Crompoucen ook bij Aalsmeerse bakkers in trek

(Foto Bakkerij Vooges)

Door: Arjen Vos. Ze zijn een enorme hit op TikTok en ondernemend als ze zijn, hebben inmiddels ook de plaatselijke bakkers de crompouce omarmd. Zowel bij Vooges, Müller, Hulleman als Van Leeuwen kleuren de vitrines knalroze. Deze week sprongen zij in de op de trend waarbij tompouce en croissant samensmelten tot de nieuwe smakelijke versnapering.

Om te achterhalen wie de uitvinder is van deze mierzoete en calorierijke nieuwkomer, is niet eenvoudig. Het succes kent zoals gebruikelijk vele vaders. Maar dat de sociale media een krachtig middel zijn blijkt maar weer eens. Overal in het land stropen bakkers de nachtelijke mouwen extra op omdat de vraag de pan uit rijst. Dat heeft ook Sven Müller van de gelijknamige banketbakkerij gemerkt. “Klanten kwamen er speciaal naar vragen en nadat we er een aantal hebben gemaakt en via onze eigen sociale media hebben gepromoot, zagen we de afgelopen dagen steeds een verdubbeling van de verkoop. Het is ook geen ingewikkeld product om erbij te hebben. Croissants maken we al en ook tompoucen hebben we in het assortiment. Dat maakt het eenvoudig om die twee te combineren.”

(Foto Müller Banket)

Denkt Sven dat de crompouce een blijvertje is? “We geven aan dat het een tijdelijk product is maar de klanten zijn zo enthousiast dat we niet weten hoe tijdelijk precies. Het zal best moeilijk zijn om er straks weer afscheid van te moeten nemen.” En ziet hij ze straks als oranje variant bij het andere Koningsdaggebak? “Dat zou zo maar kunnen…”

‘Je moet het geprobeerd hebben’
Ook Jasper Engel van Vooges heeft de nachtelijke productielijn aangepast met extra room en fondant om voor de verschillende winkels voldoende aanbod te hebben. “Het gaat helemaal los met de vraag,” zo zegt hij. Net als collegabakker Müller kan hij moeilijk voorspellen hoe lang de crompoucenmanie zal aanhouden. “Mensen hebben nu allemaal iets van: ‘je moet het geprobeerd hebben’. Daar spelen we natuurlijk graag op in.” Als hij moet kiezen, welk baksel heeft dan zijn voorkeur? “Persoonlijk vind ik de tompouce lekkerder, die blijft ook langer krokant.” En geeft hij nog een eigen signatuur aan de crompouce? “Onze basis is het recept van de tompouce waarbij we niet zuinig doen met de vanille. Wel echte vanille natuurlijk.”

Zowel bij Vooges als Müller worden de crompoucen voor €2,90 aangeboden. Bij Van Leeuwen en Hulleman zijn ze vijf cent duurder. Welke het lekkerste zijn? Dat mag u zelf bepalen…

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel