Green Park Aalsmeer krijgt een tankstation aan een nieuw stuk Braziliëlaan bij de op- en afrit van de N201 aan de noordkant. Eind dit jaar neemt Biemond van Wijk het complex in gebruik. Het tankstation, voor vrachtwagens en personenwagens, is onbemand en de hele week 24 uur per dag open. Er komt geen voorziening voor lpg en parkeren is verboden. Het station wordt beveiligd met camera's.
Eigenaar Jacco Biemond verwacht dat er in eerste instantie per dag 37 vrachtwagens, inclusief de langste (oftewel LZV's), zullen tanken. “En 200-zoveel personenauto's.” Dat vertelde hij woensdag op een informatieavond voor Hornweg-bewoners en andere betrokkenen, georganiseerd door Green Park in het eigen kantoorgebouw aan de Thailandlaan.
Nieuwe directeur
Het was tevens de kennismaking met de nieuwe Green Park-directeur, Dick van der Harst. Die volgde een maand geleden Gregor Heemskerk op, die vooral op de achtergrond opereerde en geen enkele moeite deed vrienden te maken onder buurtbewoners.
Van der Harst is van een ander slag. Een van zijn eerste daden was de bewoners bijeenroepen om ze duidelijkheid te geven over wat de komst van het tankstation voor hen betekent. En wat ze als tegemoetkoning kunnen verwachten.
Bufferzone
De belangrijkste compensatie is een groene bufferzone van 25 m achter de tuinen van de wegbewoners. De afstand tussen hun achtertuinen en het tankstation is 160 m. De buffer wordt voornamelijk gevormd door een watergang en een, dichtbegroeide, dam, die op het hoogste gedeelte 2 m is. Bovenop komen bomen te staan.
Dat worden “geen luciferhoutjes”, maar aardige bomen. “Het wordt exact hetzelfde als er bij Celieplant (het bedrijf aan de andere zijde van de Hornweg – red.) gedaan is,” legden ambtenaren uit. “Het wordt een mooie afscherming van het bedrijventerrein.” Op uitdrukkelijk verzoek van bewoners beloofde Van der Harst “serieus te kijken naar een hogere wal”.
In het gebied tussen bufferzone en Braziliëlaan moeten in de toekomst bedrijven gevestigd worden, zo is het streven van Green Park. “Het is een bedrijventerrein, géén attractiepark,” aldus Van der Harst. Mochten er gebouwen verrijzen, dan wordt het tankstation aan het zicht van de bewoners ontrokken. Maar, zo gaf de directeur aan, daar zijn “geen concrete plannen” voor.
Verlichting
Over de verlichting hoeft de buurt zich volgens de deskundigen geen zorgen te maken. Het tankstation wordt bijna geheel overkapt en er gaat nauwelijks of geen licht naar boven of zijwaarts.
Biemond biechtte op dat dat vooral aan de welstandscommissie te danken is. “Ik wilde liefst alleen een pompeiland.” Achteraf was hij er niettemin mee in zijn sas, want het geheel krijgt een “mooie uitstraling”.
Herrie
De bewoners grepen de gelegenheid aan om de “herrie” van de N201 (“zeker als het regent”) aan te kaarten. Dat wordt straks méér, omdat vrachtwagens de afrit nemen om te gaan tanken en ook weer terug de weg op moeten.
Om op de oprit en bij het tankstation het lawaai, en ook de hinder van autolampen, in te dammen pleitten ze voor schermen bij de afslag. Een zinvol idee, vonden de ambtenaren. “We staan open voor iedere verbetering.”
Stil gebleven
De avond verliep overigens in goede sfeer. Toch klonk er de nodige kritiek, soms fel en recht uit het hart. “In het begin van Green Park tien jaar geleden kregen we iedere week een prachtige brochure met mooie plannen en parkjes,” meldde een bewoonster.
Sindsdien is het volgens haar stil gebleven. Het bestemmingsplan onderging telkens wijzigingen en er kwam van alles van de grond wat oorspronkelijk niet in de pen zat. “En nu ineens krijgen we een benzinestation in onze achtertuin. Dat horen we nu pas.”
Toezeggingen
De bewonersbijeenkomst was de eerste in al die jaren. Dat gaf de criticasters dan ook niet meteen volop vertrouwen in de toekomst. Niettemin waren de omwonenden niet ongelukkig met de toezeggingen die Van der Harst deed.
De directeur kondigde aan dat de Hornweg-bewoners “binnen twee weken” bezoek krijgen van de gemeente. Daarin wordt toegelicht wat in de individuele gevallen de perspectieven van het plan zijn. Ook krijgen ze zo goed mogelijk antwoord op vragen waarmee ze zitten. Verder stuurt Green Park ze de woensdag gegeven presentatie toe.
Bezwaar indienen
De omwonenden hebben na het verlenen van de voorlopige omgevingsvergunning door de gemeente (Van der Harst verwacht die “half april”) zes weken om bezwaren tegen het plan in te dienen. Ergens tussen 1 juni en 1 juli kan – als aan de vereiste formaliteiten is voldaan – de bouw van het tankstation van start gaan, keek de directeur vooruit.
“De bouwtijd is vier à vijf maanden. Eind van het jaar kan het klaar zijn.” Maar ook de bufferzone moet dan gereed zijn. “Dat is voor mij een uitgangspunt,” stelde Van der Harst.
Avontuur
Jacco Biemond noemde zijn initiatief om naast de N201 een tankstation te bouwen een “avontuur”. Maar zoiets is volgens hem eigen aan het ondernemerschap. “Het gaat er gewoon goed uitzien. Het is puur een tankstation. Je stop je pasje erin en klaar.”
Vooral vrachtauto's die van de bloemenveiling komen zullen, zullen “in de praktijk” van zijn tankservice gebruikmaken. Die rijden verder niet Green Park in, maar vervolgen hun weg over de N201 naar de A9 en A4.
Desondanks zullen er vrachtwagens uit de richting van de Waterwolftunnel het tankstation aandoen. Ook LZV's, en ja – zo waarschuwde een buurtbewoner – die moeten via de tunnel op de Middenweg een serie lastige bochten nemen om te kunnen tanken. “Moet niet eerst de infrastructuur op orde?” zo vroeg hij zich af.
Foto's: de locatie aan de afrit van Greenpark waar het tankstation gaat verrijzen, een voorbeeld van de dam zoals langs de Machineweg achter Celieplant is aangelegd (foto's Arjen Vos); portret: de nieuwe Green Park-directeur Dick van der Harst (foto Green Park)
2 reacties
Het benzinestation is gelegen aan de beruchte M-weg waar AalsmeerVandaag niet meer over wenst te schrijven. Het benzinestation ligt in het gebied van de Middenweg waar LZV wellicht verboden gaat worden i.v.m. veiligheid. Bestaande bedrijven aan de Middenweg worden de vergunningen ontzegd terwijl het tankstation volledig ingericht gaat worden om ook LZV af te handelen. Die avond werd aangegeven dat deze voertuigen ook deels afgehandeld gaan worden via de Middenweg. De gemeente meet met 2 maten.
Wie ontrafelt deze puzzel. De tankslag om de Middenweg blijft zich in alle bochten wringen, om uiteindelijk een opening naar de wijze uit het oosten te kunnen forceren.