Bus moet stoppen bij rotonde Dorpsstraat

(Gemeentelijk persbericht) Om het aantal ongevallen op de rotondes van de Burgemeester Kasteleinweg terug te dringen worden de inrichting van de rotondes, de snelheid van de verkeersdeelnemers en de bewegingen van de bus aangepast. De maatregelen zijn besproken met de provincie, de politie, vervoersmaatschappij Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam. Over drie maanden en over een half jaar wordt de effectiviteit van de maatregelen geëvalueerd.

Het aantal ongevallen op deze weg is na de oplevering snel opgelopen. De onoverzichtelijke situatie op de rotondes, en de snelheid en het gedrag van de diverse weggebruikers blijken daarvan de oorzaak. De maatregelen die nu op korte termijn worden genomen gaan volgens betrokken partijen een deel van die problemen verminderen.

Woensdagavond botste een bus met een overstekende fietser op de rotonde bij de Dorpsstraat (Foto Laurens Niezen Fotografie)

Stop & Go bij Dorpsstraat
Eén van de problemen lag in het feit dat bij de rotonde bij de Dorpsstraat de bus niet hoeft te stoppen bij een halte, zoals vlak voor de andere rotondes wel gebeurt. In overleg met Connexxion is vanaf 1 juni een Stop & Go ingevoerd waardoor de bus eerst volledig tot stilstand komt voor hij de rotonde op komt rijden.

Groen gesnoeid
Het overzicht op de rotondes bij de Dorpstraat en de Van Cleeffkade is per direct verbeterd door het groen te snoeien. De zichtlijnen voor automobilisten zijn daarmee ruimer geworden.

Deze week werd er bij de rotonde Dorpsstraat door deskundigen apparatuur uitgelezen. (Foto’s Arjen Vos)

Prikkels verminderen
De komende maand zullen voornamelijk verschillende visuele aanpassingen in gang worden gezet voor het versimpelen en verminderen van ‘prikkels’ voor alle weggebruikers. Denk hierbij aan het verwijderen van de voorsorteervakken op de rotondes, het verduidelijken van de busbanen en het aanpassen van de bebording. Ook wordt komende maand gekeken hoe de snelheid van de fietsers richting de rotondes kan worden verlaagd waar deze te hoog is.

Aanpassing vraagt tijd
Naast de korte termijn maatregelen wordt in samenwerking met gemeentelijke partners Connexxion, Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland en de politie district Amsterdam-Zuid afgestemd hoe de verkeerssituatie nog verder veilig kan worden gemaakt door zwaardere aanpassingen. Dit neemt meer tijd in beslag dan de eerder genoemde maatregelen.

10 reacties

  1. Bij de rotonde Dorpsstraat had (weer) een bushalte moeten staan. Zoals er daar altijd een geweest is.

  2. Het wordt tijd dat voordat er een weg wordt aangelegd er ook mensen met verstand de uitwerking doen, ieder mens kan bedenken dat de huidige burgermeester Kasteleinweg gevaarlijk, onoverzichtelijk en en niet te begrijpen is. Ook de busbaan wordt dagelijks bereden door automobilisten omdat het volstrekt onlogisch en duidelijk is. Nu kost het heel veel geld, maar vooral veel leed en laten wij hopen geen dodelijk aflopen.
    Het Team en de verantwoordelijken die deze situatie heeft bedacht en ingericht moet zich diep schamen en nooit meer met verkeerszaken bezig houden.

  3. Stap 1, dat is mooi.

    Maar dan ook:

    Wanneer worden er maatregelen genomen voor een veiligere Hortensialaan (deel tussen Zwarteweg/Ophelialaan) en voor de Ophelialaan.

    Want dat is sinds het verdwijnen vd bussen een racebaan geworden (het is een 30k/u zone) en DE route die al het verkeer opvangt dat voorheen over de N196 reed. Inclusief het vele dagelijkse vrachtverkeer dat geen bestemmingsverkeer is (Hallooooo Jumbo etc). En dat op een route waar ontzettend veel kinderen, jongeren en fietsers gebruik van maken van/naar de rondom gelegen scholen, sportgelegenheden, kinderboerderij, surfstrand, horeca etc etc. Met ‘dank’ aan de knip om Aalsmeer ‘verkeersveiliger’ te maken.

    Wellicht wordt de urgentie wat duidelijker als de bewoners het heft in eigen handen nemen en voor versperringen oid gaan zorgen om de absurde snelheden uit deze beide straten te kunnen verlagen en de verkeersveiligheid voor zowel kinderen, fietsers, bewoners te kunnen herstellen. Want vanuit het OM is aan de politie opdracht gegeven om hier niet te mogen bekeuren omdat de weginrichting niet als 30km/u weg is ingericht (dit kreeg ik vd nodige agenten te horen, na mijn vraag wanneer er op snelheid gecontroleerd gaat worden). De ‘bal’ ligt dus bij de gemeente!

    Er is wel een mobiliteitsagenda met Deltaplan, maar voordat dat een keer uitgevoerd gaat worden, zijn we jaren (en vele onnodige ongevallen, overlast etc) verder.

  4. We kunnen cynisch zijn over een ’traag’ overheidsapparaat en wellicht bij deze B. Kasteleinweg hier en daar terecht, maar wij als individuele weggebruiker hebben ook een morele plicht om ons goede en tolerante deelnemer op te stellen.
    Gisteren nog werd ik op de Zwarteweg bijna van mijn sokken gereden door een ‘haastige ‘automobilist.
    Maar het is prima en nooit te laat, dat er aan de verkeersveiligheid gewerkt wordt !!!

  5. Nu nog een richtings verkeer voor de fietsers op de rotondes, dat zou ook een stuk schelen.

  6. Het outsourcen van beleidsontwikkeling en -advies naar Amstelveen heeft voor Aalsmeerders niet bepaald veel succes gebracht; in ieder geval niet voor de portefeuille verkeer. Onze ‘overbelaste’ wethouders verkeer, met weinig specifieke domeinkennis, hebben dit gehele traject de afgelopen jaren ook niet veel goed gedaan – een evaluatie waard lijkt me. Waar moet het beter.

    Heel fijn te zien dat nu er weer iemand dedicated voor Aalsmeer aan de slag is, er wel geschakeld kan worden, stappen in de juiste richting worden genomen, er eindelijk wordt geluisterd en wordt gecommuniceerd naar buiten. Hopelijk kan de ‘shitlist verkeer’ die er nog ligt voor deze gemeente nu adequaat worden opgelost.

    Voor wat betreft de rol van de gemeenteraad in dit hele traject zou het hen sieren enige reflectie op de eigen rol te uit te voeren. Wat mij betreft wordt het kiesvolk niet gediend met afwachtende, weinig kritische volksvertegenwoordigers die niet durven (bij)sturen. Er zijn ook andere hobby’s ;-). Niet tbv schuld, maar verbetering. Het lijkt me dat we een dergelijk project met impact op vele niet nogmaals zo willen doorlopen.

    Ga vooral door op de goede weg!

  7. De rotondes moeten gewoon uniform zijn en de KNIP moet er zo gauw mogelijk uitgehaald worden. Het is treurig dat het allemaal zolang duurt voor dat zaken recht gezet worden en de veiligheid voor alle weggebruikers goed gewaarborgd is. Je vraagt je bij de overheid steeds af waarom er niet vooraf een goede beoordeling van plannen plaats vind.

  8. Mooi zo, was wachten op het eerste dodelijke slachtoffer. Nu nog de knip eruit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel