Zestig bewonersgroeperingen in de Schipholregio roepen de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op Schiphol op om te onderzoeken of Schiphol op de lange termijn naar een eiland in zee verplaats kan worden en of alle Europese vluchten vervangen kunnen worden door een hoogwaardig treinsysteem. De bewoners stellen dat uitbreiding van Schiphol niet langer afgewenteld kan worden op de bewoners in de regio.
Deze middag wordt het rapport ‘Een Vlucht Naar Voren’ aangeboden aan de minister. Afzender: Bewonersplatform Luchtvaart Lange Termijn. Dat platform vertegenwoordigt zo’n zestig bewonersorganisaties in de Schiphol regio. Het is een tijdelijk overlegplatform dat een duurzame luchtvaart met behoud van een gezond leefmilieu nastreeft. Er zijn zes vertegenwoordigers uit Aalsmeer en Kudelstaart bij aangesloten.
De makers stellen dat Schiphol tegen milieugrenzen, veiligheidsgrenzen en capaciteitsgrenzen aanloopt. De uitbreiding via Luchthaven Lelystad is volgens de stellers onvoldoende om in de behoefte aan luchthavencapaciteit op langere termijn te voorzien. De bewoners in de Schipholregio tonen zich zeer bewust van de negatieve consequenties voor hun leefmilieu en het klimaat van het voortdurend uitbreiden van de nationale luchthaven op de huidige locatie. Iedere uitbreiding betekent volgens hen een toename van geluidsoverlast, gezondheids- en veiligheidsrisico’s.
Impasse door besluiteloosheid
De bewoners onderschrijven tegelijkertijd dat de luchtvaart voor Nederland van groot economisch belang is. De oorzaken voor de huidige impasse zijn de tegengestelde belangen van economie en milieu. Volgens de bewoners heeft dit tot gevolg gehad dat de politiek voortdurend fundamentele beslissingen over de toekomst van de luchtvaart op de lange termijn uit de weg is gegaan. Als de zaken gaan zoals ze nu gaan dan breekt er in 2030 precies dezelfde discussie als op dit moment en dat is wat de bewonersorganisaties willen voorkomen. Zij stellen dat de vestiging van een nationale luchthaven in dichtbevolkt gebied een historische vergissing is. Een vergissing die zich niet mag herhalen door voor de luchthavencapaciteit op korte termijn besluiten te nemen die op langere termijn opnieuw moeten worden betreurd.
Groei elders onderzoeken
In de brief aan de minister schrijven de bewoners dat de regering een nieuwe Luchtvaartnota uit moet brengen over de periode 2020-2040. Ze willen dat de minister daartoe eerst de luchtvaartbehoefte van Nederland vaststelt.
In de brief aan de minister schrijven de bewoners dat de regering een nieuwe Luchtvaartnota uit moet brengen over de periode 2020-2040. Ze willen dat de minister daartoe eerst de luchtvaartbehoefte van Nederland vaststelt.
Tegelijkertijd willen de bewoners antwoord op de vraag of groei op de huidige locatie wel past in het klimaatbeleid. Daarnaast vragen ze de minister om te kijken naar de kansen om Schiphol niet uit te breiden op de huidige locatie maar juist te onderzoeken of de groei van de luchthaven elders kan plaatsvinden zonder de leefbaarheid van bewoners aan te tasten. Bij dat onderzoeksproject moeten behalve overheden, luchtvaartsector, bedrijfsleven en wetenschap ook de bewoners rond luchthavens nauw worden betrokken.
IJ-vlakte met banen haalbaar
In het rapport worden de verschillende mogelijkheden belicht om Nederland van voldoende luchthavencapaciteit te voorzien voor de (zeer) lange termijn. De uitbreiding van Schiphol met banen op een 'IJ-vlakte' voor de kust is volgens de bewoners een haalbare en wenselijke optie. Deze uitbreiding zou gefaseerd moeten plaatsvinden waarbij de mogelijkheid wordt opengehouden om op lange termijn de hub Schiphol te verplaatsen. Banen in Zee zien de opstellers als haalbaar wanneer deze worden gecombineerd met bijvoorbeeld een buitenhaven voor Amsterdam, de aanlanding en opwekking van groene energie en terreinen voor bedrijfsgebouwen en woningbouw.
