FloraHolland typeert 2013 als een “uitdagend jaar”. Dit omdat aan de ene kant bedrijven onder druk staan en de export daalde, maar aan de andere kant de bloemenveiling zelf in omzet groeide. Dat laatste “bevestigt de kracht van de coöperatie”, concludeert de veiling in een persbericht. De omzet nam met 1,6% toe en kwam uit op € 4,35 miljard. Er zijn in totaal vorig jaar 12,4 miljard bloemen en planten verhandeld.
De omzet steeg door een gemiddeld betere productprijs. Kwekers vingen voor hun producten grosso modo ruim 2% meer dan een jaar eerder. De omzet in snijbloemen, die van oudsher de grootste productgroep vormen, nam het sterkst toe, met 2% tot € 2,5 mld. Het aantal verhandelde stelen daalde licht, met 0,9%. De plantenomzet vorig jaar was € 1,5 mld, wat een plus is van 1,9%; het aantal planten steeg met 1,1%. De omzet in tuinplanten, de kleinste groep, daalde met 2,2%.
Klok daalt verder
Opvallend noemt FloraHolland de voortschrijdende verschuiving naar bemiddeling via FloraHolland Connect. Klok- en bemiddelingsomzet naderen elkaar steeds dichter. In 2013 was het aandeel van de klok in de totaalomzet 51,5% (-4,7%) en van de bemiddeling 48,5% (+9,3%). In 2012 was de verhouding nog 55 om 45%. De cijfers hebben betrekking op het totaal van alle vestigingen; Aalsmeer, als grootste, neemt de meeste omzet voor zijn rekening.