Door: Arjen Vos. Vandaag worden in Den Haag door de 32 lidstaten van de NAVO handtekeningen gezet onder nieuwe afspraken. Gisteren was er in de aanloop naar de ’top’ grote opwinding onder een legertje vliegtuigspotters dat zich in de omgeving van Schiphol had opgesteld om de Airforce One met daarin de Amerikaanse president Donald Trump te kunnen zien en te fotograferen. De politie had de handen vol om de opgewonden spotters in het gareel te houden. Met name langs de Sloterweg en Tweeduizend El groeide het aantal mensen met telelenzen en aanverwante apparatuur.
Het werd uiteindelijk niet de verwachte Zwanenburgbaan maar de Kaagbaan waar de door spotters genoemde ‘holy grail’ een touchdown op Nederlandse bodem maakte. Dat het toestel deze baan vanuit noordwestelijke richting naderde is uitzonderlijk. Net als de inhoud van de Boeing 747. Aansluitend vertrok de presidentiële delegatie via de A4 en de verder lege A44 richting het World Forum en paleis Huis ten Bosch waar Trump de nacht doorbracht.
(Video Laurens Niezen Fotografie, foto’s: VLN Nieuws, zie ook de galerij onder de advertentie van Desiree Bloemen)
4 reacties
De Air Force One kan wel op de Kaagbaan landen en stijgen. Hij is er speciaal voor ontworpen om heel snel opstijgen in geval van nood en ook te landen
Vliegtuig is niet op de Oostbaan geland maar op baan 24 (kaagbaan). Dus komend vanuit N-O en landen in Z-W richting. Vertrek ook vanaf 24.
Het toestel landde dinsdag op de Oostbaan. View over Amsterdam.
Het vertrok woensdag van de kaagbaan.
Die spotters hebben niet zo veel verstand van baangebruik en wensen van belangrijke mensen. Wist al dat de keus op de oostbaan zou vallen ook al is de oostbaan minder geschikt voor 747’s.
Zou het bericht dus maar even aanpassen.
Ben geen vliegtuigspotter en vlieg al jaren niet meer. Maar denk toch echt dat dit vliegtuig vanuit het noordoosten kwam. Vanuit het noordwesten (dus dwars) op de Kaagbaan landen is óók voor een presidentieel toestel onmogelijk.