Gemeente laat rotondes met camera’s monitoren

Door: Klaas Leegwater. De gemeente Aalsmeer heeft een adviesbureau ingeschakeld de komende zeven dagen de verkeersstromen rond de  rotondes op de heringerichte Burgemeester Kasteleinweg te monitoren. DTV Consultants heeft daarvoor gisteren camera’s laten plaatsen bij de rotondes op de kruisingen Zwarteweg, Van Cleeffkade en Dorpsstraat. De gemeente wil inzicht krijgen in de verkeersveiligheid van de rotondes en hoe de rotondes worden gebruikt. 

Sinds realisering van het nieuwe tracé met busbaan in december 2021 regent het klachten van inwoners over onoverzichtelijke en gevaarlijke verkeerssituaties bij de rotondes. Vooral voor fietsers, die van twee kanten de rotondes kunnen passeren en voorrang hebben op het autoverkeer, is het uitkijken geblazen. Bussen hebben voorrang, een luid signaal en rood stoplicht moeten automobilisten, fietsers en voetgangers waarschuwen.

Verwondingen
Met name bij rotonde Dorpsstraat ging het de afgelopen maanden een paar keer mis. Verschillende fietsers raakten gewond na aanrijding met een auto of bus. Nog deze woensdag werd een jeugdige fietser met verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd na een aanrijding met een lijnbus. Een van de ouders liet in een reactie onder een artikel op deze nieuwssite weten dat het goed gaat met zijn zoon. “Hij is er redelijk vanaf gekomen en inmiddels thuis, maar dit gaat natuurlijk een keer vreselijk mis. Hoog tijd dat er wat aan gedaan wordt.”

Cameratoezicht op de rotonde. Deze wordt niet bedoeld in de tekst.

Onderzoeken
Door het aantal klachten, ook over de ‘zachte knip’ ter hoogte van de Mensinglaan dat veel extra verkeer oplevert in de omliggende wijken, liepen er al onderzoeken naar de nieuwe verkeerssituatie op de Burgemeester Kasteleinweg. Zo is er een quick-scan uitgevoerd, worden de verkeersbewegingen op het tracé bestudeerd, is er een vrachtwagenverbod en 30 km trajecten ingevoerd in de wijken, en zijn er getekende schildpadden op verschillende wijkstraten geplaatst om de snelheid van het autoverkeer te verminderen.

Pscycholoog
DTV Consultants verklaart op haar bedrijfswebsite in korte tijd zowel het gedrag van de weggebruikers als de infrastructuur van de (onveilige) verkeerssituatie te kunnen onderzoeken. Voor de analyse worden een verkeerspsycholoog en een gecertificeerd verkeersveiligheidsauditor ingezet. Op de gemeentepagina meldt DTV Consultants dat de observatie beelden van de rotondes in Aalsmeer alleen zullen worden gebruikt voor onderzoek en na afronding verwijderd.

Website DTV Consultants  

Foto’s Arjen Vos

7 reacties

  1. Het gaat echt een keer goed fout, mooi weer veel fietsers!! Camera toezicht om te monitoren is onzin elke keer een ongeval zegt al meer dan genoeg, fietsers verplicht stoppen!!!! Klaar!!! Haaientanden op fietspad zetten!!!!

  2. Vanmorgen ook weer meegemaakt rotonde Dorpsstraat, fietser die de rotonde vanuit Centrum links de rotonde op rijdt, dus eerst de Dorpsstraat over moet steken (ook al gevaarlijk) en dan de N196 over moet steken. Automobilist schrikt ervan, opeens een fietser voor zijn neus, hij weet niet waar die kijken moet!!! Als het al gevaarlijk is….verander eerst eens dat fietsers zowel links als rechtsom de rotonde kunnen rijden en zet een verbodsbord / eenrichtingsverkeer voor het fietspad zodat fietsers gewoon altijd linksom moeten rijden i.p.v. een bord op de N201 dat fietsers van 2 kanten komen.
    Waarschijnlijk dat het dan voor fietsers bij alleen linksom al een stuk veiliger ook wordt en voor automobilist minder complex en gevaarlijk.

  3. Je moet nu al 10 paar ogen hebben om de rotondes veilig te kunnen nemen. Ik hou mijn hart vast als het zometeen echt mooi weer wordt en er veel meer fietsers en voetgangers ook de rotondes zullen gebruiken. Als het verkeer dan nog langer moet wachten voordat ze door kunnen rijden, zullen ze steeds grotere risico’s nemen om er snel tussen te komen. Daarbij vind ik de snelheid van de bussen onverantwoord hoog als ze de rotondes nemen.

  4. Toen het aantal rotondes en de inrichting daarvan werd voorgesteld, heb ik in de raad de alarmbellen laten rinkelen. Ik kreeg daar geen bijval.

  5. Een verkeersveiligheidsauditor, een verkeerspsycholoog, een onderzoeksbureau
    en vele camera’s! Gaat WEER heel veel kosten, ben benieuwd hoeveel “bureaus” hier al voor betaald hebben gekregen.
    Dat het gevaarlijke situaties betreft was vanaf het begin al duidelijk!
    Misschien tijd
    dat Aalsmeer een eigen planoloog in dienst neemt, die de verantwoording draagt voor al deze foute toestanden.
    Vraag de Aalsmeerders, die gebruik maken van de rotondes, naar hun mening,
    daar hoeven geen super dure bureaus voor ingeschakeld te worden.

  6. Hard gereden? Ik woon op de dijk en moet elke dag stapvoets filerijden over die weg naar de Ophelialaan!

  7. Mogen we de rotonde Dorpsstraat wel rotonde noemen. Vanaf de Aalsmeerderbrug en vice versa is het een nagenoeg rechte weg waardoor harder gereden wordt omdat er op de N196 geen scherpe aanrijdrichting is, maar wel meer conflictpunten en complexer. Vanaf de Dorpsstraat kom je haast niet de N196 op of over, wat je bij een rotonde mag verwachten in te kunnen voegen. Dus voor een rotonde veel te klein en is het gewoon een zeer gevaarlijke KRUISING. Van Cleefkade, Opheliaan en zeker de rotonde Zwarteweg lijken meer op een rotonde. Doe er wat mee zou ik zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel