Pierre’s Pennenstreken: ‘Red het FAM’

Entree Flower Art Museum

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 467. De nieuwe eigenaren van de locatie van het Flower Art Museum, ‘missen de uitstraling’ die een flatgebouw op die plaats zou kunnen hebben. Peter van Eick en Mark Brugman hebben hun natte droom voor het Waterfront bekendgemaakt: ‘Enkele appartementen in het luxe segment en kleinschalige appartementen voor jong en oud’. ‘In combinatie met een kunst/cultuurfunctie voor theater en kleine concerten,’ voegden ze er haastig aan toe. ‘Geen zeven verdiepingen hoog hoor,’ zei Van Eick geruststellend in de Nieuwe Meerbode, ‘we hebben respect voor de watertoren.’ Daarom zouden de appartementen als een soort schil op en om de waterkelder worden gebouwd.

Hoe moeten wij dat zien, ‘respect voor de watertoren’? De ‘(rein)waterkelder’ is als historisch erfgoed onlosmakelijk verbonden met het belangrijkste monument van Aalsmeer! Dat zou moeten worden bedolven door ‘appartementen’ die het zicht op ons ‘landmerk’ zouden verpesten?

En hoe zouden die ‘appartementen’ eruit zien, wie zou er willen wonen, hoe zouden ze bereikbaar worden gemaakt, waar kunnen de bewoners van ‘het luxe segment’, maar ook de doelgroep ‘jong en oud’ hun auto – of zelfs hun fiets – kwijt? En wat blijft erover voor ‘het theater voor kleine concerten’? Waar moet je het toekomstige publiek bergen, hoe moet je er komen en waar kun je – alweer – je auto kwijt?

Architect
Wie zal de appartementen kunnen betalen? De appartementenplanners zouden al een ‘architect uit Deventer’ in de arm te hebben genomen. Dat kan niet anders zijn dan het bureau Van der Linde Architecten, gespecialiseerd in het ontwerpen van appartementen. Die is al actief aan een ander ‘Waterfront’, namelijk dat van Harderwijk! Als je beziet op welke doelgroep de appartementen van dit architectenbureau gericht zijn, is dit eerder ‘het luxe segment’ dan ‘jong en oud’… In Lochem bijvoorbeeld, worden hun appartementen aangeboden voor zo’n 500.000 euro – kosten koper!

Droom
Iedereen weet dat als je tegenwoordig echt ‘geld wilt maken’, dan investeer je in vastgoed, in woningen. Daar is groot gebrek aan en woningzoekenden hebben er ontzettend veel voor over. Daarom gaat het ook met deze plannen gewoon om geld en niks anders.

Het wordt de hoogste tijd om deze investeerders definitief uit de droom te helpen en ons vierkant achter het bedreigde Flower Art Museum op te stellen. Daarom ben ik – met steun van de Stichting Kunst en Cultuur Aalsmeer en de Vrienden van het Flower Art Museum – een handtekeningenactie begonnen, waarin het gemeentebestuur van Aalsmeer wordt opgeroepen, aan de plannenmakers eens en voor altijd ‘duidelijk te maken dat aan de locatie van de Waterkelder (het Flower Art Museum) nooit de bestemming ‘woningbouw’ zal worden verleend’.

Red het FAM! Teken de petitie!

6 reacties

  1. Ik heb altijd moeite met mensen die denken dat ze weten wat ” wij echt nodig hebben”. De woningen op die plek zijn vast geen woningen in de klasse sociale woningbouw. Dus de genoemde bijdrage aan een oplossing voor de woningnood komt een beetje raar over bij mij. ” wonen aan het water voor iedereen” , hoeveel woningen ga je bouwen dan? Voor iedereen. Al met al krijg ik hier een beetje deja vu gevoelens bij. Ik zeg alleen maar Fort Kudelstaart….

  2. Als ik de bewoners erachter was zou ik proberen het pand gezamenlijk te kopen .
    Zelf in de hand hebben of er wel of niet gebouwd wordt.

  3. Bij het “genieten van de ondergaande zon in de Westeinder” wordt denk ik vergeten dat omwonende dit straks niet meer kunnen als hun uitzicht over het water geblokkeerd wordt door de nieuwbouw. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die zich storen aan de huidige situatie, en om de woningnood op te lossen zijn er genoeg betere locaties te bedenken. Om hier woningen neer te zetten doet in mijn ogen de kustlijn meer kwaad dan goed.

  4. Vanwege het feit dat Tupla met het project Zuydveste (voormalige Zuiderkerk) aangehaald wordt in de reactie van Peter van Eick en Mark Brugman, willen wij hierbij benadrukken dat Tupla Vastgoed op geen enkele wijze betrokken is bij het genoemd initiatief.

  5. Geen antwoord op mijn vragen, zoals : ‘Hoe zouden die ‘appartementen’ eruit zien, wie zou er willen wonen, hoe zouden ze bereikbaar worden gemaakt, waar kunnen de bewoners van ‘het luxe segment’, maar ook de doelgroep ‘jong en oud’ hun auto – of zelfs hun fiets – kwijt? En wat blijft erover voor ‘het theater voor kleine concerten’? Waar moet je het toekomstige publiek bergen, hoe moet je er komen en waar kun je – alweer – je auto kwijt?’
    Ik geloof niet zo erg in jullie idealisme.

  6. Beste Pierre,
    Ik reageer graag op jouw stuk “FAM-fataal” in Aalsmeer Vandaag van 1 maart jl. En zeker nu je ook een petitie bent gestart, om het College B&W te bewegen, te verbieden dat hier ooit een woning zal worden gebouwd. Je zal maar geen woning hebben en hopen dat er ergens iets beschikbaar komt.

    Ik ben een van de speculanten, zoals je die noemt in je verhaal. Maar, ik ben geen speculant. Ik stoor me alleen, net als vele Aalsmeerders die ik spreek, aan het troosteloze hek, de harde parkeerklinkers en een verouderd gebouw op het mooiste deel van onze boulevard. En toen ik de kans kreeg om daar wat aan te doen, vond ik snel een partner die daarin mee wilde gaan.

    Ik vind al veel langer dat deze mooiste plek van Aalsmeer wordt gekaapt door een commerciële Brabantse galeriehouder, die kunst als verdienmodel ziet. Een ondernemer, die nadat zijn galerie inkomsten waren ingezakt, onder de noemer van passie voor bloemen een museum is begonnen. Voor de duidelijkheid: de galeriehouder is ook de oprichter en voorzitter van de stichting Flower Art Museum. Wist je dit?
    De enige die ooit heeft geïnvesteerd in deze locatie om er een kunstlocatie van te maken, is de vorige eigenaar Henry. Hij heeft met blote handen, enkele vrienden en honderdduizenden guldens, de oorspronkelijke rein-water-kelder omgetoverd tot een ondergrondse galerie. De gemeente en de huidige galeriehouder hielden de handen op de knip. Geen Aalsmeerder die geld stak in kunst.
    En nu zijn het de hardwerkende vrijwilligers die het schip “Flower Art Museum” drijvend weten te houden. Waarmee we blij mogen zijn. Laten we dat goed in het oog houden.

    Maar waarom Pierre? Waarom zou deze mooie plek eigenlijk alleen maar mogen worden ingezet voor kunst? Het zijn geen grote aantallen bezoekers die er jaarlijks naar komen kijken.
    Hebben gewone mensen in Aalsmeer geen behoefte om aan het water te wonen? Om te genieten van de ondergaande zon in de Westeinder. Als je jong bent of senior? Mag alleen kunst op deze plek bestaan? Is een combinatie niet mogelijk? Is kunst zo verheven, dat wij geen andere plannen mogen inbrengen?
    Wat heb je trouwens tegen appartementen op verouderde bijna leegstaande locaties. (reactie op Pennenstreek 462: ‘Kunstgeld’). Er zijn zoveel woningzoekenden in Aalsmeer, dat een oud vervallen kerkje en een zaaltje, dat een paar keer per week wordt gebruikt, terecht is ingewisseld voor prachtige (zorg) appartementen. Vraag aan de mensen van Zuydveste hoe blij ze zijn. Wat een geluk dat Tupla doorzettingsvermogen heeft.

    Zoals je zelf al zegt, er is een geschikt pand (Floriworld) leeggekomen dat is gemaakt voor kunst en exposities. Met de juiste ambitie van de gemeente en een goede bestuurlijke strategie van Flower Art Museum kunnen er dus 2 vliegen in een klap worden geslagen: wonen aan het water voor iedereen en een (kunst)museum bij de veiling voor de liefhebbers.

    Dus van speculatie is wat ons betreft geen sprake. Wij richten ons op iets, dat Aalsmeerders en de gemeente nu echt nodig hebben. Een mooie invulling en verfraaiing van de kustlijn van Aalsmeer. En wat ons betreft is dat een combinatie van wonen en cultuur.
    Wij hopen later in dit voorjaar open sessies te organiseren voor belangstellenden. En we roepen bij deze iedere bewoner of bedrijf van Aalsmeer op, die een idee heeft voor deze plek, hoe uniek dan ook, het ons te laten weten via info@waterfront-residence.com

    Oh ja. Wij zijn Peter van Eick oud HR-directeur van Joop van den Ende Theaterproducties en Mark Brugman interim-directeur/bestuurder in de Onderwijssector. Kunst is de rode draad in onze vriendschap.

    groet
    Peter van Eick en Mark Brugman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin