Persoonlijke en juridische aandacht bij scheiding en/of conflict

Jehan Edriouch in haar kantoor (Foto Ton van Eenennaam)

Door: Hans van der Linden. Jehan Edriouch wist al vroeg dat zij rechten zou gaan studeren en heeft van jongs af aan altijd een groot gevoel voor rechtvaardigheid gehad. Geboren in Limburg en opgegroeid in ’s-Hertogenbosch heeft Jehan hierna in diverse steden in Nederland gewoond en is zij na haar master Nederlands recht te hebben afgerond in de VS internationaal recht gaan studeren. In de competitieve omgeving waarin Jehan terecht kwam, heeft zij onder andere onderhandelen als vaardigheid aangeleerd.

Na het behalen van haar master Internationaal Recht en terug in Nederland, is Jehan op jonge leeftijd in de advocatuur terecht gekomen en heeft onder meer in loondienst op advocatenkantoren in Noord-Holland en Limburg gewerkt. Als advocaat heeft Jehan in die tijd veel in familiezaken en arbeidszaken geprocedeerd en onderhandeld. Hierdoor weet zij niet alleen wat er juridisch speelt, maar begrijpt zij ook goed de wensen, zorgen en emoties van de betrokken partijen. Ingewikkeld kan zijn, dat in deze situaties emoties en zakelijke belangen door elkaar heen lopen, waardoor niet altijd rationele keuzes gemaakt worden. Door hierin inzicht te krijgen en de belangen van partijen in kaart te brengen kan een oplossing vaak dichterbij komen. De ervaring als procesadvocaat helpt haar hierbij. Ze weet immers wat het alternatief is als partijen er samen niet uit komen. Inmiddels is Jehan als zelfstandige mediator en advocaat gevestigd met een kantoor in Aalsmeer en begeleidt onder meer bij echtscheidingen, waar vaak ook kinderen een rol in spelen en arbeidsconflicten.

Persoonlijk, deskundig, vertrouwelijk
De overtuiging van Jehan is, dat bij een echtscheiding of arbeidsconflict, als de wil er is en mits de juiste begeleiding plaatsvindt, zaken goed kunnen worden afgewikkeld, met respect, rust en goede afspraken voor de toekomst.

Goede afspraken die ook werken op de langere termijn kunnen volgens Jehan alleen worden gemaakt als er sprake is van wederzijds begrip. Om die reden is er bij de mediations veel aandacht voor de persoonlijke kant naast de juridische kant van het conflict en moet altijd ruimte zijn voor emotie. Cliënten hebben vervolgens zelf de keuze welke onderwerpen er worden besproken. Jehan brengt structuur aan in het proces door bijvoorbeeld onderwerpen en vragen te ordenen. Voordat de mediation start wordt eerst onderzocht of er een goede klik en vertrouwen is. Pas als de cliënten en Jehan er beiden helemaal achter staan volgt de opdracht. De vraag die Jehan hun altijd voorhoudt is meestal niet ‘Waar heb ik recht op’ maar ‘Wat heb ik nodig’. Dit geeft vaak een ander perspectief en biedt meer mogelijkheden. Natuurlijk informeert Jehan de cliënten wel over de juridische (on)mogelijkheden en gevolgen van hun afspraken.

Werkwijze
In de meeste gevallen wordt Jehan benaderd door een van de partijen of echtelieden en volgt er een intakegesprek. Uit dit gesprek moet duidelijk worden wat de vraag en specifieke behoefte is. Jehan toetst vervolgens of en op welke wijze zij het proces kan begeleiden en maakt een plan van aanpak. Vervolgafspraken worden gemaakt bij een wederzijdse klik en een voor beide partijen voldoende beslitijd.

In een mediationovereenkomst worden vervolgens werkafspraken gemaakt. Kort na de start vraagt Jehan meestal ook inhoudelijke stukken op, afhankelijk van de kwestie. Jehan geeft hierbij aan, dat zij alle informatie juridisch zelf kan beoordelen en voor andere vraagstukken terug kan vallen op een netwerk van specialisten, waaronder fiscalisten.

Jehan zegt tevreden te zijn, als mensen goede afspraken voor de langere termijn hebben gemaakt en ‘opgelucht’ met hun leven verder kunnen. Ook als bij een scheiding, ouders samen verder kunnen in de zorg voor en het opvoeden van hun kinderen.

Dilemma’s
Jehan geeft aan steeds ‘te puzzelen’ hoe mensen bewust te maken om zaken goed ‘aan de voorkant’ te regelen. Het is uiteraard te allen tijde beter om zaken vooraf te regelen als het nog goed gaat. Als het mis is gegaan zijn de problemen namelijk vaak groter en wordt het gesprek lastiger. Echter mocht het dan toch mis gaan, is haar motto: Durf op tijd hulp te vragen!

Jehan – Mediator & Advocaat
Zwarteweg 121, 1431 VL, Aalsmeer
info@jehan.nl
 085-0602760

(Partnerbijdrage Businessclub FC Aalsmeer. Ook lid worden van BusinessClub? Meld je hier aan. Houd tevens de LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin