Ondernemingsverkiezingen in de startblokken

De verkiezing Onderneming en Starter van het jaar 2014 komt er weer aan. Weer in drie categorieën: Starter van het Jaar, Onderneming van het Jaar tot twintig arbeidsplaatsen en Onderneming van het Jaar vanaf twintig arbeidsplaatsen. Vanaf begin december 2013 was het mogelijk voor bedrijven om in te schrijven voor de verkiezing.

Maar of het Aalsmeerse en Kudelstaartse bedrijfsleven dat in eerste instantie ook massaal gedaan heeft, is de vraag. Het is volgens wethouder economische zaken Ad Verburg goedgekomen.

Slordige communicatie
De finaleavond stond eerst gepland voor komende vrijdagavond 7 maart. Echter, dit is uitgesteld naar november en de totale opzet is op de schop gegaan. Op de officiële Onderneming van het Jaar website staat vandaag overigens nog steeds dat de feestelijke prijsuitreiking deze week al plaats vindt. Foutje van de organisatie, die consequenties kon hebben.

Zo had een eigenaresse van een Aalsmeerse schoonheidssalon op deze website gelezen dat inschrijven mogelijk was tot uiterlijk 31 januari. Omdat deze datum reeds verstreken was en er geen reactie kwam op haar mail naar de organisatie, wilde ze niet meedoen. Door navraag bij de redactie van AalsmeerVandaag kwam ze er achter dat alles is uitgesteld. Ze heeft zich inmiddels aangemeld.

Andere opzet
In tegenstelling tot eerdere Aalsmeerse ondernemingsverkiezingen komen er nu drie voorrondes en een finaleavond waarop de winnaars bekend gemaakt worden. Per categorie wordt er een voorronde gehouden. De eerste ronde vindt plaats op 15 april in de Crown Business Studio’s en dan is het de beurt aan de bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf van minder dan 20 arbeidsplaatsen.  Tot 1 maart konden bedrijven zich voor deze verkiezingscategorie aanmelden. Maar mochten er deze week nog aanmeldingen binnenkomen, dan zullen die echt nog wel meegenomen worden.

Daarna komt de categorie Starter van het Jaar aan bod in juli en de voorronde voor de grotere bedrijven zal in september plaatsvinden. De uiteindelijke verkiezingsavond van de finalisten wordt in november georganiseerd en zal weer een feestelijk evenement worden.

Wethouder Ad Verburg legt uit waarom hiervoor gekozen is. “We wilden beter aansluiten bij de werkwijze in de regio en Noord-Holland.” Andere reden volgens de wethouder is dat er vanuit het bedrijfsleven het verzoek kwam om meer netwerkbijeenkomsten te organiseren. “Er was behoefte aan kennisoverdracht en daarin willen wij faciliteren. In Aalsmeer bestaat er een grote gunfactor onderling. Ze willen elkaar helpen en dat is mooi.”

Waarom meedoen?
Aalsmeer is een hardwerkende gemeente met veel bedrijven. Ooit was het dorp gekozen tot meest ondernemende gemeente van Nederland. Maar de Aalsmeerse mentaliteit is nuchter. Hard werken en niet te gek doen. “Wij hebben als gemeente Aalsmeer deze verkiezing in het leven geroepen, zodat bedrijven zich op een leuke manier kunnen presenteren aan elkaar en aan alle Aalsmeerders. Ze mogen best trots zijn op wat ze doen.”

Bedrijven die bereid zijn om tijd te investeren in het invullen van het aanmeldingsformulier en de jury te ontvangen, kijken als het ware ook in de spiegel. “Het formulier is eenvoudig in te vullen voor een ondernemer die vooruitkijkt. Ze moeten onder andere nadenken over de vraag ‘Waarom vindt u dat uw bedrijf Onderneming van het Jaar moet worden?’. Voor een goede ondernemer en starter moet dit niet moeilijk zijn.”

De bedrijven die meedoen worden allemaal uitgenodigd voor de voorrondes waar volop genetwerkt kan worden. “Omdat heel ondernemend Aalsmeer daarbij welkom is, is dit een goede kans om zich te presenteren aan collega’s. En de genomineerde bedrijven krijgen uiteraard ook een stukje publiciteit, want iedereen mag weten wat een geweldige bedrijven we in het dorp hebben.”

Waar wordt op gelet?
“We kijken natuurlijk naar het hele plaatje. De juryleden komen uit verschillende bedrijven waardoor we het allemaal kritisch kunnen beoordelen vanuit andere invalshoeken. We letten erop of de financiële en juridische zaken en het personeelsbeleid goed op orde zijn.” Er wordt ook gekeken of het bedrijf bijdraagt aan de lokale werkgelegenheid en hoe het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) geregeld is binnen het bedrijf.

De verkiezing is in 2011 voor het eerst georganiseerd op initiatief van de Rabobank Regio Schiphol en Flynth adviseurs en accountants. En dit jaar wordt de ondernemingsverkiezing voor de derde keer georganiseerd.

Jury uitgebreid
De jury is ten opzichte van 2012 uitgebreid van negen naar twaalf personen. Eerder namen wethouder Ad Verburg, John Jansen van ATPi, Marco van Zijverden van Dutch Flower Group, Marcel Claessen van FloraHolland, Tom de Vries van De Vries Scheepsbouw en Jan Driessen van Rabobank Regio Schiphol al deel in de jury.
 
Nieuw dit jaar zijn de drie dames burgemeester Jobke Vonk, Mariska Foppen van Waterdrinker Aalsmeer en Esther Gouwerok van Gouwerok BV. En de nieuwelingen Rob Geleijn van winnaar 2012 FIQAS Software, Huibert Kralt van De Raad en Remco Cardol van Flynth zitten erbij.
 
Procedure
In eerste instantie neemt de jury alle deelnameformulieren door. Daarna vinden de bedrijfsbezoeken plaats van steeds twee juryleden. Dan wordt alles weer op tafel gegooid en komen de beste drie bedrijven per categorie naar voren. Die bedrijven worden weer bezocht en daarvan wordt een filmpje gemaakt die op de verkiezingsavond getoond wordt. “Het is te hopen dat er weer mooie bedrijven gekozen worden door de juryleden, die er helemaal klaar voor zijn. Maar daar twijfel ik geen moment aan. We mogen trots zijn op ondernemend Aalsmeer en Kudelstaart.” 

Foto boven: de winnaars ontvangen een bronzen beeldje van 'Flora'. Onder: wethouder Ad Verburg hoopt op veel deelnemers (foto's Arjen Vos)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel