Al 187 keer klem onder Hornwegviaduct

Wanneer het gaat over het N201-viaduct over de Hornweg, hoeven we daar eigenlijk niet zo heel erg veel woorden aan vuil te maken. Vorige week deed zich opnieuw een te-hoge-vrachtwagen-incident voor. Volgens een buurtbewoner die de stand bijhoudt, was het inmiddels de 187ste keer dat een vrachtwagenchauffeur de hoogte verkeerd inschatte.

In 2014 gaf verkeerswethouder Verburg al aan het niet te zien zitten om de Hornweg, ter hoogte van het viaduct, te gaan verlagen. De reden daarvoor was vooral een centenkwestie. Er zou toentertijd een bedrag van circa € 340.000 mee gemoeid zijn. Een dure grap, aldus Verburg. 
 
Dure grap
Na 187 klemgereden vrachtwagens en verhoogde busjes is de onheilsplek vooral voor vervoerders een dure grap geworden. De waarschuwingsborden maken klaarblijkelijk geen indruk op de chauffeurs. Wegversmallingen en rood/witte paaltjes hebben wellicht invloed op de rijsnelheid, maar hebben totaal geen vat op de beslissing van chauffeurs van vrachtwagens en busjes om gewoon door te rijden. 
 
Beschermen
Moet je als gemeente op een gegeven moment, na zoveel 'incidenten' deze eigenwijze weggebruikers niet tegen zichzelf gaan beschermen? Niet meer waarschuwen voor een beperkte doorrij-hoogte, maar zorgen voor een behoorlijke doorrij-hoogte? Natuurlijk, drieëneenhalve ton is flink geld. Geld dat waarschijnlijk inmiddels ook is opgehoest door verzekeringsmaatschappijen en/of bedrijven die eigenaar zijn van getroffen vrachtwagens en busjes. 
 
Tekst: Mariëlle Wegman, foto's archief AV
 
(advertentie)
 
 

2 reacties

  1. Door de vragen van de VVD in de Gemeenteraad is de problematiek rond het viaduct weer onder de aandacht gebracht; VVD bedankt. De wijze waarop Wethouder Van Duijn heeft gereageerd geeft het vertrouwen dat er goede oplossingen komen.
    Overigens sluit ik mij aan bij de reactie van de heer Peter Smolders. Aanrijdingen ontstaan veelal door te hoge snelheid.
    Verkeersdrempels aan beide kanten van het viaduct zorgen er mede voor dat ernstige aanrijdingen worden voorkomen!!

  2. Misschien zie ik praktische bezwaren over het hoofd, maar aan weerskanten een laserdetector die ruim van tevoren een te grote hoogte van een voertuig opmerkt, in combinatie met een fel oplichtend stopbord zou toch een boel schade kunnen voorkomen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel