Jonge ‘Zomerondernemers’ maken eigen product

Als ondernemer moet je creatief zijn, want de markt beweegt voortdurend. Weet wat de interesses van je klant zijn. Denk als ondernemer vanuit je product. Gebruik de sociale media op een goeie manier, daar kun je veel mee. Dat zijn een paar tips die twaalf jonge 'Zomerondernemers' donderdagmiddag bij scheepswerf Gouwerok in de Dorpsstraat kregen.

Onder hen Anne Pieterse (15), die unieke spijkertassen maakt in verschillende kleuren. Jaap Koopmans en Pim Stokkel (beiden 17) zetten een videobedrijfje op. Thomas Rous en Afwerki IJkeallo (beiden 15) willen de energie die op de sportschool vrijkomt, ten goede laten komen aan de opwekker.

Goed idee
Zomerondernemer Amstelland is geënt op een landelijk initiatief om jongeren van 15 tot ongeveer 23 jaar (gratis) te laten proeven hoe het is om ondernemer te zijn. De 21 deelnemers zijn via scholen in de regio 'geworven' door de Aalsmeerders Bernhard Schellenberger en Ben van der Sluis. Dat zijn tevens de begeleiders en mentoren van de jongeren, van wie een kwart uit Aalsmeer komt.

Eisen om mee te kunnen doen: een grote dosis enthousiasme en een goed idee dat je wil uitwerken, alleen of met een klein groepje. De start was een driedaagse training op 8, 9 en 10 juli in het gemeentehuis van Aalsmeer. Zes weken lang, eventueel onderbroken door vakantie, werken de jonge ondernemers in spe vervolgens aan hun eigen project. Het geheel wordt op woensdag 20 augustus officieel afgesloten met een, openbare, presentatie van alle jongerenprojecten, in datzelfde gemeentehuis.

Unieke producten
Tal van facetten van het ondernemerschap passeren in die tijd de revue. Daartoe trekken de jongeren langs bedrijven van naam in de regio, om te horen en te zien wat gevestigde ondernemers met vallen en opstaan voor elkaar gebokst hebben. Ze zijn al te gast geweest bij Bruinsma Hydrocultuur, jachthaven Kempers en Gouwerok. De komende weken gaan ze een middag naar NJoy Media en Berghoef accountants en adviseurs.

Bij Gouwerok leerden ze onder meer hoe ze een zogenoemde pitch moeten houden. Een pitch: hoe vertel je anderen in één minuut wie je bent, wat je doet en hoe uniek je product is – in elk geval anders dan andere. En dan zo vertellen dat het aanslaat en blijft hangen. En ook: zo dat  je er goede contacten aan overhoudt en natuurlijk (potentiële) klanten die jouw spullen willen kopen.

Even rekenen
Anne Pieterse wist zowaar na afloop meteen een tas te slijten aan directeur Esther Gouwerok van de scheepswerf, die eerde die middag over haar bedrijf had verteld. Anne koopt en maakt alles zelf. Twee uur doet ze over een tas. Haar startkapitaal van € 100 steekt ze in materialen die ze nodig heeft. “Mijn inkoopkosten voor een tas zijn € 10. Ik moet nog even rekenen wat ik ga vragen.”

Thomas Rous en Afwerki IJkeallo zijn bezig een apparaat te ontwikkelen waarmee je de energie kunt wegvangen die je opwekt wanneer je sport op de sportschool of wanneer je fietst. “Daar wordt niks mee gedaan.” Zonde, vinden ze. Het zal iets als een accu worden, denken de twee. Ze zijn er nog niet uit. Daarnaast ontwikkelen ze een app die meet hoeveel geld degene bespaart die gebruik maakt van hun komende vinding. De naam hebben ze al: Workout Energy.

Goedkoper en beter
Jaap Koopmans en Pim Stokkel willen “het verhaal van een ander vertellen” door middel van een filmpje. Ze maken promotievideo's onder de naam Take2. Eerst hebben ze de concurrentie onderzocht. “De goedkoopste bedrijven werken voor bedragen vanaf € 500, de duurste vanaf € 3500. Als we filmpjes van € 500 zien, denken we: dat kunnen we ook, én voor minder. Maar we willen goede kwaliteit maken.”

Mooie combinatie
De vijf jonge ondernemers weten nog niet of ze later ook echt ondernemer willen worden. Maar er even aan proeven is leuk en leerzaam, vinden ze. “Ik wil géén ondernemer worden, maar sportjournalist,” zegt Thomas beslist. Afwerki weet het nog niet en Anne gaat na de middelbare school naar de modeacademie.
Voor Jaap is filmen “een hobby”. “Ik wil architect worden,” meldt hij. “Ik wil filmregisseur worden, géén regisseur van reclamefilmpjes,” bekent Pim. “Maar ik ben wel enthousiast, want ik kan hier mijn ervaring uitbreiden. De Zomerondernemer is een mooie combinatie.”

Verantwoord investeren
De beide duo's hebben nog geen bestemming voor hun startkapitaal van € 200 gevonden. Dat komt nog wel. Voor Jaap en Pim wordt het waarschijnlijk hun “eerste statief”, plus een logo en naamkaartjes.

Thomas en Afwerki moeten eerst verder met het uitwerken van hun ideeën voor ze ergens geld insteken. De jonge ondernemers vinden het een leuk bedrag dat ze mogen uitgeven. Maar dat moet je natuurlijk wel verantwoord investeren. Met de ondernemersgeest zit het bij deze vijf goed.

Foto's: (boven, v.l.n.r.) de jonge zomerondernemers Thomas, Afwerki, Jaap en Pim; (midden) Anne (in het midden, rode haar) bij een discussie tussen de jongeren afgelopen donderdag bij Gouwerok; (onder) Andras Fictoor van Story Fountain vertelt hoe je een pitch moet houden. (foto's AV)
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel