Ondernemers geboeid door energietransitie

Door: Arjen Vos. Mede dankzij het aansprekende thema ‘elektrificering’ stroomde de showroom van Mercedesdealer Gomes afgelopen donderdag goed vol. Zo’n honderdtal leden en introducés van Businessclub FC Aalsmeer waren geprikkeld door de uitnodiging en geïnteresseerd in wat de sprekers over dit onderwerp te vertellen hadden. De avond kende een mooie opbouw met een climax, en daar waren vele aanwezigen het over eens, het college van kerngeleerde Gerard Smals over groene kernenergie op basis van Thorium. Vrijwel alle denkbare dilemma’s rondom de energietransitie passeerden de revue.

Norbert Schmitz (r) en Björn Kingma met host Gerard Smals

Maar voordat deze spreker, tevens de host van de avond het woord kreeg, was de vloer voor een aantal Aalsmeerse ondernemers die ‘in de materie’ zitten. Bijvoorbeeld de heren Norbert Schmitz en Björn Kingma die hun bedrijf Gomes voor het voetlicht mochten brengen. Uiteraard toegespitst op de energietransitie waarbij elektriciteit deze avond het kern- en misschien ook wel het toverwoord was. Beide heren zetten de nieuwe elektrische Mercedes EQ lijn uitgebreid in het zonnetje en gaven aan te garanderen dat de eerste 200.000 kilometer gereden worden met duurzaam opgewekte stroom. Over hun bedrijf konden ze zeggen dat ze met de recent aangebrachte ledverlichting 60.000 kilowattuur op jaarbasis besparen. Warmte/koudebron en zonnepanelen volgen in de nabije toekomst. Ook verdwijnt binnenkort de eerste paal in de klei langs de Middenweg voor de bouw van de Gomes Truckafdeling.

Marcel Pannekoek

‘Dubai aan de Noordzee’
Ook schoof Marcel Pannekoek tussen de lonkende en fonkelende Mercedesbolides naar voren. De ‘energiekostenbespaarspecialist’ zoals de CEO van Energie Aalsmeer zichzelf noemt, hield een betoog waarbij hij in vogelvlucht door de historie van energiebronnen vloog en de plussen en minnen van ‘schone’ energiebronnen aanstipte. Door een en ander in perspectief te plaatsen blijken windmolens helemaal niet zo schoon te zijn. Productie, vervoer onderhoud en gebruikte grondstoffen zorgen volgens hem voor een flink vertekend beeld. Een bewering die later bevestigd werd door de andere sprekers. Ook deelde Pannekoek de zorg rondom de productie van batterijen want energie opwekken is één maar het bufferen is een heel andere uitdaging. Daarbij komen de grondstoffen voor accu’s veelal uit landen met dubieuze reputaties. Ook over het door aardbevingen geteisterde Groningen had Pannekoek wel een idee. “Gewoon doorgaan met gaswinning en van Groningen het Dubai van de Noordzee maken. Geef elk huishouden daar een miljoen om een aardbevingsbestendig huis te bouwen en we zijn niet meer afhankelijk van buitenlands gas.”

Maarten Schuring

Auto-accu als bron voor woning
Interessant was ook de presentatie van Maarten Schuring, eigenaar van EV Company, een bedrijf dat onder meer laadpalen levert en sinds kort in Aalsmeer gevestigd is. Samen met Noorwegen en Zweden loopt Nederland in Europa voorop als het gaat om elektrisch rijden maar is de opgewekte energie wel zo groen en schoon als we denken? Het antwoord was ‘nee’ maar volgens Schuring omdat we nog altijd aan het begin staan van een nieuw tijdperk: “We zijn in transitie.” Zijn slimme suggestie om de accu in elektrische auto’s tevens als energiebron voor de woning te gebruiken was een eye-opener voor veel toehoorders. Dat hij een toekomst voor zich ziet met ‘Autonomous Vehicles’, zelf rijdende auto’s waar ieder gebruik van kan maken, klonk de gastheren van Gomes misschien niet als muziek in de oren maar zover is het gelukkig voor hen nog lang niet.

Thorium als oplossing
Toen het woord aan uitsmijter Gerard Smals die wist te vertellen dat Shell al 41 tankers besteld heeft om daarmee het gas dat in ruime mate op de planeet aanwezig is maar niet op voor elk land handige plaatsen, te kunnen vervoeren. Om zo maar niet afhankelijk te hoeven zijn van gas uit bijvoorbeeld Rusland. Hoewel hij vanwege de kosten pleitte voor een gasstructuur boven een elektrische structuur, is er volgens hem voor de toekomst geen betere energiebron dan een kerncentrale op basis van Thorium.

Gerard Smals

Hij hield de geboeid luisterende ondernemers een rekensommetje voor. Om te kunnen voldoen aan de energievraag in Nederland met uitsluitend zonnepanelen en windenergie zijn er 30.000 windmolens nodig van 200 meter hoog (waarvan er dagelijks door slijtage vier moeten worden vervangen), 750 miljoen zonnepanelen en 800.000 zeecontainers gevuld met accu’s. Met een Thoriumcentrale zouden volgens hem alle energieproblemen zijn opgelost. De opbrengst is ongekend groot, afval is er niet of nauwelijks evenmin als dat er gevaar is voor de volksgezondheid. Het feit dat er nog niet zo’n dergelijke centrale gerealiseerd is in Nederland heeft deels te maken met angst voor het onbekende en de huivering die er is voor kernenergie. Kort gezegd komt het er volgens pleitbezorger Smals op neer dat de tijd er nog niet rijp voor is.

Na afloop bolides kijken

Borrel
De aanwezigen waren in twee uurtjes flink bijgespijkerd op energiegebied en raakten bij de afsluitende borrel niet uitgepraat over wat er over hen uitgestort was. Daarbij was er ook nog tijd om de nieuwste modellen Mercedes te bewonderen. Deze trokken als vanzelf veel aandacht van het hoofdzakelijk uit mannen bestaande publiek.

Foto’s Arjen Vos, zie meer foto’s onder de advertentie van de Businessclub, video: Business Video

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel