[Leni Paul] De maand maart is al enkele jaren de Maand van de Vrijwilliger. En evenals vorig jaar werken de branchevereniging Bloemist-Winkeliers, bloemenveiling FloraHolland en de groep anjerkwekers daar aan mee. Ook het bedrijf Mediaverdi aan de Oosteinderweg draagt zijn florale steentje eraan bij. Tijd voor een gesprek met de enige Aalsmeerse anjerkweker.
Ooit was de anjer, naast de roos en de sering, een belangrijk product in de Aalsmeerse culturen. Door diverse oorzaken spelen de drie gewassen momenteel nog maar een ondergeschikte rol. Veel rozenkwekers stopten hun bedrijf wegens gebrek aan opvolging of weken uit naar landen als Kenia, Ethiopië of Colombia. Het aantal seringenkwekers nam de laatste jaren af en ook anjerkwekers verdwenen hier uit kwekersland.
Wie bleef, is Coos Buis met zijn bedrijf Mediaverdi. Daar staat de vierde generatie al in de kassen. Vader Coos, moeder Aaltje, zoon Johan en schoondochter Bianca zijn dagelijks met veel plezier en succes bezig in het brandschone bedrijf. De vijfde generatie in de persoon van Jeroen van 14 zit nog op de middelbare school en heeft al aangegeven wel “zin in” het kwekersvak te hebben.
Historische Tuin
Coos (66) is een prater. Dat weet menig Aalsmeerder die ooit een veilingsessie op de Historische Tuin bijwoonde. Met verve en vooral veel humor laat hij de bezoekers kennis maken met de geschiedenis van Aalsmeer in het algemeen en die van het veilingwezen in het bijzonder.
Ook die ochtend in zijn kassen krijgen we dankzij de verbale begaafdheid van Coos een goede indruk van Mediaverdi. Het bedrijf kreeg, zij het onder een andere naam, gestalte in 1900 toen overgrootvader Jacob Oor begon met de teelt van seringen en chrysanten. In 1935 kwamen de eerste snijanjers in het bedrijf.
Overgenomen
In 1958 nam grootvader Jan Buis het bedrijf over van zijn schoonvader en ging hij zich verder specialiseren in de teelt van seringen en grootbloemige anjers. In 1965 stopte hij met seringen. De anjers bleven en dit product is nog steeds een van de pijlers van het bedrijf.
In 1971 nam vader Coos het bedrijf over en noemde het Mediaverdi. Waar staat dat voor? Coos, die al enkele malen op AalsmeerVandaag in de prijzen viel bij het verzinnen van een geestig onderschrift bij de wekelijkse Verzin & Win-foto, legt uit wat er met de Latijns aandoende bedrijfsnaam wordt bedoeld. ”Het verwijst naar dianthus, de anjer, en verdi is afkomstig van het woord verdiend. Dus: met anjers hebben we ons geld verdiend.”
172 zonnepanelen
Sinds '97 worden uitsluitend grootbloemige anjers geteeld. “Trosanjer kweken we niet. Die teelt is minder arbeidsintensief. Trosanjers, met name Spaanse, worden bovendien al genoeg geïmporteerd.”
Behalve anjers worden er van januari tot april bij Mediaverdi al vele jaren de bekende sneeuwballen gekweekt, Viburnum opulus 'Roseum'. Johan is er trots op te kunnen melden dat bij alle bedrijfsprocessen in het bedrijf gebruik wordt gemaakt van de 'eigen groene stroom' via de 172 aangebrachte zonnepanelen.
Nieuwigheden
“De anjers worden vanaf 1 mei in de 3000 vierkante meter grote kassen geplant en vanaf begin augustus oogsten we zo'n dertig verschillende soorten. We kweken jaarlijks volop nieuwigheden.”
Waar komen die vandaan? Coos legt uit: “Johan is verantwoordelijk voor de selectie, teelt en afzet en hij heeft nauw contact met binnen- en buitenlandse veredelaars. We zijn met name op zoek naar bijzondere soorten. Wat mijn taak is? Ik ben bezig met het kwaliteitsbeheer in de schuur, zie erop toe dat uitsluitend de beste kwaliteit het bedrijf uitgaat.”
Elk jaar worden honderd nieuwigheden een seizoen lang getest op kwaliteit. Van de honderd blijven er dan zo'n tien tot vijftien over die in de ogen van de heren Buis commercieel aantrekkelijk en veelbelovend zullen kunnen zijn.
Geen doorsnee
“Wij telen de anjer als nicheproduct, niet als een doorsneeproduct. In het algemeen zoekt de Nederlandse kweker naar veilige kleuren, wij gaan meer voor het exclusieve, het moeilijkere.” Enkele grote, bekende soorten, nu volop in de markt verkrijgbaar, begonnen hun carrière bij Mediaverdi.
Maar welke bijzondere anjers komen er binnenkort weer uit jullie kassen, kan er een tipje van de sluier worden opgelicht? (ondoorgrondelijke blik) ”Er komen heel mooie soorten aan, zoals bijvoorbeeld een rode anjer met een zwarte rand. Daar verwachten we veel van.”
Alles via veiling
Live kan op dit moment niets aan bloeiende anjers getoond worden, we moeten het doen met prachtige afbeeldingen op de diverse social media en de website, waarvoor Johans echtgenote Bianca verantwoordelijk is. Zij opent dagelijks, drie uur na het oogsten, twee webshops waarop het aanbod van de anjers wordt geplaatst. Exporteurs en cash & carry's en hun klanten kunnen zodoende hun keus maken en een bestelling plaatsen.
“Onze producten gaan wereldwijd, onder andere naar Rusland, Oekraïne, Scandinavië, Zwitserland, om enkele landen te noemen. Om zes uur 's morgens sluiten we de webshop, tot dat moment kan er digitaal worden gekocht. Een transportbedrijf haalt de zendingen op en brengt ze naar de veiling, want 100% wordt via de veiling afgerekend. Afgelopen jaar was 70% directe handel, de overige 30% gaat nog via de klok.”
Dankbare bloem
Bij Mediaverdi vinden ze het een goede zaak dat het product anjer extra aandacht krijgt in deze maand van de vrijwilligers. “Met alle aanvoerders van anjers bij FloraHolland, van wie wij dus de enige Aalsmeerders zijn, koppelen we het product aan de honderden vrijwilligers.”
En die link met de anjer? “Wij zijn dankbaar met de inzet van die vrijwilligers. En de anjer is ook een dankbare bloem, hij staat in huis minstens zo'n twee weken op de vaas. En ook bloemist-winkeliers en arrangeurs hebben de anjer 'herontdekt'. Het kleurenscala, de houdbaarheid – de anjer is echt een speciaal product.”
Foto's: in deze tijd van het jaar zijn er geen anjers in de kwekerij. Coos Buis en zoon Johan zijn dan druk met 'sneeuwballen'. (Foto Arjen Vos). Onder: anjers zorgen voor een kleurrijk plaatje in de kas en in de verwerkingsruimte. (Foto's Mediaverdi)