Pierre’s Pennenstreken: Mallemolen Raadhuisplein

Rondjes rijden op het parkeerplein voor het gemeentehuis. Zoeken of er een plekje vrij komt. Wie kent de mallemolen niet, die is ontstaan omdat je dat plein alleen af komt via de uitrit aan de Stationsweg tegenover de Lidl?

Ons gemeentebestuur legt ons een nieuwe mallemolen voor, die Centrumvisie wordt genoemd: eenrichtingsverkeer vóór de winkels van het Raadhuisplein langs, linksaf eenrichtingsverkeer vóór het gemeentehuis langs, linksaf eenrichtingsverkeer de Van Cleeffkade op (de brug is weg) en dan weer linksaf eenrichtingsverkeer de Stationsweg op. Broddelwerk!

Dan had het vijf jaar oude verkeersplan van architect Jaap Tromp de schoonheid van de eenvoud. Een plein (voetgangersgebied) tussen De Jonge Heertjes, de Zijdstraat en de Gedempte Sloot. De tweebaans Stationsweg die met een bocht uitkomt op de Uiterweg (het stuk van de Van Cleeffkade is afgesloten – waardoor het gevaarlijke kruispunt is verdwenen). Vanaf de Stationsweg wordt de Van Cleeffkade bereikt via de ‘Drie Kolommenpassage’ en de ‘Raadhuispassage’.

Jaap had nog veel meer bedacht – het totaal overkluizen van het water, waardoor een groot plein ontstaat waarin het beeld Flora een centrale plaats inneemt, etc. – maar dat kan nog grote complicaties (bijvoorbeeld met het Waterschap) opleveren.

Voer eerst maar eens zijn verkeersplannen uit. Dat zou met een on-Aalsmeerse voortvarendheid kunnen gebeuren.

Link: Jaap Tromp’s Lezersbrief

Tekst Pierre Tuning

Foto: drukte op de Stationsweg tijdens de Geraniummarkt (archief AV)

(advertentie)

2 reacties

  1. Verkeerstechnisch gezien:
    ±80% van onze klanten komt vanuit Zuid, Hornmeer en Kudelstaart.
    ±10% van deze auto’s slaat af richting de van Cleeffkade het dorp-uit.
    ±70% wil dus naar Lidl, naar de Uiterweg en naar het Dorp/Praamplein. Deze 70% wordt niet in betere banen geleid door het plan van Jaap Tromp (ook niet door het gemeenteplan). Verkeerstechnisch levert dit plan alleen gemak op voor het doorgaande verkeer via de van Cleeffkade (dus die ±10%-dorp-uit en ±10%-dorp-in).
    Dat is ook te zien op de foto in AalsmeerVandaag.
    Verder het hopeloze kruispunt Zijdstraat/van Cleeffkade/ Uiterweg/Stationsweg wordt voor het grootste gedeelte verplaatst naar het kruispunt DrieKolommenplein-passage/ Stationsweg. Geluk is dat daar niet veel voetgangers lopen.

    Het probleem op de Stationsweg bij Lidl (opstoppingen): voor verkeer komend vanaf de Stommeerweg (±70%) en afslaand naar Lidl (30%) blijft ook gewoon bestaan.

  2. De verkeersplannen moeten uitgevoerd worden en daar is haast bij geboden !!
    Men kan niet langer wachten, aanbesteding en ontwikkeling staat ter discussie . Ga voor een goed product ,want ook de duurzaamheid staat op het spel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel