Nachtvluchten van de baan, tweede Kaagbaan van tafel

(Foto archief AV/Arjen Vos)

Door: Klaas Leegwater. Binnen uiterlijk twee jaar wil Schiphol alle nachtvluchten schrappen. Topman Ruud Sondag vertelde dit in een interview met Het Parool en NRC dat maandagavond werd gepubliceerd. Met het plan moet de geluidshinder rondom de luchthaven beperkt worden. Ook komt er een verbod op privéjets en stapsgewijs een verbod op vliegtuigen die veel lawaai maken zoals de Boeing 747. Verder schrijven beide kranten dat Schiphol afziet van een tweede Kaagbaan. Schiphol zal vandaag (dinsdag) de maatregelen presenteren.

Vliegverkeer en vrachtverkeer mogen tussen 24.00 uur en 05.00 uur geen gebruik maken van de landingsbanen. Tussen 05.00 uur en 06.00 mogen er alleen vliegtuigen landen. Er zouden daarmee jaarlijks 10.000 nachtvluchten verdwijnen. Het besluit zal onder meer gevolgen hebben voor vakantievluchten en Schiphol als overstapluchthaven. Ruim de helft van alle nachtvluchten op Schiphol wordt uitgevoerd door Transavia. Volgens berekeningen hebben straks 17.500 minder mensen last van ‘ernstige overlast’ als gevolg van vliegverkeer.

‘Kiezen voor omwonenden’
Woensdag doet de rechter uitspraak in het kort geding van de luchtvaart of het kabinet de eerder aangekondige krimpplannen voor Schiphol (naar 440.000 starts en landingen per jaar) mag doorzetten. Sondag ontkent tegenover Het Parool dat dit zijn plannen heeft beïnvloed. Naar eigen zeggen vindt hij dat de luchthaven zelf maatregelen moet nemen.Volgens Sondag is groei niet meer de ‘heilige graal’ en moet het vertrouwen met omwonenden worden hersteld. “We moeten kiezen voor omwonenden die al zo lang hinder ondervinden,” zegt hij in het interview. 

Kamerlid verbaasd
SchipholWatch, platform tegen vliegherrie en voor een schone leefomgeving, reageert op twitter met: “De strijd tegen de overlast van Schiphol begint eindelijk vruchten af te werpen.” Kamerlid van de VVD Daniel Koerhuis toont zich in een tweet verbaasd over het besluit van de luchthaven. “Schiphol is een van de kurken waar onze economie op drijft. Wat is de impact van deze eenzijdige beslissing van de nieuwe Schiphol-topman Sondag voor de lijnvluchten van de KLM en de luchtvracht? Ik heb mondelinge vragen voor dinsdag aangemeld.”

Procedure tegen de Staat
Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) heeft nog niet gereageerd op het nieuws van maandagavond. De stichting heeft een procedure lopen tegen de Staat, met de eis dat minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een einde maakt aan de ernstige hinder en slaapverstoring die worden veroorzaakt door het vliegverkeer op Schiphol.  RBV stelt dat de Staat onrechtmatig handelt en het recht op bescherming van de persoonlijke leefomgeving van omwonenden schendt. In juli wordt de zaak mondeling behandeld bij rechtbank Den Haag.

Giftige stoffen
Vorige week werd door een rapport van TNO bekend dat Schiphol van sommige giftige stoffen tientallen keren meer uitstoot dan de toegestane hoeveelheden voor de industrie. De industriële uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) wordt geregeld in de milieuwetgeving, maar die geldt alleen voor stilstaande bronnen. Omdat 99.9 procent van de luchtvaartemissies komen van ‘mobiele bronnen’, valt het gros van de emissies buiten de wetgeving. Taxiënde vliegtuigen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de luchtvaartemissies: hoe langzamer een motor draait, hoe slechter de ZZS worden afgebroken.

Klik hier voor de video met uitleg van Ruud Sondag 

(Bronnen: NOS, NRC en FD)

2 reacties

  1. Lijkt goed nieuws maar pas op: Schiphol Schipholt. Wat gebeurt er met deze vluchten? Verplaatsen naar net voor 24u en net na 5/6u? Er zijn nu 30000 nachtvluchten. Er verdwijnen er 10.000. Verdwijnen of verplaatsen?
    Maar wel een beweging de goede richting op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin