Tuning Bloemenexport: ‘A worldwide touch of Dutch’

AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de Businessclub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Vandaag de beurt aan Burt Groeneveld van Tuning Bloemenexport.

Door: Jeffrey van der Linden. “Ik voel mij niet zozeer een Nederlander, maar wel een wereldburger. Ik ben internationaal georiënteerd. Naast dat ik vloeiend Engels spreek, kan ik mij redelijk verstaanbaar maken in het Frans en Duits. Tuning is dan ook een wereldbedrijf en daarom hebben wij de slogan: ‘A Worldwide Touch Of Dutch’,” aldus Burt Groeneveld.

Exportnummer 1§
Burt is een echte Aalsmeerder en woont samen met zijn vrouw en vijf kinderen in dit mooie dorp. “Mijn kinderen hebben internationale namen en dat is typerend voor de business waarin ik actief ben,” vertelt Burt. Hij behoort inmiddels tot de derde generatie bloemenexporteurs die onder de naam Tuning opereert. In 1931 is zijn grootvader, een Nederlander uit Naarden die zijn jeugd heeft doorgebracht in Frankrijk, in Nederland begonnen met de handel in bloemen. Hij breidde vervolgens het gebied uit naar het Franstalige deel van België. Na de tweede wereldoorlog was hij de eerste die een exportnummer kreeg, namelijk exportnummer 1. Hij kreeg dit nummer omdat bedrijven die met Duitsland handelden tijdelijk niet meer mochten exporteren. Dit nummer is nog steeds bij Tuning in gebruik. In de jaren 50 werd de handel uitgebreid met vliegzendingen naar Amerika, op dit moment de grootste afzetmarkt van het bedrijf. “In de jaren 70 heeft mijn vader de business van mijn grootvader voortgezet en verder uitgebouwd. Dit is hij tot 2003 blijven doen. Zelf ben ik vanaf begin jaren ’90 actief in het bedrijf.”

Sinds 2000 is Tuning gehuisvest in het pand naast een van de grootste gebouwen in de wereld, Flora Holland Aalsmeer. Dit is tot stand gekomen, omdat Tuning lid was van de SBA (Samenwerkende Bloemenexporteurs Aalsmeer), die oorspronkelijk uit tien bedrijven bestond. Met vier bedrijven, waarmee Tuning nog steeds goed samenwerkt, is destijds het stuk grond gekocht waarop het huidige pand staat.

Vers product tegen betaalbare prijs
Tuning is een exporteur en handelaar van snijbloemen en potplanten. Het bedrijf onderscheidt zich door het leveren van een zo vers mogelijk Nederlands product tegen een betaalbare prijs. Van origine levert Tuning verse bloemen aan ‘lastige bestemmingen’ als China en de Golfstaten. Tegenwoordig zetten zij hun producten voornamelijk af in de Verenigde Staten, met name in de grote steden als Los Angeles en New York. “In New York hebben wij een eigen verkoopkantoor. Helaas heeft de Covid-pandemie grote gevolgen voor ons. Waar wij tot voor kort vier keer per week in de grote steden verse handel leverden, is de handel aan het begin van de crisis volledig tot stilstand gekomen. Je moet je bedenken dat wij het hele jaar door bloemen leveren, maar onze grootste omzet eigenlijk in het tweede kwartaal van het jaar plaatsvindt, specifiek in de maand april. Daardoor zijn de prijzen van onze volumeproducten drie keer zo hoog geworden. Gelukkig is de luchtvracht inmiddels wel weer op gang gekomen. Tevens leveren wij kleinere hoeveelheden aan Zweden en Duitsland.”

Toekomst
Burt kijkt vooral vooruit. Zo wilt hij de afzet in de Verenigde Staten vergroten en in ieder geval in 2031 het 100-jarig bestaan van Tuning vieren. “Onze doelstelling is om de komende vijf jaar in de Verenigde Staten de omzet te verdubbelen. Echter, hierbij is er grote concurrentie van productielanden in onder meer Latijns-Amerika. Ik voorzie dat wereldwijd de traditionele bloemist zal verdwijnen en wij onze focus moeten leggen op de supermarkten. Hier waren wij in de Verenigde Staten al mee gestart. Je moet het bij deze branche echter hebben van de juiste contacten. Zo leveren wij op dit moment in New York aan een supermarktketen waar het Kwakelse Levarht, actief in groente en fruit, ook aan levert.”

Connectie met Businessclub FC Aalsmeer
Na contact met Roald Koster en omdat hij als Aalsmeerder een aantal leden van Businessclub FC Aalsmeer persoonlijk kent, besloot Burt ook lid te worden. “Hoewel ik helaas nog niet bij een van de Meer Voor Ondernemersavonden ben geweest, zal ik dit in de toekomst zeker wel willen.”

Tuning Bloemenexport B.V.
P.O. Box 1041
1430 BA, Aalsmeer
T: 0297-387900
W: www.tuning.nl
E: info@tuning.nl

Ook lid worden van Businessclub FC Aalsmeer? Schrijf je in op Businessclubfcaalsmeer.nl en houdt onze LinkedIn Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Foto’s Tuning

 

Eén reactie

  1. Leuk artikel om het zo te lezen. Een bedrijf waar ik met heel veel plezier 5 jaar voor heb mogen werken. Begonnen in straat 1 en meegegroeid naar de box in de Exportstraat. Succes Tuning en op naar de 100 jaar, ik hoop dat ik het mee zal maken😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel