Veilingomzet vorig jaar € 4,4 mld, groei 1,2%

De omzet van FloraHolland is in 2014 licht gegroeid. Een stijging van 1,2 procent leverde een omzettotaal van € 4,4 miljard op. Voor dat bedrag zijn 12,5 miljard bloemen en planten verkocht. Dat maakte de veiling vanochtend bekend.

“De grootste internationale marktplaats voor bloemen en planten ter wereld,” zoals FloraHolland zichzelf betitelt, zette aan snijbloemen voor € 2,5 mld om. Dat is een toename van 0,7%. De kamerplantenomzet steeg procentueel het meest, met 2,6%, tot een totaal van € 1,6 mld. Een daling viel de tuinplanten ten deel. Met een min van 1,8% kwamen ze uit op € 0,35 mld.

Gemiddeld genomen kregen de kwekers vorig jaar een 0,2% hogere prijs voor hun bloemen en planten dan in 2013. Het aantal via de veiling verhandelde producten groeide met 1%.

Klokaandeel zakt verder
Volgens de koninklijke coöperatie FloraHolland, die haar grootste locatie in Aalsmeer heeft,  zet de verschuiving naar directe verkoop door. Dat gaat ten koste van de klokverkoop, die vorig jaar uitkwam op een aandeel van 48,9%, tegen 51,1% bij de directe afzet. Wel was de verschuiving “minder sterk” dan in 2013. Maar een verdere daling van het klokaandeel is onvermijdelijk, zo schat de veiling in.

Daarom zet FloraHolland sinds afgelopen maandag in op een stevige koerswijziging, FloraHolland 2020 (klik hier voor recent artikel daarover).

Dit jaar verwacht de veiling een omzetgroei van 1,5%. Dat meldde financieel directeur Rens Buchwaldt op de ledenvergadering vorige maand.

Foto: bloemendistributie in Naaldwijk. (foto FloraHolland)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel