‘Mobiele bankservice voor kwetsbare klantgroepen’

Door: Arjen Vos. De reacties op het bericht dat de Rabobank haar kantoor in de Zijdstraat begin juli gaat sluiten waren niet van de lucht. Zowel op onze Facebookpagina als onder het gisteren geposte artikel kwam er heel wat los. Volgens directeur van Rabobank Regio Schiphol Mart Pfeiffer, heeft de coronacrisis het proces van digitalisering versneld: “Het klantbezoek aan dit kantoor is enorm afgenomen. Om dan een kantoor in de lucht te houden met beveiligingsmaatregelen en alles wat erbij komt kijken is niet verstandig.”

Mart Pfeiffer (foto archief AV/Arjen Vos)

Wat ook meegespeeld heeft is dat het huurcontract dat in december afloopt, met vijf jaar verlengd moest worden. Uit zakelijk oogpunt gezien is sluiting van het kantoor misschien uit te leggen maar het idee dat ze vanaf 1 juli  alleen nog maar in het hoofdkantoor in Hoofddorp binnen kunnen lopen om een fysieke hulpvraag te stellen, blijkt kennelijk voor veel mensen een brug te ver. Volgens Pfeiffer hoeft niet iedereen straks naar de Polarisavenue om geholpen te worden maar is er ook een soort van thuishulp: “Voor kwetsbare klantgroepen als ouderen, mindervaliden en laag geletterden willen we een mobiele bankservice opzetten waarbij onze medewerkers op afroep langskomen voor eenvoudige bankzaken. Daarbij gaat het niet om geldopnames want we sturen onze medewerkers niet met contant geld naar de klanten toe. Als mensen geld willen opnemen, zullen ze zelf bij een geldautomaat moeten pinnen. Onze ervaring is dat ze dat nu ook al kunnen organiseren, vaak met hulp van een familielid.”

Nieuwe invulling
Er blijven in Nederland ongeveer 100 Rabobankfilialen over. In de regio bevinden zich in een straal van 20 kilometer straks nog vijf kantoren waar men terecht kan voor financieel advies en dienstverlening met Hoofddorp dus als dichtstbijzijnde. Het personeel van het Aalsmeerse kantoor heeft sinds de coronacrisis al kunnen wennen aan een nieuwe invulling van hun werk. Zij vloeiden vrijwel automatisch door als telefonisch adviseur en zouden volgens Pfeiffer in de toekomst heel goed dienst kunnen doen in de mobiele bankservice. 

5 reacties

  1. een heel normaal tijdsbeeld, we moeten er maar aan wennen .
    Postkantoren zijn al jaren dicht en vervangen door pakketpost steunpunten in boekhandel of supermarkt . reizen boeken we massaal via internet.
    in iedere supermarkt staat tegenwoordig een geldautomaat of je kunt aan de kassa extra geld opnemen en daar zijn we ook aan gewend !

  2. Ik kan me wel voorstellen dat je als “respectabele” bank niet langer in zo een afbraak dorp wil blijven en dus denkt: zoek het maar uit.

  3. En als je dan zo’n hoofdkantoor op het journaal ziet, zouden zij zich moeten schamen voor de weelde en omvang

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




 

banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
adv flower art 1
historische tuin
adv NOA tekst