Voor veel bewoners van Aalsmeerderweg, Oosteinderweg en Kerkweg is het helemaal een sombere tijd. Vanwege corona wordt iedereen geadviseerd zoveel binnen te blijven en fysiek contact te mijden. Dan maar televisie kijken, zou je denken. Maar dat blijkt vanwege kabelschade niet mogelijk. Volgens kabelbedrijf Caiway is er bij werkzaamheden een kraan door een damwand heen gegaan.
Vanaf Aalsmeerderweg nummer 170 tot aan Loogman heben bewoners al dagenlang geen enkele televisie ontvangst. Internet en telefoon doen het nog wel. Aangenomen wordt dat het mis is gegaan bij de werkzaamheden aan de Kerkweg.
Juiste aanpak
Meerdere partijen wijzen naar elkaar waarbij de bewoners maar moeten afwachten hoe het afloopt. De gemeente, de netwerkbeheerder, de provider, een extern ingenieursbureau en andere partijen die kabels onder de grond hebben liggen moeten het eest met elkaar eens zien te worden over de juiste aanpak. Provider Caiway laat weten er niet veel aan te kunnen doen. “Het is in principe een zaak voor netwerkbeheerder NKM. Die moet het met de aannemer die de storing veroorzaakt heeft kortsluiten. Als de straat moet worden opengebroken kan het extra tijd in beslag nemen. In de meeste gevallen moet er dan een graafvergunning worden aangevraagd bij de gemeente,” aldus een medewerker van Caiway die zegt niet te weten om hoeveel gedupeerde adressen het in totaal gaat. In elk geval zijn er zeventien storingsmeldingen uit het gebied binnen gekomen.
De gemeente zelf zegt weinig meer te kunnen doen dan snel een vergunning af te geven voor de graafklus maar laat het verder toch eerst over aan de andere partijen.
Aan huis gekluisterd
Aalsmeerderwegbewoner Charita Harting heeft nauw contact met de verschillende partijen maar wordt niet veel vrolijker van de antwoorden die ze krijgt. “Het is nu al drie dagen gaande. Ik vind het vooral verschrikkelijk voor de oudere bewoners in deze buurt die toch al aan huis gekluisterd zitten. Hoe die nu de dagen door komen? Ze kijken oude video’s en bellen veel met elkaar. Misschien goed voor de saamhorigheid maar dit is niet wat je wil. Ik hoop serieus niet dat hier ernstige dingen door gaan gebeuren omdat mogelijk ook de telefoon niet werkt.”
Netwerkbeheerder NKM zorgt vroeg in de middag voor enige geruststelling. “Wij kunnen melden dat uitvoerende partij Allinq bezig is met het herstel van de kabel die ze zelf bij hun werkzaamheden beschadigd hebben. Als het goed is wordt alles nog voor het weekend opgelost,” aldus een voorlichtster van NKM.
Tekst Arjen Vos, foto’s Wiggert Vos
3 reacties
Zondag 14.30, storing opgelost!
Hulde aan de mannen die het hele weekend gewerkt hebben om de breuk te vinden en op te lossen.
Ook aan deze ( oneven ) kant van de Oosteinderweg al dagenlang geen enkel signaal van Caiway.
Donderdag en.. vrijdag gebeld met Caiway maar niemand die er ook maar iets van af wist.
Ik heb ze mijn emailadres gegeven maar ook via dat kanaal geen enkele reaktie.
“Goede service” maar dan spreek ik niet geheel de waarheid!!
Dan maar via de computer tv kijken.
Helaas bij ons, oosteinderweg, nog geen beeld. Dat gaat dit weekeinde dus niet meer lukken. 😩😩