Total Copy Service maakt zijn naam waar.
Ria Bouwman en Dirk Box al bijna 25 jaar verantwoordelijk voor gewaardeerde service.
Al bijna een kwarteeuw bedient Total Copy Service de gemeenschap met een uitgebreid pakket aan producten. Van de complete productie van een clubblad tot het ontwerpen en drukken van een geboortekaartje en van de verkoop van kantoorartikelen tot het bedrukken van bedrijfskleding. Er mag door de jaren heen veel veranderd zijn, Total Copy Service is altijd trouw gebleven aan de oorspronkelijke gedachte: de klant helpen zoals je zelf geholpen wilt worden.
Stencilen. Deze ouderwetse manier van kopiëren werd tot enkele tientallen jaren terug veelvuldig toegepast om schoolkranten en verenigingsblaadjes te maken. Lange tafels met daarop alle stapels bladzijden uitgespreid en vrijwilligers die langsliepen om de boel te bundelen en te nieten.
Dirk Box en Ria Bouwman waren destijds de pioniers die ijzeren-Heinig doorgingen met hun plan. Dirk vertelt: “Als we toen geluisterd hadden naar al die mensen die zeiden dat we er niets aan konden verdienen, waren we nooit met een dergelijke winkel begonnen. Klaas de Boer, oprichter van AVA’64 en oud-directeur van de Aalsmeerder Courant, heeft ons er echter van overtuigd dat we de stap moesten zetten. ‘Begin nou maar klein’ zei die, en wees ons op een klein leegstaand pandje in de Marktstraat, waar voorheen Fikla met fournituren gevestigd was. Het beslissende zetje kregen we van Canon, die een nieuwe druktechniek voor textiel in de markt zette. Dat we behalve kopiëren en de verkoop van kantoorartikelen ook t-shirts en andere materialen konden bedrukken, maakte het commercieel haalbaar. Zo begonnen we in 1990 met onze winkel.”
Toch hield de groei van Total Copy Service niet op. In het jaar 2000 nam de firma een drukkerij over in de Amsterdamse 1e Oosterparkstraat. Daar kregen de Aalsmeerders met een totaal andere mentaliteit te maken. Werkend vanuit de gedachte ‘Help een klant zoals je zelf ook geholpen wilt worden’ viel het op dat men in de hoofdstad veel minder gewend was aan een vriendelijk ‘Goedendag’ en ‘Dank u wel’. “Of de klant nu komt voor één kopietje of een hele doos drukwerk, we maken daarin geen onderscheid. Iedereen is welkom en we laten ook merken dat we blij zijn met elke klant.”
Total Copy Service blijft meegaan met de tijd. Altijd werkend met de nieuwste machines en technieken zodat de beste prestaties geleverd kunnen worden. Maar ook kansen zien om extra klanten in de winkel te krijgen. Dat was vijf jaar geleden de reden om een DHL-pakketservicepunt te starten. “Daarmee trekken we maandelijks toch tegen de 1000 extra mensen de winkel binnen,” aldus Dirk. Een van de laatste ontwikkelingen is de realisatie van een webshop zodat de klant online bestellingen kan doen.
Zo veranderde er in 25 jaar dus veel, maar eigenlijk ook weer weinig. Technieken en werkwijzen gingen mee met de tijd, de instelling en het dorpse karakter zijn altijd gelijk gebleven. Nog altijd wordt het clubblad van AVA’64 gemaakt. Digitaal opgemaakt, als pdf aangeleverd en door een magische machine gekopieerd, gevouwen, geniet en gebundeld.