Nog wennen aan nieuwe busbaan

Bus 340 bij halte Aalsmeer Midden (Foto archief AV/Jaap Maars)

Door: Arjen Vos. Zonder enige vorm van feestelijkheden reden gisterochtend in alle vroegte de eerste bussen over het nieuwe tracé. De nieuwe busbaan is nog wel wennen. Zowel voor de gewone weggebruikers als voor de buschauffeurs. Op de sociale media regent het foto’s en filmpjes van verkeersgebruikers die de kluts volledig kwijt lijken. En ook reacties daarop zijn niet van de lucht.

Anderhalf jaar is er gewerkt aan de afwaardering van de N196 en de daarmee gepaard gaande aanleg van de nieuwe busbaan. De grote winst is dat bussen voortaan niet meer de slinger door het centrum hoeven te maken waardoor het op tal van wegen in de bebouwde kom een stuk rustiger en veiliger is geworden. Daarnaast is er het voordeel voor gebruikers van het openbaar vervoer dat ze dankzij de nieuwe route aanzienlijk sneller op hun plaats van bestemming aankomen dan voorheen. Kennelijk nemen die voordelen de negativiteit rondom de verkeersveiligheid en de irritatie vanwege de knip in de doorgaande route niet weg.

(Foto: Twitter Danielle Prent-Bouten)

Automatisch de busbaan
De plek waar de eerste dagen veel om te doen is betreft de rotonde bij de Zwarteweg. Veel automobilisten denken dat ze hier nog gewoon rechtdoor richting centrum kunnen rijden en sturen automatisch de busbaan op. Dat is op zich niet zo’n vreemde gedachte voor mensen die nog niet zo heel erg bekend bent met de nieuwe route. De eigenlijke weg gaat via de Witteweg maar daarvoor moet je eerst een stuk de Zwarteweg op om vervolgens linksaf het bedrijventerrein op te rijden. Dat ligt niet direct voor de hand. Mensen die intussen wel bekend zijn, zullen liever hun weg naar dorp vervolgen via de Hortensialaan of de Stommeerweg waarmee het aantal verkeersbewegingen op die routes toeneemt.

Spookrijder
Een verontruste burger liet ons weten zijn hart vast te hebben gehouden bij verschillende gevaarlijke situaties die hij in tien minuten voor zich op zag doemen. Van een omkerende vrachtwagen tot een inhalende personenwagen die vervolgens spookrijdend frontaal op een tegemoetkomende bus leek te gaan botsen. Maar ook van een kind op de fiets dat bijna over het hoofd werd gezien. “Ik snap niet dat er niet nog een paar dagen verkeersregelaars worden ingezet om de mensen te laten wennen aan de nieuwe situatie in plaats van dat de politie nu al aan het bekeuren gaat,” aldus de melder die liever anoniem blijft.

(Foto Wim Eling)

Heerhugowaard
Ook voor de busmaatschappijen Connexxion en R-Net die hun diensten op de nieuwe routes aanbieden is het wennen. “Sommigen zullen in het begin best nog wel eens af willen slaan richting het voormalige busstation,” vertelt een pauzerende chauffeur bij het busstation aan de fotograaf. Op het informatiebord bij de verderop gelegen bushalte ‘Aalsmeer Midden’ staat aangegeven dat buslijnen 160 en 162 naar Heerhugowaard over respectievelijk 12 en 20 minuten zullen arriveren. Die buslijnen rijden hier net zo min als dat Heerhugowaard vanaf Aalsmeer een bestemming zou zijn.

(Foto Arjen Vos)

Ook opmerkelijk: de abri op de Zwarteweg nabij de achteruitgang van Flora Holland draagt het logo van NZH, de busonderneming die al sinds eind vorige eeuw niet meer bestaat en destijds opging in Connexxion. Er valt dus nog genoeg te sleutelen aan de 37 miljoen kostende hoogwaardige openbaar vervoervoorziening.

Foto boven Jaap Maars, zie ook de gallery onder de advertentie van Antenna.

 

10 reacties

  1. Onjuist deze zinnen het artikel:
    1. De grote winst is dat bussen voortaan niet meer de slinger door het centrum hoeven te maken waardoor het op tal van wegen in de bebouwde kom een stuk rustiger en veiliger is geworden.

    ONJUIST omdat de wegen rondom de busbaan tussen de Zwarteweg en de Ophelialaan veel drukker en gevaarlijker zij
    geworden, mede door meer vrachtverkeer.

    2. Daarnaast is er het voordeel voor gebruikers van het openbaar vervoer dat ze dankzij de nieuwe route aanzienlijk sneller op hun plaats van bestemming aankomen dan voorheen.

    ONJUIST omdat de rechtstreekse verbinding vanuut Aalsmeer met Schiphol is komen te vervallen. Men moet nu vanuit Aalsmeer eerst naar Hoofddorp reizen en daar overstappen. Hierdoor is de reistijd niet 17 minuten maar 34 minuten geworden. Dubbel zo lang dus!

  2. Jippie alweer een rede om over de stommeerweg te rijden. Het is daar helemaal niet druk hoor en er wordt ook helemaal niet hard gereden en er fietsen geen kinderen.
    De stommeerweg is in alle megalomane plannen niet genoemd en bestaat dus niet.
    Raar hoor want er wordt zo veel gebruik van gemaakt.

  3. Wennen is één ding, infra ontwerpen en implementeren die niet intuïtief is zal altijd in meer of mindere mate voor verwarring en problemen blijven zorgen en op termijn aanvullende maatregen vragen.
    Ander voorbeeld is het stukje N201 over de A4 tussen Hoofddorp en Aalsmeer. Een dergelijke onlogische oplossing moet echt moeite gekost hebben om te bedenken.

    Ik zie nu al met angst en beven het afbouwen van de burgemeester Hoffscholteweg tegemoet. Dit gaat een sluipweg voor vrachtverkeer worden. Bij de presentatie van de plannen is destijds gezegd dat dit zeker niet het geval gaat worden. Ik hoop dat ik ongelijk ga krijgen maar vrees van niet.

  4. Nieuwe busbaan beslist niet alleen voordeel voor alle reizigers! Je moet eerst maar eens bij een halte zien te komen. Er zijn nu de nodige plekken waar helemaal geen bus meer rijdt.
    OV maatje is een doekje voor het bloeden, wat het zeker in Aalsmeer zuid niet gaat worden als de afspreekpunten niet veranderd worden.
    Je mag hopen dat Automaatje over voldoende vrijwilligers beschikt om iets van dit verlies aan OV te verzachten.
    ‘Openbaar’ kan in Aalsmeer wel van dit vervoer af. Alleen nog geschikt voor bepaalde doelgroepen.

  5. De NZH abri is gerecycled, deze stond op het veilingterrein (bijna 20 jaar)
    Deze staat er voor nood en zal tzt vervangen worden door een abri welke “over” is in Aalsmeer!
    Beter dan in weer en wind staan zonder abri!
    Deze halte valt ook niet onder de HOVASZ maar is het gevolg van.

  6. Melders moeten niet anoniem melden, je doet het zeer goed om dit te melden waarvoor we al maanden geleden voor hebben gewaarschuwd!! Het is gewoon een zooitje daar, gooi die bussen over een smalle baan en laat de auto’s door. Hou toch eens op met evalueren en dure jojo’s inschakelen om te kijken hoe het moet…… wacht maar tot het zomerseizoen gaat beginnen dan staan we vanaf de ophelialaan tot aan de aalsmeerderbrug helemaal vast als die openstaat.

  7. Ik zag dat er vandaag een wit bord met rode rand geplaatst is. Ik zou met koeienletters nu ook nog BUSBAAN op de weg schrijven

  8. Moest gisteren ook even ‘puzzelen.’ Geeft het even een poosje, dan zien waar de schoen eventueel wringt. Die oude situaties en m.n. al die stoplichten waren veren van plezierig. Ook ziet het er rond de 196 nu een stuk beter uit.

  9. Dank aan AV en overige melders.

    Ondertussen is vanuit betrouwbare gemeentelijke bron gemeld, dat dit ‘aandachtspunt’ geland is bij de verantwoordelijke bestuurders en dat er onmiddellijk maatregelen zullen worden getroffen t.b.v. de verkeersveiligheid. Er zullen nog duidelijker wegbewijzering komen, over het ‘niet gebruik mogen maken’ van de busbaan door personenauto’s enz.

    Al met al, een positief voorbeeld hoe de burger, media en de gemeente (moeten) kunnen samenwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel