Eerste las voor nieuwe historische praam

De ene Alderden helpt de andere met het leggen van de eerste las

Door: Arjen Vos. “Een traditionele eikenhouten praam gaat eigenlijk maar één generatie mee. Na een jaar of 40 beginnen ze bedrijfstechnisch vaak toch wat mankementen te vertonen,” sprak Hans Alderden woensdag 28 juni in de bloemenschuur van de firma Alderden waar de laatste jaren naast de verwerking van seringen en sneeuwballen ook aluminium boten worden gebouwd. De kwekerij annex scheepswerf aan de Oosteinderweg was het toneel voor het leggen van de eerste las aan de nieuwe praam die in september door De Historische Tuin in gebruik wordt genomen.

De praam van de Historische Tuin is volgens tuinvrijwilliger Hans Alderden dus zo’n beetje aan het einde van zijn Latijn. De wens van Esther Gouwerok, directeur van de gelijknamige scheepswerf, om rondom het 170-jarig bestaan iets cadeau te doen aan de gemeenschap kwam op het perfecte moment. De Tuin had namelijk op hetzelfde moment ook een wens: ze wilde graag een nieuwe praam. Gouwerok benaderde bevriende bedrijven Verhoef en De Vries of ze ook mee wilden doen en in no-time was de deal rond.

De hoofdrolspelers bij de aluminium bodem met vlnr Hans Alderden, Gerben de Vries (Historische Tuin), Daniël Alderden, Ruud Schwegler (Verhoef), Roderick de Vries (De Vries Scheepsbouw), Esther Gouwerok, Michel Vermeulen (Gouwerok) en Tom de Vries (DVS)

Angst bleek ongegrond
Esther Gouwerok stond niet voor het eerst op het terrein van de seringenkweker/botenbouwer. Twaalf jaar geleden speechte ze hier ook bij de doop van praam nummer 1 die de toen zeventienjarige Daniël Alderden had gemaakt. “Je mag nog een nummer 2 maken maar dan moet het wel afgelopen zijn anders word je een  te grote concurrent van ons,” zo liet ze destijds optekenen. Inmiddels is Daniël 24 pramen verder maar ook nog steeds werkzaam bij Gouwerok. De angst dat Gouwerok een talentvol lasvoorman zou kwijtraken bleek ongegrond. De iets minder ‘piep’ maar toch nog altijd jonge botenbouwer heeft het naar de zin bij de bouwer van imposante zeiljachten en casco’s en combineert de werkzaamheden in loondienst graag met zijn eigen bedrijf.

Rustplek
En toen was het tijd voor de eerste las. Een fluitje van een cent zo bleek waarbij de ene Alderden de andere Alderden van dienst was. In luttele seconden werd het ‘zettelboord’ van twee laspunten voorzien waarmee het onderdeel stevig rechtop bleef staan. Deed Daniël er in 2011 nog een half jaar over om zijn eerste aluminium praam van scratch naar waterproof te krijgen, nu garandeert hij dat dit exemplaar al in september te water gelaten kan worden. Zwart geverfd zal hij straks nauwelijks te onderscheiden zijn van het huidige houten (Enthoven)model dat eenmaal uit de vaart genomen een laatste rustplek krijgt in het tuinbouwmuseum.

(Foto’s Arjen Vos) 

2 reacties

  1. Leuk dat er een nieuwe traditie lijkt te ontstaan. Koninklijke de Vries (oorspronkelijk ontwerp), Gouwerok (omzetten naar werktekening), Daniël Alderden (bouw) en Verhoef (schilderwerk) hebben mede de bouw van de werkboot van Stichting De Bovenlanden, een echte Aalsmeerse landschuit, mogelijk gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin