‘Gebruik het juiste aas om personeel te vangen’

Interactief moment op de Meer Voor Ondernemersavond bij Yuverta

Door: Arjen Vos. De schreeuw om personeel die al geruime tijd klinkt in veel ondernemingen zal de komende jaren niet verstommen. Die conclusie kan getrokken worden uit de Meer Voor Ondernemers-avond die Businessclub FC Aalsmeer donderdag organiseerde in een goed gevulde aula van Yuverta mbo. Een vijftal sprekers liet hier zijn licht schijnen op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt. Hoewel er een tamelijk somber toekomstbeeld voor de werkgevers geschetst werd, zijn er gelukkig ook lichtpuntjes voor degenen die op creatieve manieren in de vijver van werkzoekenden weten te vissen.

Het jaar 2022 wordt het ‘jaar van de arbeider’ zo vertelde Antenna directeur Frank Spring in’ t Veld de aanwezigen. “De economie belandt elke zeven à tien jaar in een crisis, waarbij het dan óf eb óf vloed is. Maar momenteel zitten we in een periode van springtij. Er is sprake van historische krapte, vooral veroorzaakt door vergrijzing. De arbeider heeft nog nooit zo’n sterke onderhandelingspositie gehad als nu.”

Marieke Wehner

Rollen zijn omgedraaid
Zijn uitspraken werden eerder op de avond al bevestigd door spreekster Marieke Wehner, bekend van onder meer de Sollicitatiedokter en de Virtuele Banenbeurs. De vraag: ‘Waar zijn de mensen?’ ziet ze frequent voorbijkomen. Volgens Wehner zijn de mensen er wel maar hebben ze de banen momenteel voor het uitzoeken. De rollen zijn volgens haar duidelijk omgedraaid. Het is niet meer: ‘waarom zou je hier willen werken’ maar: ‘waarom zou ik hier moeten komen werken…’

Simpel
Aan de hand van een interactieve quiz met de zaal waarbij ze de Mbo’ers van de Generatie Z (ruwweg tussen de 15-24 jaar) als uitgangspunt nam, werd het voor de aanwezigen helemaal helder. “Een personeelsadvertentie plaatsen op een vacaturesite is weggegooid geld,” zo zei ze, “jongeren vinden vooral een baan via vrienden en sociale media. Vraag ze ook niet om een cv in te sturen of een formulier in te vullen want dan haken ze helemaal af. Het moet vooral simpel zijn.” De aanwezigen leken haast geschokt te horen dat zelfs een midden dertiger, in de perceptie best nog jong, mijlenver van deze Generatie Z afstaat. “Moeten wij ons aanpassen aan deze generatie? Ja, dat moet!” zo klonk het stellig. En als je dat zelf niet kunt dan had ze nog wel een advies: “Zoek iemand die volledig verslaafd is aan sociale media om je te helpen met het vinden van medewerkers. Waarom zou je geen TikTok inzetten om ze te bereiken?” aldus de spreekster die haar boodschap eenvoudig samenvatte met: “Verdiep je in de doelgroep!”

Kaj Udinga

Boswandeling
Namens Debo Projects voerde Kaj Udinga het woord. Als er in Aalsmeer een onderneming is die dichtbij de jongeren staat is dat dit ICT bedrijf. Udinga prikkelde de zaal om unieke manieren te bedenken om hun bedrijf in de markt te zetten. “Ga bijvoorbeeld eens een boswandeling maken tijdens een sollicitatiegesprek.” Ook benadrukte hij het belang van relaties: “Je bouwt geen relatie op met het bedrijf maar met de mensen in het bedrijf.” Zo volgde de ene eye-opener na de andere.

Priscilla van Rijn

Inspireer medewerkers
Ook interessant maar een tikkie lang was de uiteenzetting van Priscilla van Rijn, de HR manager van veredelaar Dümmen Orange met een personeelsbestand van 8000 mensen wereldwijd. Haar boodschap was onder meer dat het personeel zich moet blijven ontwikkelen en innoveren. Niet voor niets hanteert de onderneming de slogan: ‘Inspireer medewerkers om te excelleren’. Zo blijft het interessant en uitdagend op de werkvloer voor werkgever en werknemer. Dat plots de stroom in de zaal uitviel waardoor PowerPoint en versterking het niet meer deden, lag niet aan de lengte van de lezing maar werd veroorzaakt door een overdaad aan spanning toen de frituur voor de bitterballen werd aangezet.

Host Roald Koster en Lorinda de Winter

Goed in de markt
Uiteraard was er ook spreektijd voor vertegenwoordigers van Yuverta mbo die verantwoordelijk was voor het gastvrije onthaal van de businessclubleden en hun introducées. Zo stipte schoolmanager Lorinda de Winter het groene karakter van de school aan en het feit dat de studenten straks goed in de markt zullen liggen. Op het mbo wordt de nadruk gelegd om projectmatig te denken, “want,” zo zei ze, “de vraag in het bedrijfsleven gaat enorm worden voor projectmatige denkers.” Na haar woorden kon je de spreekwoordelijke netten om de studenten te vangen al bijkans uitgerold zien worden door de verschillende naar personeel hongerende ondernemers.

Frank Spring in ’t Veld

Uitsmijter
Om de ondernemers en/of werkgevers met vertrouwen maar ook met enig huiswerk de voorjaarsnacht in te sturen had Frank Spring in ’t Veld nog een interessante uitsmijter. “Zorg er niet alleen voor dat je het juiste aas gebruikt om de beste medewerkers te vangen maar koester ook je huidige goede medewerkers. Er wordt namelijk aan ze getrokken…”

Werken in Aalsmeer
De aansluitende borrel werd dankbaar aangegrepen om te netwerken en ideeën uit te wisselen. Hierbij was ook aandacht voor het platform werkeninaalsmeer.nl, een maatschappelijk initiatief om werkzoekenden en scholieren in contact te brengen met bedrijven in de regio. Hans van der Linden, aan de wieg van het platform in februari 2020, is er enthousiast over: “Werken in Aalsmeer werkt. We willen laten zien dat het superleuk en interessant is om in de regio Aalsmeer te leren en te werken en daarmee het wonen en leven in Aalsmeer te stimuleren. Veel bedrijven hebben op deze manier hun vraag naar personeel onder de aandacht gebracht van ‘young professionals’.”

De volgende Meer Voor Ondernemers avond vindt plaats op 12 mei in Funmania aan de Beethovenlaan. Thema is Crypto Currency. Aanmelden kan via info@businessclubfcaalsmeer.nl

Borreltijd

Hulp aan Oekraïne
Tijdens de Meer voor ondernemers avond bleef ook de oorlog in Oekraïne niet onbesproken. Verteld werd dat BusinessClub lid Waterdrinker zich inspant voor het verzamelen van goederen voor de door oorlog getroffen mensen. Dat gebeurt niet bij het bedrijf zelf maar bij verschillende punten in Nederland. Via de websites ukrainians.nl/language/nl en helpoekraine.nu/collection-points-in-the-netherlands kan informatie worden verkregen. Als er bedrijven en of (sport)verenigingen zijn die zelf initiatief willen nemen voor een inzamelpunt of grote hoeveelheden willen doneren is dit mogelijk. Voor initiatieven in die richting en grote(re) partijen hulpgoederen kan er een mail gestuurd worden aan: ukraineinnl@gmail.com

Foto’s Arjen Vos. Zie ook de gallery onder de advertentie van Werken In Aalsmeer

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *





banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel
banner_martinez
adv desiree klein
mjk-advies
LJ-de-Vries
S4H
flower art museum
historische tuin
adv-Toneel