Voor televisiekijkend Aalsmeer was het vrijdag een moment van herkenning toen daar plotseling René Waning op het scherm verscheen. Voor een item in het achtuurjournaal over de toegenomen populariteit van elektrische fietsen, werd de lokale fietsenhandelaar om een reactie gevraagd.
Waar bedrijven tienduizenden euro's moeten betalen voor een half minuutje STER-reclame, kreeg Waning deze publiciteit geheel gratis in de schoot geworpen. René's rechterhand en echtgenote Saskia vond het prachtig. “Mijn telefoon ontplofte zowat van de whatsappjes, zoveel mensen die het voorbij hadden zien komen.”
Waarom ze precies bij de Aalsmeerse fietsenwinkel wilden filmen, en niet bijvoorbeeld bij een fietsenwinkel in Emmeloord waar het grootste gedeelte van het onderwerp werd opgenomen, weet Saskia ook niet. “We werden gebeld of ze bij ons mochten filmen,” laat ze een dag na de uitzending weten.
Dat het NOS-journaal soms ook met een korreltje zout moet worden genomen is haar inmiddels ook duidelijk. Volgens de voice-over zouden ze in de afgelopen warme week maar liefst 25 elektrische fietsen hebben verkocht. “Nou, dat aantal klopt echt niet hoor,” zegt ze, wat niet wegneemt dat de elektrische fiets of 'E-bike' bij Waning goed loopt.
Klik hier om het fragment terug te kijken
Foto: screenshot NOS Journaal
(advertentie)