellingsnaaf helemaal uit elkaar, maar nu krijg je hem niet meer gedemonteerd en als het wel gelukt is, krijg je hem nooit meer goed in elkaar. Ook een binnenband kun je nu beter vervangen dan plakken, dat is goedkoper.” Het was ambachtelijk werk, maar de fietsenmaker moet ook met zijn tijd mee, want nu komen veel e-bikes voor reparaties. “Om dat te leren heb ik een cursus gevolgd en dan weet je dat weer. Een elektrische fiets repareren gebeurt meestal met de computer. Via een kabel kunnen we de diagnose stellen waar de storing zit. Soms gaat er een hoop tijd in zitten.”
De fietsenmaker woont samen met zijn vrouw en hond boven de winkel. Zijn vrouw werkt in de bloemensector. “In augustus is de zaak een tijdje dicht geweest en ook een paar zaterdagen was de winkel gesloten, omdat ik voor mijn vrouw moest zorgen. Dat was niet leuk voor de klanten, maar als ik het uitlegde, begrepen ze het wel. Gelukkig is ze nu weer in orde en verloopt alles weer normaal.”
Romkema Tweewielers op Marktstraat 40 is van dinsdag tot zaterdag vanaf half negen tot zes uur geopend en klanten mogen zonder afspraak binnenlopen.
Eén reactie
Wat een mooi verhaal Fred, in de krant , je mag daar trots op zijn.
Wij inmiddels al 5 fietsen bij je gekocht, met goede service.
Ga zo door.