In het rapport worden de verschillende mogelijkheden belicht om Nederland van voldoende luchthavencapaciteit te voorzien voor de (zeer) lange termijn. De uitbreiding van Schiphol met banen op een 'IJ-vlakte' voor de kust is volgens de bewoners een haalbare en wenselijke optie. Deze uitbreiding zou gefaseerd moeten plaatsvinden waarbij de mogelijkheid wordt opengehouden om op lange termijn de hub Schiphol te verplaatsen. Banen in Zee zien de opstellers als haalbaar wanneer deze worden gecombineerd met bijvoorbeeld een buitenhaven voor Amsterdam, de aanlanding en opwekking van groene energie en terreinen voor bedrijfsgebouwen en woningbouw.
Schiphol helemaal verplaatsen
Volgens de bewoners kan de capaciteit van de nationale luchthaven in zee worden vergroot. Eerst kunnen één of twee banen de aanleg van een tweede Kaagbaan overbodig maken. In deze fase lijkt het mogelijk om de Buitenveldertbaan geheel of gedeeltelijk te sluiten. Daarna is het mogelijk een luchthaven 'Amsterdam International Airport at Sea' in fasen uit te breiden en daarbij de mogelijkheid open te houden op lange termijn Schiphol te verplaatsen. Daarmee komt een aanzienlijk ruimtebeslag van Schiphol vrij voor andere economische bedrijvigheid en woningbouw.
Volgens de bewoners kan de capaciteit van de nationale luchthaven in zee worden vergroot. Eerst kunnen één of twee banen de aanleg van een tweede Kaagbaan overbodig maken. In deze fase lijkt het mogelijk om de Buitenveldertbaan geheel of gedeeltelijk te sluiten. Daarna is het mogelijk een luchthaven 'Amsterdam International Airport at Sea' in fasen uit te breiden en daarbij de mogelijkheid open te houden op lange termijn Schiphol te verplaatsen. Daarmee komt een aanzienlijk ruimtebeslag van Schiphol vrij voor andere economische bedrijvigheid en woningbouw.
Bewoners dringen aan op spoed
Het rapport is volgens de bewoners nadrukkelijk niet bedoeld om aan te geven tot welke conclusies het onderzoek moet leiden. Wel als onderbouwing dat een onderzoek naar de accommodatie van de luchtvaart op lange termijn noodzakelijk is en dat er uitdagende mogelijkheden zijn om de luchthavencapaciteit die Nederland voor de verdere toekomst nodig heeft te realiseren.
Het rapport is volgens de bewoners nadrukkelijk niet bedoeld om aan te geven tot welke conclusies het onderzoek moet leiden. Wel als onderbouwing dat een onderzoek naar de accommodatie van de luchtvaart op lange termijn noodzakelijk is en dat er uitdagende mogelijkheden zijn om de luchthavencapaciteit die Nederland voor de verdere toekomst nodig heeft te realiseren.
De bewoners dringen aan op spoed. Volgens de organisatie zijn vliegtuigbanen in zee zijn niet nieuw. Ze vinden dat er aan de hand van vernieuwende en technisch hoogwaardige oplossingen de problemen die op veel plaatsen in de wereld spelen, verschillende sectoren van het bedrijfsleven de kans bieden zich prominent op de wereldkaart te zetten. Nederland is hard toe om na een Afsluitdijk en Deltawerken een nieuw en aansprekend infrastructureel project.
Het rapport wordt aangeboden aan alle instanties die met de vraagstukken rondom de luchthaven bezig zijn, inclusief de Tweede Kamer. De minister kreeg het rapport vandaag 13.30 uur aangeboden.
Tekst Jan Daalman, foto's archief AV
(advertentie)
42
Eén reactie
Nou deze 60!!!!!! Groepen spreken niet namens mij. Aalsmeer heeft bestaansrecht dankzij Schiphol. Enne 60 groepen, dat is bijna 2 groepen per airline!