Vreeken Bouvardia: ‘Minimaal veertien dagen houdbaar’

AalsmeerVandaag geeft met regelmaat een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de Businessclub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Jaap Vreeken van Vreeken Bouvardia.

Door: Jeffrey van der Linden. “Kracht is doen waar je goed in bent en waar je gepassioneerd van raakt. Wij geloven dat het essentieel is om je hart te leggen in alles wat je doet.” Aan het woord is Jaap Vreeken, eigenaar van de in Rijsenhout gevestigde kwekerij. De roots van de kwekersfamilie gaan meer dan 120 jaar terug en al 30 jaar is de firma Vreeken specialist in de teelt van de verrassende en veelzijdige Bouvardia. Overgrootvader Dirk startte in 1896 met een groentekwekerij in Oude Wetering. Grootvader Jacob begon met kweken van verschillende soorten (zomer) bloemen en tulpenbroei in de winter. Toen vader Krijn het stokje van opa overnam kweekte hij met zijn neus voor innovatie en de nieuwste soorten, ruim 70 verschillende bloemenrassen. In 1989 specialiseerde Krijn met zoon Jaap in de jaarrondteelt van de Bouvardia. Een bewuste keuze voor deze, toen relatief nieuwe bloem die de Vreekens nu al ruim 30 jaar met veel plezier telen.


“Ik ben geboren in Oude Wetering en heb de liefde voor het vak van kweker met de paplepel ingegoten gekregen. Als kleine jongen was ik altijd al in de weer op het bedrijf van mijn vader. Na de middelbare tuinbouwschool heb ik negen maanden in Nieuw-Zeeland gewoond. Tijdens mijn verblijf belde mijn vader op, dat hij de kwekerij in Oude Wetering had verkocht. Ik ben toen terug naar Nederland gereisd en hebben we in 1990 een kwekerij in Rijsenhout opgestart, op de locatie waar nu ook mijn bedrijf is gevestigd. In 2005 heb ik in verband met uitbreiding van activiteiten, de naast mij gelegen aanpalende kwekerij overgenomen. In deze periode heb ik ook naast mijn werk, de studie Bedrijfskunde en Agri-Business gevolgd, wat best heel pittig was en uiteindelijk met goed gevolg afgesloten. Tenslotte bleef mijn bloed kriebelen en heb in 2012 op een derde locatie een kas gehuurd en in 2016 een vierde kwekerij gehuurd naast de huidige locatie. Hier heb ik met twee partners een pilot gedraaid van o.a. verlichting op gelijkspanning. Helaas is deze proef toen mislukt.”

Altijd iets nieuws
“Wij kweken dus al 30 jaar Bouvardia. Dit is een bloem die het hele jaar door gekweekt kan worden en ‘op commando’ kan bloeien. Dit wil zeggen, dat de plant afhankelijk van de daglengte een bloem maakt. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende vakken naast elkaar anders laten groeien. Bouvardia wordt in Nederland maar door drie kwekers gekweekt. Mijn afnemers zijn wereldwijd bloemisten, de groothandel en expediteurs. Ik vind het geweldig om met nicheproducten bezig te zijn en dat was mijn vader eerlijk gezegd vroeger ook altijd. Mooi om te zien is, dat hij, inmiddels, dik 80, nog steeds bij mij in het bedrijf helpt. Het onderscheidende vermogen van Vreeken Bouvardia is, dat ik altijd iets nieuws wil doen, mij verdiep in ontwikkelingen in de markt, maar ook in de wereld om ons heen. Het project in de gehuurde kwekerij met de pilot gelijkspanning, mocht dan op dat moment mislukt zijn, echter ik blijf altijd vernieuwen en ook om mij heen kijken welke innovaties of technieken ik in mijn bedrijf zou kunnen toepassen.”

Ambities
“Een van de uitdagingen is dat Bouvardia nog steeds een negatief imago heeft in verband met houdbaarheid van het product. Dat is echter allang verbeterd en de bloem is inmiddels minimaal veertien dagen houdbaar. Ik zie het als een uitdaging om dit bij de consument kenbaar te maken. Een andere uitdaging is de verscheidenheid in kleuren bij Bouvardia. Je hebt op dit moment nog drie hoofdkleuren. Het zou geweldig zijn als dit straks meer kunnen worden. De veeleisende consument wil immers steeds meer diversiteit. Om deze mooie en onderscheidende bloem te promoten ben ik zowel nationaal als internationaal actief op verschillende communicatie platforms. Hiermee probeer ik meer naamsbekendheid te genereren. Andere uitdagingen zijn, om als ondernemer steeds met je tijd mee te gaan en dat je van alle makten thuis bent. Door techniek/ IT-toepassingen is een kwekerij in de loop van de tijd ‘high tech’ geworden. Hierbij te denken aan verlichting, klimaat en besproeiing.”

Lidmaatschap Businessclub
“Er is niets belangrijker en mooier werken, dan netwerken. Daarmee bedoel ik, dat netwerken leuk en nuttig is. Zowel voor je als persoon als voor het bedrijf. Verder heb ik gezien dat de Businessclub van FC Aalsmeer heel actief is en ik hou ook wel van een beetje gezelligheid.”

Vreeken Bouvardia
Kruizemuntweg 31
1435 DD, Rijsenhout
T: 06-50216567
W: www.vreekenbouvardia.nl
E: jaap@vreekenbouvardia.nl
E: tineke@vreekenbouvardia.n

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

 

(Foto’s Vreeken Bouvardia)

Lees vorig bericht

Expositie met ‘rode draad’ in Dorpskerk

Lees volgend bericht

Nieuwe eigenaresse Primera Poldermeesterplein


1 Reactie

  • Boer zocht vrouw …

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *