De regio Groot-Amsterdam is populair bij ondernemers. De hoofdstad van een land heeft sowieso doorgaans een grote aantrekkingskracht op bedrijven die internationaal opereren, maar ook voor regionaal werkende bedrijven is het vanuit verschillende invalshoeken interessant om zich hier te vestigen. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: de directe concurrentie is daardoor groter. Hoe maak je als ondernemer in onze regio het verschil en op welke manier kun je het beste te werk gaan als je jouw klantenbestand verder wilt uitbreiden?
De complexiteit van goede marketing
Het is niet voor niets dat financiers van een startende ondernemer een bedrijfsplan verlangen. Je kunt als zelfstandige immers heel goed zijn in jouw vakgebied, maar zonder gedegen plan is je onderneming al bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Je zult je moeten verdiepen in de opties die je hebt om jouw bedrijf echt goed op de kaart te zetten. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de website van Happy Horizon en ontdek de vele facetten van marketing. Dit bedrijf deelt veel kennis over het vak met de lezers en geeft tips en inzichten die je verder kunnen helpen. Door het lezen van interessante blogs word je gaandeweg een stuk wijzer.
Je merk online positioneren
Al snel zullen de meeste ondernemers tot de conclusie komen dat het opzetten en uitvoeren van een gedegen marketingstrategie geen kinderspel is. Wil je het goed doen, dan zul je hiervoor een expert nodig hebben. Zelf heb je er meestal de tijd niet voor, terwijl het wel de basis vormt van een succesvolle onderneming. Het uitbesteden van deze taak aan een onlinemarketingbureau betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug. Zo’n bedrijf kent de branche en is in staat om jou te voorzien van adequate informatie en sturing te geven aan de positionering van jouw merk. Een goede vindbaarheid in zoekmachines, een soepel draaiende website en het slim gebruikmaken van sociale media zijn hier onderdelen van.
Concreet resultaat
Van veel marketinginstrumenten is het effect niet direct meetbaar. Bij onlinemarketing is dat een heel ander verhaal. Vaak kun je daarvan direct de resultaten merken en dit stelt je goed in staat om tussentijds bij te sturen als de resultaten achterblijven bij de verwachtingen. Alles draait hierbij om goede communicatie, maar dat is sowieso het grondbeginsel van marketing. Als zoiets goed geregeld is, kun jij je zorgeloos blijven focussen op je kerntaken.
(Partnerbijdrage: Lequal)