‘Officiële Schiphol-cijfers misleidend, Aalsmeer de dupe’

Aalsmeer wordt gewoon belazerd. Waar? Niet waar? Schiphol groeit en Aalsmeer krijgt relatief en absoluut steeds meer vliegtuigen over zich heen. Terwijl de, ingewikkelde, officiële regelingen anders laten zien. En terwijl staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) alleen maar in het openbaar woorden rondstrooit in lijn met die documenten. Wethouder Tom Verlaan (CDA) is dan ook “verbijsterd” over verdoezelende uitlatingen van Mansveld.

Dat zei hij vorige week maandag op het wijkoverleg in Aalsmeer-Oost, waar hij te gast was in zijn hoedanigheid van wethouder wijkgericht werken (ook Schiphol-aangelegenheden zit trouwens in zijn pakket). De ongeveer veertig aanwezige buurtbewoners en raadsleden waren vooral afgekomen op het onderwerp Schiphol. De laatste jaren is de luchthaven, en dan vooral de overlast die deze hier veroorzaakt, bij wijkoverleggen steevast publiekstrekker.

Vogelvrij
De twee inleiders, bewonersvertegenwoordiger Rob Lutgerhorst van het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol en Gerrit Jan van de Lagemaat van de bewonersvereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA), gaven hun publiek in Oost geen enkele hoop op vliegherrieverlichting, integendeel.

“Schiphol is vogelvrij, de groei is onbeperkt,” liet Van de Lagemaat zich ontvallen. Van berusting bij hem is echter geen sprake. Hij en zijn 'medestrijders', die deze zomer BWA hebben opgericht, richten zich niet op Mansveld noch op de ORS, maar op fractiespecialisten in de Tweede Kamer en andere “partijen die de besluitvorming kunnen beïnvloeden”. Lutgerhorst en Van de Lagemaat zien wel brood in goede onderlinge samenwerking, elk opererend op eigen terrein.

Ansichtkaarten
Van de Lagemaat legde uit dat hij er niks van begreep dat hoe meer vliegbewegingen er zijn hoe meer last Aalsmeer ervan heeft. Aanleiding om zelf in de, technisch ingewikkelde, Schiphol-dossiers te duiken.

“Die dossiers zijn ook voor Kamerleden moeilijk te doorgronden,” stelde hij. Daarom wil BWA ze van informatie voorzien. Ook komen er “ludieke acties”, zoals ansichtkaarten met bijzondere Groeten uit Aalsmeer die ze politici en media sturen. Verder wil de vereniging “onafhankelijk onderzoek promoten”, want volgens Van de Lagemaat “kan het onafhankelijker” dan nu gebeurt.

Slachtoffer
Al is het “David tegen Goliath” in de kwestie Schiphol, “niks doen” is geen optie voor de nieuwe vereniging. Dan is er helemaal geen kans op verbetering van de leefbaarheid. Haar missie is, de naam zegt het al, behoud van het woongenot van bewoners rond de Aalsmeerbaan. BWA wil onevenredige, extreme herrie, luchtvervuiling, ultrafijnstof en gevaar voorkomen.

Wat bleek bij de BWA-analyse? Met de introductie van een nieuw stelsel eind vorig jaar, met een zogenoemd 'strikt preferentieel baangebruik', wordt gesuggereerd dat er rekening wordt gehouden met Aalsmeer. “Maar de getallen zijn anders,” aldus Van de Lagemaat. Als het goed is, wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van banen die zo min mogelijk overlast geven. Niet dus. “Het wordt mooi voorgesteld, maar met name Aalsmeer is het slachtoffer.” En “een groter deel van Nieuw Oosteinde” is de klos.

Eerlijke verdeling
Iedereen is volgens hem vóór Schiphol. Prima, maar “we zijn wel voor een eerlijke verdeling van de overlast. Nu is die níét eerlijk.”

De voor Aalsmeer droef stemmende conclusie van Van de Lagemaat was dat er tussen 6 en 7 uur 's morgens vliegtuigen straks “standaard” via de Aalsmeerbaan vliegen en dat er van 10 tot 11 uur 's avonds wordt doorgevlogen. “Dat verwachten we.”

Ultrafijnstof
Eerder op de avond al had Rob Lutgerhorst het de wijkbewoners voorgehouden: “Zeker tot 2020 is er extra overlast.” En na 2020, wanneer er een nieuw stelsel komt, zal er “niet minder overlast komen, als het aan Schiphol ligt”.

Lutgerhorst gaf aan als bewonersvertegenwoordiger “het gezondheidsaspect kritisch te volgen”. Hij doelde met name op de uitstoot van ultrafijnstof waar rond de jaarwisseling veel over te doen is geweest en waarnaar onderzoek wordt gedaan. Hij was “benieuwd” naar de uitkomsten en benadrukte op dat punt “heel scherp en alert” te zullen blijven.

Gaatje gevonden
In de ogen van Verlaan, die op het wijkoverleg ook zijn zegje wilde doen over Schiphol, heeft alleen Amsterdam geprofiteerd van het ingevoerde preferentieel baangebruik. “Ze hebben aan de zuidoostkant nog een gaatje gevonden om veel vliegverkeer overheen te jagen.”

Dat trof! Want Aalsmeerders, zei de wethouder, staan erom bekend begrip te hebben voor de economische kant van de medaille en nauwelijks te klagen bij BAS, het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.

30 miljoen
Maar als we het met zijn allen Schiphol zo belangrijk vinden, moet volgens Verlaan ook “de portemonee getrokken worden” ten bate van gebieden die het zwaarst te lijden hebben. Zoals Aalsmeer. Hij doelde onder meer op het tweede noodpotje van € 30 miljoen dat beschikbaar komt voor onder meer gemeentes met veel overlast.

Lutgerhorst had zijn opvatting daarover al kenbaar gemaakt met zijn opmerking dat Aalsmeer recht heeft op “een flink deel” daarvan. Een vergelijkbare boodschap zal de wethouder de vaste Tweede Kamercommissie voor infrastructuur en milieu meegeven op de hoorzitting 23 september. Bij de eerste € 30 miljoen heeft Aalsmeer vooral zitten slapen. Waar het maar kan, laat Verlaan doorschemeren dat hem dat niet zal gebeuren.

● Klik hier voor meer informatie over vereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan
● Ga hier naar website BAS
● Wat is de Omgevingsraad Schiphol? Klik hier

(Foto's: AV-archief)

– advertentie – 

7 reacties

  1. Het gaat nooit veranderen. We bouwen nu zelfs weer nieuwe huizen in het Lijnbaan-gebied waar je ’s nachts om half 5 iedere nacht (vroege ochtend) wakker wordt van de eerste vliegtuigen. Iedere nacht weer. Maar we bouwen gewoon en kweken daarmee nieuwe ‘klagers’. Wat? Er komen nog ruim 100 woningen bij in dit gebied. Raar maar waar.

  2. “Aalsmeer krijgt relatief en absoluut steeds meer vliegtuigen over zich heen.” Het verhaal van Raymond kan ik volgen, in zoverre het absoluut meer vliegtuigen betreft, maar als het relatief meer vliegtuigen zijn, dus meer toename dan de regio’s rondom Schiphol dan is het zaak om te ageren en dat ontbreekt in Aalsmeer.

  3. Tja, je kunt vergaderen tot je een ons gaat wegen, je kunt gaan klagen tot je een punthoofd hebt, zal het helpen? Het nationale belang van Schiphol is dermate groot dat de overlast nooit minder zal worden alleen maar meer. Dat is de realiteit. Ze kunnen onderzoeken wat ze willen, ze kunnen vergaderen wat ze willen, de Euro is alles. Dat hele vergaderen etc. is niets meer dan een pappen en nathouden-actie… “wij nemen de burger serieus”. En raar maar waar, dat is uiteindelijk ook weer in het belang van de mensen van Oost. En voor de mensen die roepen jij woont hier niet…. volgens de overlevering wierp ik mij als kind ter aarde als er een vliegtuig over ons huis heen vloog. en dat was begin jaren 60… dus is er iets veranderd, denk ik dan? Helemaal niets. Een bouwstop in de gemeente? Niet realistisch, iedereen wil in het westen wonen toch? Helaas, leer er mee leven of trek je conclusies. Dat is niet aardig, das niet leuk, das niet fijn, maar ja de waarheid doet nu eenmaal meestal pijn. En zolang wij allemaal ook die klagers ieder jaar toch maar weer met Cor en Ron naar de Zon gaan… dan heb je wat mij betreft wel een pakje of 10 boter op je hoofd.

  4. Belazerd? Voorgelogen? Onwaarheden gepubliceerd? Niet zo onverwacht is de constatering dat bestuurders creatief omgaan met de waarheid. Relevant is de vraag WAAROM zij dat doen! Welke krachten zijn de aanzwengelaars van dit laakbare gedrag?

  5. Ik wens wethouder Verlaan veel succes 23 september bij de hoorzitting. Mijn advies: google het stuk van Vincent Dekker in Trouw, onder het kopje: Wethouder Aalsmeer, wij zijn belazerd door DEN HAAG. Succes allen.

  6. Natuurlijk worden wij hier in Aalsmeer al jarenlang voorgelogen als het om Schiphol gaat! Wij wonen nu 26 jaar in Aalsmeer-Oost, en hebben de overlast zien( en vooral horen) toenemen. Men vliegt nu zelfs vrolijk boven onze straat, ik kan de piloten bij wijze van spreken in de ogen kijken. Ook ’s nachts wordt er doorgevlogen, laatst genoteerde tijd was half drie. Waar je vroeger nog een fijn gesprek kon voeren in je tuin, of een telefoongesprek kon voeren met de achterdeur open, is dat nu bij regelmaat onmogelijk. En de stof? Zelfs binnenshuis is het niet meer bij te houden… en maar blijven zeggen dat het allemaal wel meevalt. De mensen die dat zeggen, wonen hier niet. En de mensen die zeggen dat we dan maar ergens anders moeten gaan wonen, of dat we dit hadden kunnen weten toen we hier gingen wonen, zijn vast nog nooit voorgelogen, of zijn valse beloftes gedaan. Wij zien het somber in, de toekomst hier in Oost. We kunnen alleen maar hopen dat de vliegtuigen boven onze straat, en langs ons raam, in ieder geval in de LUCHT blijven. Want, waar ook niet over gesproken wordt…. als er eentje neerstort, met de scholen in de buurt, dan is dat geen ongeluk maar een volkomen ramp. Niet zeggen dat het ons niet gebeuren kan… we hebben gewoon geluk gehad tot nu toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel