Gewonde wielrenner: ‘Ik ben niet onvoorzichtig geweest’

Door: Arjen Vos. Met een bekken dat op drie plaatsen gebroken is, een enkelbreuk en interne bloedingen werd de Aalsmeerse horeca-ondernemer Jan Koster gistermiddag naar het AMC gebracht nadat hij op de rotonde tussen Oosteinderweg en Van Cleeffkade door een bus werd aangereden. Hij laat weten dat het naar omstandigheden goed met hem gaat.

Vanuit zijn ziekenhuisbed vertelt de onfortuinlijke wielrenner dat hij bekend is met de reputatie van de rotondes, deze bewuste rotonde dagelijks meerdere keren oversteekt maar dat de samenloop van omstandigheden dit keer anders was. “Het heet niet voor niets een ongeluk,” zegt hij, “ik had er 60 kilometer op zitten en ging na de Shell rechtsaf. Daarbij maakte ik oogcontact met de automobilist die vanuit Uithoorn kwam en mij voorrang gaf en keek daarna in de richting van de auto’s die vanaf de andere kant kwamen. De bus heb ik nooit aan zien komen.”

‘Stoplichten niet te zien’
Wat volgde was een harde klap waarbij Jan met zijn hoofd tegen de voorruit van de optrekkende 340 belandde, hijzelf op het asfalt terecht kwam vanwaar hij de bus naar de andere kant van de busbaan zag sturen. (“Gelukkig deed hij dat. Ik was bang dat hij over me heen zou rijden.”) Zijn helm behoedde hem voor ernstiger letsel. Zich afvragend hoe dit hem, als ervaren weggebruiker, kon overkomen zegt hij: “Vanaf de kant waar ik vandaan kwam zijn de stoplichten van de busbaan niet te zien. Die staan schuin de andere kant op gericht. De bus heb ik niet aan zien komen, ook doordat de zon rond dat tijdstip recht boven de weg stond. Mensen denken misschien: ‘een wielrenner, die zal wel te hard hebben gereden’, maar dat deed ik niet. Ik reed misschien 12 tot 15 kilometer per uur en ben niet onvoorzichtig geweest.”

Aanbeveling
Jan geeft aan dat hij bij het ongeval niet buiten kennis is geweest en alles van begin tot eind bewust heeft meegemaakt. Als hij een aanbeveling mag doen zou dat zijn dat er goed gekeken wordt naar de stoplichten en er misschien voor gekozen moet worden om de bussen geen voorrang te geven.

(Foto’s: Inter Visual Studio)

 

9 reacties

  1. We zagen vanuit onze eigen bus de schade aan deze bus van dichtbij en konden ons niet voorstellen dat de schade aan wie aangereden was te overleven was… gelukkig wel, heel veel sterkte met het herstel Jan!

    Maar de reacties hier zijn wel weer erg voorspelbaar: gemeente doe er iets aan! Roept iedereen. Kom dan ook even met suggesties a.u.b., want volgens mij heeft de gemeente al van alles geprobeerd. Kruispunten met stoplichten zoals Legmeerdijk/N196 (jarenlang het dodelijkste kruispunt van Nederland) zijn ook niet de oplossing. Qua signalering kan er niet veel meer gedaan worden zonder dat het echt een kermis aan lampjes, bordjes en strepen op de weg gaat worden. Bussen rond laten rijden in plaats van door het midden: wie weet helpt dat – kunnen ze dat niet gewoon even proberen? Officieel moeten bussen al stilstaan voor elke rotonde, maar dit is gebeurd bij het verlaten van de rotonde (moeten ze misschien daar weer stilstaan?). Ik weet oprecht niet wat de oplossing hier moet zijn, maar alleen maar klagen op de gemeente vind ik echt te makkelijk. We zijn hier allemaal mede verantwoordelijk. Zoals Jan zelf zegt: het is een ongeluk, eentje met diverse oorzaken en hele vervelende gevolgen. Laten we proberen oplossingen te bedenken en niet telkens te verwijzen naar ‘was die weg maar nooit zo aangelegd’ of ‘de gemeente doet niks’. Daar heeft niemand wat aan (en het is niet waar).

  2. Schaf rontonde voor fietsers af.
    Maak een fiets- voetgangerstunnel even voor bij Shellstation naar Weteringstraat.
    Veilig naar onder de weg door naar en vanaf dorp

  3. Mette! Ik lees nergens dat er een bestuurder van een bus wordt beschuldigd.
    De reacties zijn stuk voor stuk gericht op de verkeerssituatie. En kan ik allemaal onderschrijven. Bij deze weg kun je het best de bussen, auto’s en fietsers omleiden. Alleen voetgangers toestaan, dan is deze weg veilig. (dit is een cynisch grapje, niet letterlijk nemen) Bestuurders die wel verantwoording dragen zijn de gemeentelijke en de provinciale. Die negeren het maatschappelijke rode stoplicht!
    Jan Beterschap! en Buschauffeur: goed dat je het stuur nog een slinger kon geven! Anders had Jan het niet kunnen vertellen.

  4. Ik denk dat wij als bewoners er allemaal wel over eens zijn dat deze verschrikkelijke weg voor Aalsmeer eigenlijk geen optie is. De gemeente is in geen velden of wegen te bekennen. Waar dit allemaal begonnen is en vooral wie dit ooit heeft goedgekeurd komt hoogst waarschijnlijk niet eens uit deze gemeente.
    En wat doen alle bestuursleden en wethouders hieraan? Behalve wegkijken.
    Je schaamt je toch kapot voor deze hele situatie!
    We zijn een bloemendorp maar het is meer een rotonde dorp wat op een Russische roulette lijkt met oversteken.

    Over het geluids signaal. Bij het ouder worden vallen bepaalde hoge tonen weg. Het kan dus heel goed zijn dat iemand van 30 het wel prima hoort en iemand van bv 55 plus niet meer.

    Heel veel sterkte met het herstel Jan en ook voor de chauffeur sterkte.

    Ps de bus laten stoppen! Dus GEEN voorrang verlenen is een goed begin.
    Het blijft een drama weg

  5. Allereerst, ik zal zeker niet zeggen dat de rotondes in Aalsmeer niet gevaarlijk zijn. Ik woon hier zelf tegenover en heb al meerdere malen (bijna) een ongeluk zien gebeuren.
    Maar daarin tegen heel bijzonder hoe dit ongeluk heeft kunnen plaatsvinden, aangezien er heel duidelijk een stoplicht te zien is en een claxon te horen is. Deze gaan al ver van tevoren op rood en dat geeft duidelijk weer voor fietsers, voetgangers en automobilisten dat zij moeten stoppen. Ik wil daarbij dus eerder de buschauffeur erg veel sterkte wensen. Het kan niet zo zijn dat het zijn fout is geweest, al is dat natuurlijk makkelijk gezegd. Fietsers nemen ook vaak hun voorrang helaas… Wat mij betreft kan er dus even goed gekeken worden naar wat er werkelijk is gebeurt, in plaats van meteen de bussen en hun bestuurders te beschuldigen…

  6. Aller eerst ,Jan een goed herstel toegewenst en ook veel geduld. . Ten tweede ,rotondes zijn al lastig genoeg ,maar een busbaan over de rotonde is heel erg gevaarlijk. Of je de bus nu wel zier of hoort ,mijn mening is:: levensgevaarlijk.

  7. Ik passeer deze rotonde met grote regelmaat, zowel als automobilist als fietser en als voetganger. Je moet heel alert zijn om niet uit je laatste verschoning gereden te worden. De busbaan maakt het heel bijzonder t.o.v. veel andere rotondes waar de fietsers voorrang hebben op het autoverkeer. Ik vraag mij bij het ongeluk van Jan Koster wel af of de geluidsignalering wel heeft gewerkt; als je de verkeerslichten al niet kan zien, hoor je normaal gesproken hier toch het waarschuwingssignaal? I.i.g. sterkte met het herstel Jan, dat je weer snel op de fiets kan rijden!

  8. Hoeveel ongelukken moeten er nog komen voordat er iets gaat veranderen? Deze rotondes zijn levensgevaarlijk. Je moet 7x naar links en 7x naar rechts kijken. Eerst voetgangers links en rechts, dan fietsers links en recht, dan auto’s van links, dan de bus links en rechts, dan de auto’s van rechts, dan weer fietsers van links en rechts en vervolgens weer voetgangers links en rechts. Zo we zijn over gestoken. Mensen ontwijken de N196 en gaan vervolgens daar aalsmeer met extra (mega) drukte op de van Cleefkade, stommeerweg, opheliaan en hortensialaan. Heel aalsmeer onveilig, van A naar Slechter. Beterschap Jan

  9. We .moeten ons schamen, dat Jan als slachtoffer van dit vreselijke ongeluk , zich in het openbaar moet verantwoorden voor zijn rol als verkeersdeelnrmer, terwijl zijn hoofd bij zijn herstel moet zijn. Wees solidair met Jan en maak deze weg veiliger !!!!! BETERSCHAP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst