Maandag werden ze opgemerkt – en op sociale media gedeeld – door dorpsgenoot Fred Romkema: de eenrichtingsverkeerborden bij de op- en afritten van het Raadhuisplein. Die waren er al, al jaren, dat klopt. Maar er is een verschil.
Zo zijn we al jaren gewend dat je het Raadhuisplein oprijdt via de Stationsweg, en kan verlaten via de brug naar de Van Cleeffkade. Er is echter sprake van een geheel nieuwe situatie: volgens de nieuwe bebording moet je als automobilist het Raadhuisplein via de Van Cleeffkade 'betreden' en via de Stationsweg weer verlaten. Voor fietsers geldt een uitzondering, die mogen het zelf weten hoe ze het Raadhuisplein op gaan en weer verlaten.
Gemeente
Gezien de reactie van raadslid Vleghaar op sociale media, heeft de gemeente verzuimd deze wijziging te communiceren met de burgerij. Gelijk rijst ook de vraag naar het waarom van deze maatregel. Heeft het te maken met de renovatie van het gemeentehuis, of wellicht met de komst van de Lidl? Hoe dan ook, de borden waren er ineens en de wijziging is een feit.
Uitdaging
De gevolgen van de wijziging zouden wel eens groot kunnen zijn. Het is tegenwoordig sowieso al een uitdaging om vanaf het Praamplein via de Uiterweg de Stationsweg of Van Cleeffkade te bereiken. Daar komt dan nu bij dat automobilisten vanaf het Raadhuisplein links- of rechtsaf de Stationsweg op moeten.
Dat zou wel eens tot een verhoging van de verkeersopstoppingen kunnen leiden. Helemaal nu momenteel ook nog eens de afrit naar de Stationsweg om onduidelijke redenen versmald is.
Of deze situatie blijvend of tijdelijk is, is op de redactie van AalsmeerVandaag niet bekend. Maar zorgelijk is het wel, ook met het oog op de komst van de Lidl, waarvan de bouw in volle gang is. Eenmaal geopend zal ook dat de nodige verkeerstoestroom met zich mee brengen.
Tekst: Mariëlle Wegman, foto's Laurens Niezen
(advertentie)
73
7 reacties
WAT EEN VERRASSING!!!!!!
over communicatie en voorlichting gesproken ?????
Dat de nieuwe Lidl een hoop drukte gaat geven is zeker. Lidl gaat een Super Lidl neerzetten passend in de strategie om niet alleen op B locaties gevestigd te zijn.
Ben benieuwd hoe dit zal uitwerken. Kudelstaart zal zeker in groten getale de stamppotten komen halen.
Ook de Poolse werknemers zullen toestromen voor het lekkere goedkope Duitse Bier.
Mijn advies: pendelbussen tussen Kudelstaart en de Lidl.
De hele verandering is ingegeven om bij de komende opstoppingen op de hoek Stationsweg/Zijdstraat /Uiterweg/van Cleeffkade het autoverkeer vanaf de Stationsweg via de sluiproute over het Raadhuisplein en over de brug te laten ontsnappen. Die route lukt ook met verkeer vanaf de Uiterweg.
Daarom is de nieuwe uitgang ook versmald, want o wee als er iemand via die nieuwe uitgang het Raadhuisplein op zou gaan om aldus die opstopping te ontwijken.
Daarom heb ik toentertijd andere plannetjes ingediend, zonder (gewoontegetrouw) een heldere reactie/uitnodiging van het gemeentehuis.
Ik maandag middag ook dus tegen verkeer in gereden ;-(
Groot bord situatie veranderd zou handig zijn toch??
Het overzicht op het verkeersplan van de gemeente daar is nog al veel om te doen geweest. Een ambtenaar van de gemeente Amstelveen geeft geen duidelijk beeld waar men in Aalsmeer op kan bouwen. Voer een commissie in die in overleg gaat werken aan een goed plan. Het gaat tenslotte om de verkeersveiligheid en de doorstroming!!
Het verbaast mij niet dat de de verkeerssituatie onverwacht veranderd is gezien de deskundigen die onze gemeente op dit gebied rijk is. Denk hierbij aan het (te) lage viaduct Hornweg.
Of zou e.e.a. aan het brein van CvK Johan Remkes ontsproten zijn?
De Gemeente heeft geen enkel idee wat voor enorme puinhoop de verkeersafwikkeling gaat worden in het dorp door de nieuwe Lidl. Onderzoeken die gedaan zijn allemaal in het voordeel van Lidl geschreven. Bij de gemeente moet alles wijken voor de Lidl; Dat dit een verkeersinfarct voor het dorp met zich meebrengt nemen ze daar in het Gemeentehuis voor lief, want de meeste ambtenaren die nog werkzaam zijn in ons Gemeentehuis wonen niet eens in Aalsmeer zelf.