Staan binnen niet al te lange tijd de veilinghallen hier leeg? Dat in Aalsmeer rondzingende, sombere, geluid werd op de algemene ledenvergadering van FloraHolland ontzenuwd noch bevestigd. In een aantal voetnoten kwam Aalsmeer, hoofdzetel van de veiling, donderdag in Naaldwijk voorbij in directiepresentaties en kwekersvragen over FloraHolland 2020.
De strategie voor dat jaar stáát nu, zo luidde de boodschap van algemeen directeur Lucas Vos. Er was dit hele jaar, zijn eerste als veilingtopman, samen met kwekers, kopers, medewerkers en vervoerders aan gewerkt. Met de concrete invulling, welbewust ná het bijpraten van de kwekers-leden afgelopen donderdag, gaat FloraHolland op 5 januari van start.
Miljoenen weggooien
Veilinglocatie Bleiswijk is afgelopen zomer gesloten, de gebouwen worden verkocht. Is Rijnsburg als kleinste van de drie exportlocaties het volgende 'slachtoffer'? En wie daarna? Naaldwijk? Aalsmeer? FloraHolland werkt intussen met de provincie Zuid-Holland aan een nieuwe aftakking van de A44 naar het Rijnsburgse veilingcomplex. “Is dat geen miljoenen weggooien?” vroeg een kweker donderdagavond prompt.
Financieel directeur Rens Buchwaldt noemde de snelwegaftakking een “waardevolle ontsluiting”. Maar desgevraagd “durfde” hij “niet te zeggen” of de veilingvestigingen in Rijnsburg, Naaldwijk en Aalsmeer in 2020 nog allemaal bestaan. “Maar ontsloten terreinen zijn meer waard. Het is altijd goed om een goede ontsluiting te hebben,” stelde de veilingdirecteur nuchter vast.
Tandje bij
Lucas Vos zoomde in op het door de veiling als cruciaal aangemerkte jaar 2020, waarin het “kostenniveau ten opzichte van vandaag met eenderde omlaag” moet zijn. “Dat is nogal wat,” erkende hij meteen. “Sinds de fusie (van VBA en FloraHolland Naaldwijk in januari 2008 – red.) wordt er aan kosten bespaard, maar er moet nog een tandje bij.”
Wat de bezuiningsoperatie voor veilinglocaties en werkgelegenheid betekent, kon hij niet aangeven. De komende tijd wordt het volgens Vos keihard studeren op het juist inrichten van de marktplaatsen en op de beste manier om tot prijsvorming te komen. “Het wordt een lang, zwaar traject,” wist hij.
Klok blijvertje
In één opzicht was de algemeen directeur zeer uitgesproken. “Mij wordt vaak gevraagd hoe het met de klok zit. Is die er nog in 2020? Ja, de klok is er dan nog! Een fysieke, open marktplaats is hartstikke belangrijk. Maar de prijsvorming van bloemen en planten moet wel optimaal zijn en zo stabiel mogelijk, en het assortiment zo breed mogelijk.”
Uit de nieuwe strategie plukte Vos twee ambities die voor FloraHolland boven alles uit torenen. “Betere marges voor onze leden en hun klanten. En: meer consumenten die meer uitgeven aan bloemen en planten.”
De veiling kiest daarbij voor een andere aanpak dan voorheen. “We kunnen constateren dat we te veel dingen doen. Dat kan niet goed zijn. We hadden dit jaar 340 diensten en 182 projecten. Ik kan melden dat we er vandaag de dag nog 64 hebben en dat we 130 diensten geïdentificeerd hebben die eigenlijk moeten stoppen.” Met zoveel activiteiten mis je volgens Vos sowieso de “slagkracht” om daadwerkelijk bakens te kunnen verzetten.
Einde leegstand Aalsmeer
Aan de leegstand van handelsgebouwen op de veilingterreinen in Aalsmeer komt een einde, zo wist Buchwaldt donderdag als tussendoortje te melden. De afgelopen jaren waren moeizaam geweest, wat te wijten was aan de economische crisis en het omvallen daardoor van grote handelsbedrijven als Ciccolella en Florimex.
“Maar de situatie is aan het verbeteren,” merkte de financieel directeur op. “Ik verwacht dat in Aalsmeer volgend jaar, met regelingen en afspraken, alle panden verhuurd zijn. In Naaldwijk is zelfs vraag naar kopersruimte die we nog niet in kunnen vullen.”
De totale veilingomzet stijgt in 2015 met 1,5%, zei Buchwaldt, die verder sprak van een gezonde bedrijfsvoering volgend jaar.
Verliefd geworden
De FloraHolland-baas Vos, aanmerkelijk aaibaarder dan zijn arrogantere voorganger Timo Huges, was in dit “enerverende jaar verliefd” geworden op sector en veiling. Maar een “leuk jaar”? Dat zou in zijn ogen niet de beste betiteling zijn.
Hij had in de talloze gesprekken met kwekers laten doorklinken dat hem iets vreselijk dwars zit: dat de cadeaubon op nummer één staat als populairste geschenk in Nederland. “En niet bloemen en planten,” zei Vos.
“Bloemen en planten zijn een stukje beleving, emotie. Die zijn altijd op hun plaats. Er is nog zoveel moois mee te doen, er zijn nog zoveel kansen.” Dat 80% van de wereldbevolking in de stad woont, is naar Vos' idee een schot voor open doel. Maar dat schot moet nog wel gelost worden.
Foto's: (boven) Rens Buchwaldt (links) en Lucas Vos (rechts) overhandigen officieel het eerste exemplaar van de definitieve strategie 'FloraHolland 2020' aan het oudste en jongste aanwezige lid op 11 december. (foto's FloraHolland)