Provincie stuurt aan op nul verkeersslachtoffers

Met de fiets erop uit (Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: redactie. De provincie Noord-Holland wil het aantal dodelijke verkeersslachtoffers terugdringen. Vorig jaar waren er 87 ongevallen met noodlottige afloop. Meer dan de helft daarvan reed op de fiets.

Naast de dodelijke slachtoffers raken er elk jaar meer dan 2000 mensen ernstig gewond in het Noord Hollandse verkeer (Bron: SWOV). De provincie wil met haar verkeersveiligheidsplan de stijging van het aantal slachtoffers ombuigen in een daling vóór 2030. Het uiteindelijke doel is nul verkeersslachtoffers in 2050.

Ongeval in 2023 met fietser bij de rotonde Oosteinderweg (Foto archief AV/Laurens Niezen Fotografie)

Gerichte aanpak
In het verkeersveiligheidsplan van de provincie worden de inspanningen gericht op die locaties en groepen waar het risico op een ongeval met letsel het grootst is. De afgelopen jaren is geïnvesteerd in kennis en data om deze manier van werken mogelijk te maken. Er wordt gewerkt aan de veilige inrichting van de provinciale wegen en met subsidies wordt geïnvesteerd in veilige gemeentelijke wegen en in verkeerseducatie. Met de politie wordt gewerkt aan gerichte handhaving op snelheid, rijden onder invloed en afleiding in het verkeer.

Ouderen en fietsers
Ouderen en fietsers blijven de kwetsbare groepen in het verkeer. Zij krijgen in de plannen daarom extra aandacht. Onder meer door verkeerseducatie op scholen en ondersteuning van het programma doortrappen, zodat ouderen veilig kunnen blijven fietsen. Ook wordt er samen met gemeenten geïnvesteerd in het netwerk van doorfietsroutes, waar alle soorten fietsers comfortabel en vooral ook veilig langere afstanden kunnen afleggen op de fiets.

3 reacties

  1. Mooie verhalen allemaal, en inderdaad Ton die rotondes waarvan er in rap tempo nog veel meer van bij komen in aalsmeer o.a. Middenweg/ machineweg /Aalsmeerderweg maar het zal nu toch eens een keer tijd worden dat die jojo’s die dit bedacht hebben en nog steeds die achterlijke plannen doorzetten om de rotondes in te richten dat fietsers 2 kanten op kunnen eens te gaan veranderen in 1 richting!!! Ze kunnen continue lopen zeiken dat de automobilisten niet opletten maar als de fietsers eerst eens van 1 kant komen en dan misschien nog even tijd hebben om hun hand even uit te steken, dan wellicht die belachelijke koptelefoon afzetten, en dan ook nog van die jojo’s op een elektrische step die helemaal verboden zijn, en dan nog het meest belachelijke dat er jojo’s zijn die een fiets hebben met een geel plaatje en gewoon op het fietspad als een idioot iedereen voorbij vliegen….. jij wil toch zo graag een fiets die 50 kan ga dan lekker ook op de weg fietsen en breng de andere niet in gevaar!!! Maar we hebben dit al zo vaak geschreven maar Ton het interesseert ze geen reet wat wij elke dag mee maken met die rotondes, lekker blijven aanleggen de automobilist is altijd weer de klos… auto door rood is forse bekeuring fietsers door rood is een grote bek krijgen als je er iets van zegt en als je hem / haar aan rijdt is de automobilist weer de sjaak, het is en blijft belachelijk.

  2. Goede voornemens. Wellicht kan de fietshelm onderdeel worden van veiligheid. Wel of niet verplicht.

  3. Dus de Provincie is er nu ook achter dat de situatie met de fietsonveilige, onoverzichtelijke, niet te doorgronden rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg een grote vergissing is geweest. Ben benieuwd naar de nieuwe inzichten in het ‘verkeersveiligheidsplan’ om het uiteindelijke doel van 0 verkeersslachtoffers in 2050 te gaan halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel