Door: Arjen Vos. Niet één maar vijf dagen konden bloemenliefhebbers genieten van het Aalsmeer Flower Festival. De recente editie trok verspreid over de dagen en de verschillende locaties enkele duizenden bezoekers. Wat de organisatie betreft blijft deze opzet volgend jaar ongewijzigd. Mogelijk wordt er wel gekeken naar een iets latere datum. “Er waren nu wel veel activiteiten tegelijkertijd in Aalsmeer,” aldus Constantijn Hoffscholte namens de organisatie.
Hoffscholte kijkt met de vele medewerkers en vrijwilligers ‘moe maar voldaan’ terug op het festival dat vrijdag begon met de filmpresentatie die veel weg had van een reünie. Centraal stond de film over de geschiedenis van de Bloemenvaktentoonstelling die vertoond werd in de veilingzaal van de Historische Tuin. Veel mensen uit ‘het vak’ ontmoetten elkaar in een ouwejongenskrentenbroodsfeer. Daarmee was de kop eraf en de toon gezet voor wat een afwisselend festival zou worden. Hoofdlocaties waren de genoemde Historische Tuin en het Flower Art Museum. Aangevuld met het Boerma Instituut en de open tuinenroute was er volop keuze en meer dan genoeg te beleven. Wellicht voor veel bezoekers jammer dat de rondvaartboten geen pendeldienst vormden tussen de twee hoofdlocaties maar uitsluitend rondvaarten maakten. Al waren de boten wel afgeladen vol en zaten de passagiers er vrolijk bij.
Perfecte dag
Kijken, kopen, luisteren, bewonderen en meedoen. Ingrediënten waren er te over. Daarbij werkte het weer ook nog eens op een plezierige manier mee. Al was het volgens Hoffscholte zaterdag wellicht een beetje te stralend waardoor veel mensen misschien liever ander vertier zochten. “Zondag was qua weer de perfecte dag. Vooral dat we niet alles in het weekend samen hoefden te persen was heel fijn. Door de vrijdag, maandag en dinsdag eraan toe te voegen zorgden we ervoor dat we de bloemwerken die gemaakt zijn, langer konden blijven staan. Alles met het idee dat het ook te zien zou zijn tijdens de evenementen die we buiten het weekend om organiseerden zoals de workshop botanisch tekenen en de pubquiz. Wat ons betreft is het experiment geslaagd.”
Internationale gasten
Een opsteker was het aantal bezoekers dat van buiten de regio kwam. Temeer daar er met de marketing vooral was ingezet op de regio. Zelfs werden tal van internationale gasten verwelkomd. Onder meer afkomstig uit Singapore, Estland, Zuid-Korea, Amerika en India. Mede te danken aan de campagne I Amsterdam die het Flower Festival onder de aandacht bracht van toeristen. Waaruit voorzichtig de conclusie kan worden getrokken dat het toerisme na een sombere periode weer aantrekt.
Genereus
Een belangrijke bijdrage voor het slagen van het festival werd geleverd door een aantal ondernemingen dat ‘om niet’ bloemen beschikbaar stelde. Met name hoofdsponsors Barendsen en My Peony pakten genereus uit met een overdaad aan bloemen waarmee hoofdarrangeurs Marloes Joore, Jacqueline Boerma en Tineke Geerlings naar hartenlust aan de slag konden.
Foto’s Arjen Vos en Jaap Maars, zie ook de gallery onder de advertentie van Floriworld