PACTfractievoorzitter Ronald Fransen beloofde in het artikel over de Kaagbaanexperience van Aalsmeer en Kudelstaart dat hij zou nadenken over hoe voorkomen kan worden dat Aalsmeer wordt opgeofferd aan de belangen van Schiphol. Zijn stelling is dat de Aalsmeerse gemeenteraad alles uit de kast moet halen om te zeggen dat genoeg ook werkelijk genoeg is. Hij vindt dat Aalsmeer zich niet langer opzij kan laten schuiven en dat de tijd van overleg wel zo’n beetje voorbij is. En nagedacht heeft Fransen. Bij de eerstkomende raadsvergadering belooft hij met twee moties te komen.
Factuur sturen
Met de eerste motie wil PACT het college vragen om aan Schiphol een factuur te sturen voor de extra vluchten boven Aalsmeer door het tijdelijk sluiten van de Kaagbaan. Dat worden er in de tien weken dat de renovatie duurt heel wat. Aan welk bedrag per vliegtuig PACT denkt is nog niet duidelijk. Volgens Fransen is de formule de jaarwinst van Schiphol gedeeld door het totaal aantal vluchten en dat weer keer het aantal extra vluchten over de Aalsmeer en de Zwanenburgbaan in de periode van sluiting Kaagbaan.
Maximaal nul
Met de tweede motie wil PACT een lange termijn afspraak zien te maken. Via deze motie wil PACT met een getal vastleggen hoeveel vluchten er op jaarbasis vanaf de Aalsmeerbaan en vanaf de Zwanenburgbaan mogen vliegen tot 2050. Dat wil PACT splitsen in dag- en nachtvluchten waarbij het aantal nachtvluchten wat PACT betreft op beide banen maximaal nul is.
Foto's: vliegtuigen boven Aalsmeer, het worden er steeds meer. Foto's Arjen Vos
8 reacties
Don Quichots tegen windmolens.
Wanneer er werkelijk ‘luchtverkeersbelasting’ betaald zou worden door Schiphol waar denkt u dan dat dit geld heen gaat? Dezelfde route als de SLS-gelden? Moeten er nog een paar oude gebouwen omgebouwd worden tot clubhuis van een politieke partij? Per 2018 gaan wij er naar alle waarschijnlijkheid nog meer herbergen dan nu het geval is. Hopelijk is er dan geen College dat leefbaarheid koppelt aan steen? Wanneer krijgen wij eindelijk eens meer groen?
hij ziet ze vliegen
h de vries
Dank je wel Joop. Goed te horen dat er geluisterd is. Nogmaals dank daarvoor.
Even in het algemeen;
Wat ons trouwens uitermate boeit is de juridische procedure door de BWA. Wat vrij bekend is dat HAC al sinds 2013 diverse studies heeft laten doen naar juridische mogelijkheden om Schiphol aan te pakken. Daarbij de link leggend naar groningen. Wij vinden echt vreselijk stoer dat BWA daadwerkelijk wat gedaan heeft. Dat is een punt die geteld mag worden.
Maar even zonder grappen. Heeft de raad hier geschitterd in afwezigheid? Hebben jullie BWA alleen laten knokken of zoals Rik Rolleman ooit opperde is de baan een keer bezet?
Het geeft toch te denken om op deze wijze met de gezondheid van Aalsmeerders om te gaan? Ik heb ruim acht jaar aan de Oosteinderweg gewoond met alle herkenbare en bekende klachten van dien. Hoe denkt de raad en college de leefbaarheid van de Aalsmeerder terug te brengen?
Ronald vraag is aan Marijn hoe het zit met Marry en Schiphol. Vergeten dat de eerste tweet van Marijn veroorzaakt was door de frustratie over Schiphol.
Dus, gaan wij alleen hier in de pers mooi weer spelen? Of gaan we daadwerkelijk Schiphol aanpakken? Zeg het maar want HAC staat voor de luchtbelasting en alle maatregelen die het voor de Aalsmeerder leefbaar houd.
https://aalsmeervandaag.nl/nieuws/Politiek/bwa-spant-rechtszaak-aan-tegen-staatssecretaris
Een plan dat me bekend voorkomt. Luchtbelasting heeft HAC ooit een keer geopperd.
‘Over mijn dak’ of NOMD ‘Niet over MIJN dak’ ?
Ik heb even uitgerekend wat het idee van Franssen een inwoner van Aalsmeer zou opleveren.
Voor de cijfers maak ik gebruik van het jaarverslag Schiphol 2016 en de prognoses baangebruik 2017 en doe ik wat aannames.
Rekent u even mee?
Aantal vliegbewegingen Schiphol in totaal in 2016: 478.864
Jaarwinst Schiphol 2016: 306 miljoen
(Bron jaarverslag 2016)
Per vlucht is dat eur 639,01
De prognose aantal vluchten kaagbaan voor 2017 is 159.600 starts en landingen. Let wel: de prognose gaat uit van gemiddeld weer en houdt geen rekening met sluiting wegens groot onderhoud.
10 weken sluiting is goed voor (159.600/52)*10=30.692 vliegbewegingen die niet over de kaagbaan kunnen.
Stel dat een kwart hiervan (en dat lijlkt me ruim gerekend, immers de Buitenveldertbaan ligt meer in dezelfde windrichting van de Kaagbaan dan de Aalsmeer en Zwanenburgbaan) hiervan over de Aalsmeerbaan of Zwanenburgbaan gaan dan krijgt Aalsmeer 7.673 extra starts en landingen te verwerken a eur 639,01 = 4.903.123 euro.
Verdeeld over 31.324 inwoners is dat eur 156,53 per inwoner.
De persoonlijke emotionele waardering van dit bedrag voor de geleden extra geluidsoverlast laat ik aan de lezer.
PACT in de geest van de `Over mijn dak´ motie van HAC.
In AV van 03-11-2014 wordt verslag gedaan van de reactie van de oppositie op de algemene beschouwingen van de coalitiepartijen. Aangekomen bij HAC is te lezen:
Luchtbelasting
Hij (Bram Heijstek) riep de wethouders op Schiphol te verstaan te geven dat “Aalsmeer het zat is”. “Wij willen een eerlijke compensatie” voor de vlieghinder. Hij stelde voor te onderzoeken of het mogelijk is dat Schiphol per vlucht over Aalsmeer dokt. In de ‘Over mijn dak’-motie die hij indiende, vraagt hij om een “luchtbelasting”.