‘Gemeente meet met twee maten in Schinkelpolder’

In de Schinkelpolder is Schiphol-parkeerbedrijf ParkFly gevestigd aan de Rietwijkeroordweg 45a. Aan diezelfde weg op nummer 24 bevindt zich containerbouwbedrijf Van Vliet. Beide bedrijven houden zich strikt genomen niet aan de bestemmingsregels die de gemeente een jaar geleden voor het gebied heeft vastgesteld: gemengde glastuinbouwactiviteiten.

In dat licht lijkt het logisch dat de gemeente in haar officiële mededelingen van 17 juli aangeeft dat ze de aangevraagde omgevingsvergunning voor activiteiten van ParkFly afwijst. Maar… een week later, op 24 juli, meldt de gemeente in de officiële mededelingen dat ze met een bestemmingswijziging komt om de activiteiten van containerbedrijf Van Vliet wél te legaliseren.

Agrarisch aanverwant
Auto's parkeren in niet-gebruikte tuinbouwkassen mag niet. Containers bouwen in niet-gebruikte kassen wel. “Dat is meten met twee maten,” vindt Jan Koster van ParkFly. Van Vliet kreeg in 2004 een bouwvergunning voor een anjerkwekerij, maar anjers zijn er nimmer geproduceerd.

Formeel argument van B&W anno 2014: Van Vliet is een “agrarisch aanverwant bedrijf”. Het bouwt, verkoopt en verhuurt namelijk rolcontainers, waarmee veiling en handel bloemen en planten kunnen transporteren. Zo lust Koster er nog wel een paar. “Bij mij parkeren mensen die allemaal een bloemetje kopen…”

Goedmakertje
Op de achtergrond speelt evenwel iets wezenlijkers. De gemeente verloor bij de Raad van State een hogerberoepzaak die Van Vliet tegen haar had aangespannen. Dat zou de gemeente volgens betrokkenen tonnen gaan kosten. Zou legalisering een goedmakertje zijn?

Een belangrijk aspect is verder dat B&W Schiphol-parkeren binnen de gemeentegrenzen uitsluitend wil toestaan in een deel van Green Park. De gemeenteraad onderschreef afgelopen januari de plannen daarvoor, op de VVD na.

Aardappelverpakkingen
En er is nog iets, zo weet Koster. Straks verrijst er in de Schinkelpolder… een aardappelverpakkingsfabriek. Hoezo glastuinbouwgerelateerd? Die komt op het braakliggende land naast het complex van sierteeltgroothandelsbedrijf Springflower, dat begin vorig jaar failliet ging. Het was ooit Movrie, een van de bedrijfsonderdelen van Springflower, dat na veel gedoe als eerste vreemde eend in de bijt de polder introk – zonder dat er ook maar één bloem zou worden geteeld.

Later vestigden zich (toch nog) diverse kwekerijen in de Schinkelpolder. Sommige doen het uitstekend, andere hebben het moeilijk, staan op het punt te verdwijnen of zijn al gestopt. Het zijn zware tijden voor de kwekers. Geen bloemen- of plantenproductiebedrijf haalt het in zijn hoofd er nu neer te strijken, als de bank dat al zou toelaten.

Alternatief zoeken
Wat rest kwekerijen die het hoofd niet boven water kunnen houden? Lijdzaam wachten op betere tijden voor de glastuinbouw? Verpaupering? Of een alternatief zoeken? Al is het maar tijdelijk. Koster vond voor ParkFly onderdak in een vrij nieuw kassencomplex, waarin een kweker het met zijn teelt niet kon redden.

De ondernemer zet er auto's in van klanten die via Schiphol op zakenreis of vakantie gaan. Van buitenaf is er geen auto te zien. Geen horizonvervuiling dus. Dat is wel het geval bij de driesprong op de Rietwijkeroordweg, waar het momenteel op een open perceel vol staat met 'zijn' auto's. Dat hoort niet, erkent Koster grif. Hij had echter even geen alternatief. “Maar over een maand zijn ze weg,” stelt hij.

Omzwervingen
Koster belandde op de Rietwijkeroordweg na omzwervingen elders in Aalsmeer. Eerst, een jaar of acht terug, stonden de auto's van klanten bij zijn Chariot-hotel aan de Oosteinderweg. Dat was onhoudbaar geworden. Hij kon hij enkele jaren terecht in een loods naast Hoogvliet aan de Aalsmeerderweg, tot zijn contract afliep.

Mede dankzij een tip van de gemeente liet hij vervolgens zijn oog vallen op de Schinkelpolder. “De auto's staan er niet in het zicht en ze hoeven Aalsmeer niet in,” zegt Jan Koster. Hij zit er nog altijd en wil er ook blijven.

Gemiddeld 700 auto's
Voor ParkFly is de zomertijd de drukste tijd. Gemiddeld door het jaar heen staan er 700 auto's geparkeerd. Werk heeft hij er voor tien fte's. Het zijn deels “kansarme, goeie kerels” van buitenlandse afkomst, “die overal uitgekotst zijn”.

Wel of niet handhaven
Wat is Kosters perspectief? Volgens de officiële mededelingen krijgt hij geen vergunning voor het Schipholparkeren. Tenminste als het aan B&W ligt. Als de gemeente daadwerkelijk gaat 'handhaven', betekent dat dat ze hem een boete gaat opleggen omdat hij illegaal zijn bedrijf uitoefent. Dat kan flink oplopen.

Maar zo'n vaart zal dat niet lopen, denkt hij. Hij gaat graag de discussie aan met de gemeente. “Gelijke monniken gelijke kappen,” vindt Koster.

● Klik hier voor artikel van 28 januari over Schiphol-parkeren

Foto's: ParkFly aan de Rietwijkeroordweg in de Schinkelpolder; rechts Jan Koster. (foto's AV)
 

6 reacties

  1. Als men het in 2013 vastgestelde bestemmingsplan “Schinkelpolder” had geraadpleegd, dan had men kunnen vernemen dat er in dit bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen voor het wijzigen van de bestemming “Agrarisch – Glastuinbouw” in de bestemming “Gemengd – Agrarisch en Bedrijf” voor de vestiging van agrarisch aanverwante bedrijven. Een aardappelverpakkingsbedrijf, een bedrijf in (agrarische) rolcontainers, een sierteeltgroothandelsbedrijf: allemaal agrarisch aanverwante bedrijven. Schiphol-parkeren is dat niet. Wie kan hier op worden aangesproken? De gemeenteraad, de volksvertegenwoordigers: zij hebben immers een bestemmingsplan vastgesteld waarin dit mogelijk is gemaakt, en Schiphol-parkeren niet.
    Weliswaar op advies van B&W, maar formeel is de (juridische!) werkwijze als volgt: de raad beslist, en het college van B&W voert uit.

  2. Soms zegt een gedicht meer dan de waarheid zelf.

    REIKEND NAAR DE LUCHT
    MEET HIJ DE WOLKEN

    IN VOORBIJ GAAN
    NEEMT HIJ DE MAAT

    SOMS TE HOOG GEGREPEN
    DOOR EEN TE GROTE LINIAAL

    eigen werk: Gerard Zelen

  3. Gelukkig zijn er nog ondernemers in Aalsmeer. Investeerder Anton van de Hoorn koopt een kwekerij en zoekt daar huurders voor. Het liefst kwekers.
    Alleen is er geen kweker meer te vinden die met steun van een bank iets kan beginnen. Zelfs niet op de uitgebreide CDA-kieslijst van wel 100 personen is geen kweker te vinden; althans de kwekers van die kieslijst die wel zouden kunnen kopen zijn uitgekochte kwekers die door een wijziging van het bestemmingsplan hun zakken hebben gevuld. Ja, die weten wel beter en ook hoe het zit. Zij kopen dus niet. Alleen mogen zij dit niet in de fractie van het CDA verkondigen.
    Beter goed gebruik van lege kassen dan het spookbeeld zoals net naast de Aalsmeerderbrug waar de bomen door de oude kasramen naar de hemel groeien. Dit dacht het gemeentebestuur ook bij de aanschaf van terreinen voor Green Park met de veel te dure grondaankopen. Al decennia lang zijn er in Aalsmeer nauwelijks werklozen doordat er goede ondernemers waren en nog zijn. Het geld werd voornamelijk verdiend in de bloemen. Nu dus even wat minder, maar wij blijven wel werkgelegenheid scheppen in de omgeving. Of met Deense karren of met auto’s, wat is het verschil? Het is inderdaad hypocriet om met twee maten te meten. Jobke, Gertjan en Ad en de twee nieuwkomers moeten dat toch ook wel weten. Tijden veranderen snel, college van B&W.

  4. Stonden de wethouders Verburg en van der Hoeven er in de burenaffaire Verburg/van der Laarse al gekleurd op. Wel nu, zij bewijzen wederom dat ze inderdaad met twee 2 maten meten. Vergunningen zijn dus indirect te koop bij de gemeente Aalsmeer voor sommige bedrijven en andere bedrijven dus niet. Net hoe het in hun straatje te pas komt. In een gebied met wegkwijnende tuinbouw is iedere vorm van werkgelegenheid er een. ParkFly zou in Groningen in de gemeente Delfzijl met open armen ontvangen worden.
    En het mooie is, het kassengebied blijft zo in stand. Zou het weer beter gaan met de tuinbouw, dan kan ParkFly er gewoon weer uit. Misschien is het verlenen van een tijdelijke vergunning een oplossing. De gemeente marchandeert toch ook met de eigen grondpositie Green Park door de bestemmingsplannen aan te passen voor dit gebied. Een ondernemer die in een tuinbouwgebied niets meer kan verdienen, kan je dan ook niet verbieden dat hij nog enige huur kan ontvangen op zijn investering. Alleen hij kan het bestemmingsplan niet wijzigen. De gemeente heeft de macht wel om een oplossing te zoeken voor Green Park. Het is dus net hoe heet de drol van de grondpositie Green Park wordt voordat men weer een konijn uit de hoge hoed tovert.

    Duidelijk geschreven.
    Goede journalistiek Han.

    Wim Schouten
    Aalsmeer

  5. De gemeente meet wel vaker met 2 maten, zo ook binnen Green Park. Ze beginnen met veel enthousiasme aan een zeer mooi project o.a. de Schinkelpolder, Green Park etc. Er gaat met dit soort projecten zeer veel geld gemoeid en na verloop van tijd wordt men binnen de gemeente zenuwachtig en wijkt men af van hun eigen beleid waardoor je met 2 maten gaat meten. Dit is uiteraard niet goed, en voor ondernemers is het niet interessant om in deze gebieden met hoge kosten te starten. Wie wil er nu een nieuw bedrijf in Green Park starten met Schipholparkeerders om je heen of een banketbakker en dat moet dan onze mainport worden voor de bloemenindustrie. Het blijkt maar weer eens dat de gemeente hier niet voor geschikt is.

  6. Goed artikel. Alleen mis ik een reactie van de gemeente (verantwoordelijk wethouder) op de kritiek van Koster, dat de gemeente met twee maten meet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin