Stemming beurs FloraHolland opperbest

“Kwekers en klanten hebben er allemaal zin in. Die positiviteit op de beurs is super.” Die uitlating vrijdag in de nieuwsbrief van de FloraHolland Trade Fair was tekenend voor de sfeer. Die was drie dagen lang “heel erg positief, ook al zit het niet overal en bij iedereen mee”.

Veel kwekers hebben het in deze crisistijden (nog steeds) zwaar, maar op de handelsbeurs in de Aalsmeerse veiling zetten ze met hun bloemen en planten steevast hun beste beentje voor. Ze halen één keer per jaar alles uit de kast om de internationale groothandel te laten zien wat ze in huis hebben. Dit jaar zijn er volgens FloraHolland ruim 14.000 bezoekers naar Aalsmeer gekomen, evenveel als in 2013.

Altijd genoeg water
Er waren 460 planten- en 180 bloemenstands, 50 stands van veredelaars en ook 50 van toeleveranciers, van verpakkingen en keramiek tot technische snufjes ook voor thuis. Een trekpleister was een ingenieus watergeefsysteem waarbij planten nooit meer te veel of te weinig water krijgen. Eén keer om de zoveel weken water in een reservoir, en klaar. Bijgeleverd een app die je met het geluid van stromend water laat weten dat je bij moet gieten. Binnenkort te koop in de winkel. Een langslopende klant uit Dubai had er al wel oren naar.

Exporteurs bezoeken de beurs doorgaans met hún klanten, zoals bloemenwinkeliers en vertegenwoordigers van supermarkten en tuincentra elders in de wereld. Van Duitsland, Frankrijk en Rusland tot Japan, Dubai en de Verenigde Staten.

Inspiratiebron
De kwekers spreken die 'eindklanten' graag, omdat die precies kunnen vertellen wat Engelse, Chinese en Canadese consumenten in de winkel vinden van hun bloemen en planten. En vooral, omdat ze samen kunnen brainstormen over wat ze er als kweker aan kunnen doen om nog beter in te spelen op de wensen van de consumenten. Dat directe contact is een belangrijke inspiratiebron voor de kwekers. “Meer beleving, meer emotie,” dat zijn de sleutelwoorden tegenwoordig, ook bij bloemen en planten.

Op hun beurt zien de handelaren wat er op bloemengebied beschikbaar is of binnenkort aankomt. Wat er te zien is, is van topkwaliteit, bijna zonder uitzondering. Veilingmeester Luus Hooyman was nog weer meer dan afgelopen jaren getroffen door de kwaliteit én schoonheid van de bloemen en planten.

Steeds professioneler
Bijna iedere kweker komt met nieuwigheden. Iets nieuws in je stand is bijna een must. De een komt met een nieuwe kleur, blad of bloempje, de ander met een nieuwe verpakking, een derde met een nieuw concept rond een bloem of plant.

De stands worden volgens de jury van de Best Stands Awards elk jaar professioneler en mooier. In de categorie veredelaars wezen de experts de stand van Schreurs Gerbera, gevestigd aan de Hoofdweg in De Kwakel, als de beste aan. “De uitstraling, kleurschakering, alles is op elkaar afgestemd. Bij de boodschap is geen twijfel mogelijk,” zwaaide de jury Schreurs lof toe.

Sprookjesboom
Een noviteit die als eyecatcher veel bekijks trok, was de Sprookjesboom, een ficus met kleine, frisse groene blaadjes met aan de stam het welbekende sprookjesboomgezicht, en het geheel uitgevoerd in sprookjessfeer. Kweker Robin Lokers van De Groot Plantenkwekerij uit Zevenbergen had de Efteling zelfs zo ver weten te krijgen dat ze haar naam officieel aan het product verbindt. 

De afgelopen weken was de sprookjesboom, waarmee Lokers zich bewust ook op de jeugd richt, voor het eerst te koop op de Efteling en bij een Brabantse supermarktketen. “Wás te koop! Het ging zo gigantisch hard,” meldde hij. Met zo'n succes had hij geen rekening gehouden. De nieuwe serie kan pas begin volgend jaar op de markt komen.

100% biologisch
Hoewel Aalsmeer als productiegebied (al lang) niet meer is wat het was, opereren lokale kwekers nog altijd in de voorhoede. Zo kreeg de Kudelstaartse cactuskwekerij Ubink donderdag de prestigieuze Dutch Flower Award 2014 als beste plantenleverancier van Dutch Flower Group (DFG), een groep van ongeveer dertig exportbedrijven.

Ook opvallend aanwezig vorige week was GreenBalanZ van de kweker Lennard van der Weijden. Het Kudelstaartse bedrijf pronkte er met “100% biologische” orchideeën. Het is de enige bloeiendeplantenkwekerij in Nederland met puur biologisch (volgens het Skal-keurmerk) geteelde producten. “En waarschijnlijk in de hele wereld,” vertelde Vivien Zweekhorst vol trots. “Innovatie is de drive van Lennard. Dan wil hij koploper in duurzaamheid zijn ook, en toonaangevend in de sector. Dat doe je in de hoop de rest mee te krijgen.”

Interactieve winkelruit
Zoals elk jaar pakte FloraHolland zelf uit met The Village, een plein dat kwekers en handelaren moet prikkelen en inspireren. Ditmaal bracht de veiling in beeld hoe consumenten in het jaar 2020 bloemen en planten kopen. Die consument, wereldwijd, is dan 24/7 online, en dus waren er de nodige futuristische digitale technieken te zien die daarop inhaken. Zoals een FlowerWindow, een interactieve winkelruit waarop je je eigen boeket kunt samenstellen.

Begin november 2015 vindt de volgende FloraHolland Trade Fair Aalsmeer plaats.

Foto's: impressie van de handelsbeurs op de veiling vorige week woensdag, donderdag en vrijdag. (foto's: Arjen Vos; sprookjesboom: De Groot Plantenkwekerij)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel