Door: redactie. Voor de 22e keer werd afgelopen woensdag op de Historische Tuin gestreden om de Historische Tuinknop. Een groot aantal inkopers van exporteurs was van de partij. Oude bekenden alsmede nieuwe gezichten. Stefan Romkema, inkoper bij Melle Jongkind, ging er dit jaar met de winst vandoor.
Voordat de strijd begon werd stilgestaan bij het overlijden van Henk de Gooijer in december vorig jaar. De Gooijer was vanaf het begin belangrijk geweest in de organisatie van dit evenement. Nieuw was dat Alain Weij voor de eerste keer optrad als veilingmeester om de wedstrijd in goede banen te leiden.
Spannende finale
Op de oude ‘Bloemenlust’ veilingklok uit 1930 werden vier voorronden, een halve finale en finale gespeeld. Drukken op de digitale veilingklok is tegenwoordig een fluitje van een cent, maar drukken van het juiste nummer op een bijna honderdjarige veilingklok bleek echt niet makkelijk. Uiteindelijk kwam in een bijzonder spannende finale tussen Vincent Blom van Floral Charm en Stefan Romkema van Melle Jongkind Aalsmeer, de laatstgenoemde als trotse winnaar uit de strijd. Uit handen van bestuurslid Karel Hooijman mocht hij de gouden knop trofee in ontvangst nemen.
Sinterklaas geveild
Vlak voordat de wedstrijd zou beginnen, kwam geheel onverwacht Sinterklaas en zijn knecht de veilingzaal binnen. De veilingmeester maakte onmiddellijk van de gelegenheid gebruik om een ‘Sinterklaas bezoek-aan-huis’ te veilen waarmee een mooi bedrag werd binnengehaald.
De toon was daarmee gezet voor het veilen van ruim 80 kavels, waaronder de traditionele – elk jaar door Marjan van Houwelingen gebreide – shawl in de Aalsmeerse kleuren. Vele bedrijven, horeca en winkeliers hadden producten en waardebonnen ter beschikking gesteld, die Coos Buis op zijn kenmerkende wijze voor de klok bracht. Hij wist het publiek goed te bewerken, resulterend in een prachtige opbrengst van bijna 9.000 euro.
Bezoekerspeil op oude niveau
Het geld komt de Historische Tuin goed van pas, want de instandhouding van dit levende tuinbouwmuseum – en dan met name het onderhoud – vergt elk jaar weer grote investeringen. Mede dankzij het Hortensiajaar met als recent hoogtepunt de tentoonstelling Kleur & Classics trok de Tuin dit seizoen weer meer bezoekers dan vorig jaar en is het niveau van voor corona weer bereikt.