Aantal vluchten neemt weer toe

Het aantal vluchten boven dichtbevolkt gebied van en naar Schiphol is in 2017 met vier procent toegenomen. Het aantal omwonenden dat een klacht indiende steeg maar liefst met 42 procent. Volgens het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) komt de toename vooral door het langdurig onderhoud aan de Kaagbaan dat maar liefst elf weken duurde. De groei van het aantal vluchten speelt hier zeker ook een rol. Tussen 2013 en 2017 steeg dat aantal met 17 procent. Dat extra vliegverkeer werd vooral boven dichtbebouwd gebied afgewikkeld zo blijkt uit cijfers.

Volgens het Parool van afgelopen vrijdag kreeg het luchtruim van Aalsmeer in deze periode te maken met een groei van maar liefst 62 procent over de Zwanenburgbaan en van 57 procent meer vliegtuigen over de Aalsmeerbaan. De Polderbaan en de Kaagbaan, banen over dunbevolkt gebied, groeiden veel minder spectaculair met respectievelijk twaalf en zeven procent. Zo is het aantal vluchten per dag over de Kaagbaan met 420 nagenoeg gelijk gebleven in die vier jaar. Voor de Aalsmeerbaan geldt dat het aantal vluchten van 200 per dag in 2013 toegenomen is naar 280 starts en landingen per dag.

Dichtbevolkt gebied 
Voor 2017 geldt dat het verschil tussen het aantal vluchten over de Kaag- en Aalsmeerbaan een stuk kleiner is geworden. Aan de Alderstafel zijn eerder afspraken gemaakt dat dichtbevolkt gebied ontzien zou worden, maar het tegendeel is waar. De Buitenveldert-, de Zwanenburg- en de Aalsmeerbaan zouden conform die afspraken het minst gebruikt mogen worden. Nu wordt de toename van het vliegverkeer voorál over deze drie banen afgewikkeld.

Zwaarst getroffen gemeente
Aalsmeer is daarmee de zwaarst getroffen gemeente. De gemeente is dan ook tegen elke vorm van groei van de luchthaven zolang de overlast niet wordt aangepakt. Het wordt er echter niet eenvoudiger op nu de opening van vliegveld Lelystad is uitgesteld. Daarom gaan er nu ook stemmen op om de groei van Schiphol voorlopig even uit te stellen. Een van die stemmen is de Aalsmeerse wethouder Robbert-Jan van Duijn. In het Parool, van zaterdag zegt hij dat de eis van minister Cora van Nieuwenhuizen om van alle partijen nog voor de zomer van 2020 een advies te hebben, haaks staat op haar uitspraak over meer zorgvuldigheid en herstel van vertrouwen bij omwonenden. Ook in de landelijke politiek gaan er nu stemmen op om het besluit tot groei uit te stellen. Daarentegen is de Amsterdamse Luchthavenwethouder Udo Kock volgens datzelfde Parool vóór de groei van Schiphol na 2020.

Groeiend verzet
Ondertussen groeit het verzet. Zo wil een bewonersgroep in Amstelveen dat het aantal vluchten over de Buitenveldertbaan vermindert en is er in Aalsmeer-West en Kudelstaart een nieuwe bewonersgroep opgestaan die ook wil aanschuiven bij overlegtafels omdat er het gevoel heerst dat de belangen van bewoners in die hoek van Aalsmeer niet goed gediend worden. De onlangs opgerichte vereniging Vliegtuighinder Westeindergebied wil hier verandering in brengen.

Onderzoek ultrafijn stof op school
En dan is er ook nog het onderzoek naar ultrafijn stof. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht doen onderzoek naar het korte termijneffect van ultrafijn stof op de gezondheid van longen van kinderen. In Aalsmeer doen twee basisscholen mee. Dat zijn de Oosteinder en de Jozefschool. De kinderen doen daarbij zelf thuis blaastests en houden op laptop, tablet of telefoon een dagboekje bij waarin ze vragen over hun gezondheid beantwoorden. Op de scholen wordt éénmaal per week bij ieder kind een uitgebreidere meting van de longfunctie uitgevoerd. Daarnaast wordt tijdens het schooljaar de luchtverontreiniging bij de scholen gemeten. Bij de Oosteinder is het onderzoek inmiddels klaar. Bij de Jozefschool loopt het nog. De resultaten worden in de loop van 2019 bekend en kunnen dus meewegen in de besluitvorming over Schiphol.

Tekst Jan Daalman, foto's archief AV

(advertentie)

3 reacties

  1. Ronald Fransen doet aan verkiezingsretoriek en vertelt echter niet het hele verhaal. Voor deze motie was al lang een position paper vastgesteld waarin de volledige raad zich o.a. uitspreekt tegen de verdere groei van Schiphol.. Daarmee was het een volstrekt overbodige motie.

  2. Ronald,

    je weet ook voor het CDA is Genoeg Genoeg maar al tegen de uitkomsten van de MER zijn als die er nog niet zijn is dan wel bijzonder en overigens stemde Pact VVD Fractie Kuin en 1 persoon van AB voor 3 waren er net als CDA tegen.
    Maar ja het is nog steeds verkiezingstijd he

  3. Afgelopen donderdag heeft PACT samen met AA een motie ingediend waarin B&W wordt opgeroepen voortaan als uitgangspunt te hebben: GENOEG IS GENOEG. Ook spreekt de motie uit geen geloof te hechten aan de komende MER (milieu effect rapportage) want GENOEG IS GENOEG. De motie is gesteund door de VVD, D66, PvdA, AA en GroenLinks. Helaas stemde het CDA tegen.

    Ronald Fransen
    fractievoorzitter PACT en lijsttrekker GroenLinks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel